hjelp til å instalere mac os x

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

hjelp til å instalere mac os x

Innleggav julnaw » lør 21.11.2009 5:15

hei folkens!
jeg trenger litt hjelp for å få instalert mac osx på min på min pc, her er det jeg har:
Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket
Gigabyte GA-P43-ES3G, P43, Socket-775
har en ati grafikkkort som er ikke er så nytt men har bestilt nytt:
MSI Radeon HD 5750 1GB GDDR5.
sata harddisk og 5 gb ram.
har prøvd meg med rebel og empire efi men får ikke det til, med empire så kommer stoppes det og får bedskjed om at den venter på å boote (snow leopard)
og når jeg bruker rebel så får kommer jeg frem til instalasjonen av snow men stopper opp og sier at den kan ikke instaleres på denne datamaskinen.
har prøv å ordne med biosen men jeg vettasørn hva jeg gjør feil.
noen som gidder å hjelpe det til ?
takk for eventuele svar :)
medlem i 174 måneder
 

Re: hjelp til å instalere mac os x

Innleggav Snire » lør 21.11.2009 10:45

OsX er vel kun for Mac, og ikke tillatt å innstallere på annen hardware.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: hjelp til å instalere mac os x

Innleggav alexo89 » lør 21.11.2009 10:58

Det du gjør nå strider mot loven, Apple tillater kun å installere på sine maskiner. Og de er beskytttet med lov på denne saken.

Og det strider mot forum reglene å mener jeg. Søk hjelp ett annet steed.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: hjelp til å instalere mac os x

Innleggav danielf » lør 21.11.2009 11:09

@ snire og alexo89: Det var da voldsomt. Hackintosh er då disukutert fleire ganger under fleire tråder her inne?
@ julnaw: Eg kan desverre ikkje hjelpe deg, men sjekk ut disse trådene her: viewtopic.php?t=216800
viewtopic.php?t=231148

evt søk rundt på forumet og internett om "Hackintosh".
Lykke til.
medlem i 200 måneder
 

Re: hjelp til å instalere mac os x

Innleggav alexo89 » lør 21.11.2009 11:29

Voldsomt, det er ikke lovlig å gjøre det i alle fall.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: hjelp til å instalere mac os x

Innleggav danielf » lør 21.11.2009 11:53

No er eg ingen juridisk ekspert, men har faktisk fulgt hackintosh disusjonen ei stund, for eg vurderer å bygga ei sjølv. Eg trur du tar feil når du seier det er ulovlig. Hvis julnaw kjøper seg ein Leopard lisens i ein norsk butikk, så kan vel han gjere det han vil med den? Inkludert installere den på ein heimelaga maskin?

@julnaw: Hehe, ikkje meininga å kuppe tråden til ein diskusjon om lovlighet, men når eg trur du blir feilinformert må eg sei ifra :-)
medlem i 200 måneder
 

Re: hjelp til å instalere mac os x

Innleggav TheRealChristoffer » lør 21.11.2009 12:03

No er jeg heller ikke en ekspert på dette ommrådet. men står det ikke i lisensavtalen på OSet at den KUN skal instaleres på macs?` vet ikke om dette er beskyttet med loven i norge da

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: hjelp til å instalere mac os x

Innleggav Henfjel » lør 21.11.2009 12:30

Cosmo Kramer skrev:No er jeg heller ikke en ekspert på dette ommrådet. men står det ikke i lisensavtalen på OSet at den KUN skal instaleres på macs?` vet ikke om dette er beskyttet med loven i norge da


du har helt rett. det er fult lovlig å installere Mac OS X på hvilken som helst annen hardware man skulle ønske, selv om dette ikke kan gjøres uten knoting i bios, efi-x, etc.
det er lovlig å installere OS X på hvilken som helst maskin så lenge det ikke er en piratkopiert versjon. Alså; du må ha en lovlig kjøpt lisens.
medlem i 184 måneder
 

Re: hjelp til å instalere mac os x

Innleggav Henrik Christiansen » lør 21.11.2009 12:35

Såvidt jeg forstår, så er dette i en juridisk gråsone. Det står i EULAen at man ikke kan installere på annen hardware enn Apple sin, men EULAen blir først presentert etter kjøp, så derfor vil den ikke gjelde.

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=709939&st=0&start=0 skrev:Det juridiske

Apples brukeravtale leser at deres programvare kun kan installeres på Apples egne produkter. Problemet med denne brukeravtalen er at den ikke blir presentert for brukeren før etter at kjøpet er gjort, og derfor nuller den seg selv ut i henhold til norsk lov. Vi kan derfor konlkudere med:

Det er verken lovlig eller ulovlig å installere OS X på et ikke-Apple produkt. Det er i skrivende stund i en juridisk gråsone, og kan utføres uten fare for rettsforfølgelse.

(Skrivende stund her er 02/02-07)

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: hjelp til å instalere mac os x

Innleggav slogmo » lør 21.11.2009 16:35

Ser ikke at mange diskuterer lovligheten rundt jailbreaking av iPhoner, selv om EULA sier at det ikke er lov. ;)

Som nevnt over her. Ifølge Norsk lov så må man bli gjort kjent med eventuelle vilkår/begrensninger rundt produktet før salget skjer.
Alle vilkår som blir lagt frem etter salg, f.eks en EULA, er ikke rettslig gjeldende.
Man har selvfølgelig mulighet til å lese EULA, og om den bruken man hadde tiltenkt produktet bryter med EULA så må man returnere produktet.

Vil Apple gi deg alle pengene tilbake om du kommer for å levere tilbake SL DVD?
Jeg vil tru at følgende svar du får da er: "Nei, det kan du ikke. Det er ikke vår feil at du ikke kjente til EULA'ens innhold før du kjøpte DVD'en."
:rolls eyes:

Til trådstarter:
Hvilken versjon av Empire-EFI har du prøvd?
Det legges ut nye versjoner flere ganger i uken, og det er et "produkt" under utvikling.
Anbefaler å legge igjen en comment på siden dems, da kan det hende du får hjelp av han som lager Empire-EFI eller noen som har fått det til med samme hardware som du har.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: hjelp til å instalere mac os x

Innleggav julnaw » tir 15.12.2009 20:17

hei .. emm tror det er 1.8, greia er at jeg kommer ikke lengre med den, har prøv med rebelefi der kommer jeg frem til instalasjonen men så dukker opp "kan ikke instaleres på denne maskinen" irriterende, har også prøv med å legge retail dvd en i en usb brikke men jeg kan ikke så mye om kexts og bootloadere og sånt støff, har prøvd meg, men finner ikke så mye hjelp til min p43 HK.
noen som vet ? takk takk
medlem i 174 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]