Et par spørsmål fra en windowsbruker

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Et par spørsmål fra en windowsbruker

Innleggav Konvertitt » lør 14.11.2009 23:29

Hei.

Har tenkt på å bytte fra pc til mac (bombe). Har sett på imac 27 og har fått fryktetlig lyst på denne.
Men jeg har et par spørsmål om litt av hvert som dere kanskje kan svare litt på.

1. Ser at windows lar seg installere på mac. Jeg regner med at dette blir nødvendig en stund for kjøring av et par programmer inntil alt er konvertert. Jeg kunne tenke meg i7 når jeg først skal kjøpe. Jeg har et eksemplar av windows xp liggende som jeg ikke bruker. (Bruker også xp på min nåværende pc) Lar dette seg installere og kjøre på i7 i og med at dette er en firekjerneprosessor (hvor mange s`er skal det i dette ordet?)

2. Lagring. På min nåværende pc har jeg 100GB HD. Den er etterhvert noen år gammel ja, men har fungert bra. Denne er nå full, mest pga bilder. Jeg kommer til å fylle alle disse bildene inn i macen selvfølgelig. Dette vil ta omtrent 60-70GB tenker jeg.
I tillegg vil jeg laste opp en del feriefilm og redigere dette og brenne ut op DVD. Trenger jeg 2 TB? Jeg vil ha godt med lagrings og jobbeplass til filmene.

3. Backup. Jeg kommer til å benytte Timemachine. Og jeg har skjønt at man ideelt bør ha minst 1,5x HD plassen. Dette er uaktuelt med 2 TB på imacen da eksterne disker priser seg ut over 2 tb kapasitet. Men en 2TB ekstern disk bør vel holde en stund. Regner med at brukt plass på imacen ikke når 2 TB på et par år.
medlem i 172 måneder
 

Re: Et par spørsmål fra en windowsbruker

Innleggav EmmernMe » lør 14.11.2009 23:35

1: Boot Camp skal da fungere på alle macer?
2: Tror kanskje 2 TB blir litt overdrevent hvis du ikke skal ha plass til så veldig mye. Det spørs om du filmer og redigerer i HD eller ikke?
3: Jeg bruker min mac til det samme som deg, og jeg bruker kun 144 GB av plassen på min mac, og det er med masse HD-filmer og sånt. Jeg tror en 2TB ekstern disk skal holde lenge ;)
medlem i 184 måneder
 

Re: Et par spørsmål fra en windowsbruker

Innleggav Konvertitt » lør 14.11.2009 23:48

Takk for kjapt svar.

Det jeg lurte på ang windows (men det blir kanskje feil forum) er om windows xp lar seg kjøre på en firekjerneprosessor ettersom det er et gammelt OS. Ikke sikker på om det støtter dette.

Et par spørsmål til som jeg ikke fikk stilt i sta.

Ang Timemachine:
Jeg skjønner at denne tar en stor backup tli å begynne med og deretter tar backup en gang i timen av endringer. Når backup disken er full vil den slette de eldste backupene.
Vil det si at den vil begynne å slette bilder som ligger fra langt tilbake. I så fall er det en noe upraktisk/farlig backup.
medlem i 172 måneder
 

Re: Et par spørsmål fra en windowsbruker

Innleggav bambini » lør 14.11.2009 23:53

Først, du har riktig antall ss'er ;)

XP går fint på den kjerra der!

Time maskin begynner å slette gamle backuper uansett om det blir fullt eller ikke, men den beholder ALLTID et gammelt eksemplar. Først så begynner den med timer, deretter dager, så uker og til slutt måneder - og disse blir der uansett :-D

Du vil altså alltid kunne gå lengst mulig tilbake får å få tak i noe gammelt - om det skulle bli nødvendig.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Et par spørsmål fra en windowsbruker

Innleggav Konvertitt » søn 15.11.2009 0:05

Men vil den altså slette bilder som jeg tror er backet up når disken begynner å bli full?

Moderert av Wackhy:
§2.8 Siteringsfunksjonen skal brukes med omhu
Siteringsfunksjonen skal bare brukes dersom det er helt nødvendig å gjenta det en annen bruker har skrevet, for at innlegget skal forstås riktig. Siteringsfunksjonen skal ikke brukes når man svarer på det siste innlegget i tråden. Man bør redigere sitatet slik at bare det man svarer direkte på vises, og man bår unngå å sitere bilder, slik at bildet vises flere ganger i tråden.
medlem i 172 måneder
 

Re: Et par spørsmål fra en windowsbruker

Innleggav bambini » søn 15.11.2009 1:25

Først av alt, før du får kjeft for å ikke ha lest reglene du skrev under på ;)

Det er en Svar-link UNDER dette innlegget som du skal trykke på når du svarer, ikke bruk den du brukte der du svarer med sitat (det blir så mye fyll på sidene og på serveren til Mac1).

Svaret er NEI. Bildene dine blir ikke slettet. Dessuten sa jeg klart i fra at det ikke har noe med at disker blir fulle. Dette er en helt normal backuprutine alle store backupsystemer følger.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]