Kompabilitet med Windows programmer?

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Kompabilitet med Windows programmer?

Innleggav mikalg » man 21.12.2009 14:55

Hei! Den gamle pcen min krasja, og jeg har begynt å titte litt på Macs. Noen av bekymringene mine blir da selvfølgelig om det er mulig å bruke windowsprogrammer på Mac OS X. Jeg har hørt at det følger med en emulator i mac som gjør at du kan kjøre windows i et lite vindu, og lurer da på om dette fungerer med alle spill og programmer som er kompatible med Windows?

Og er det slik at man må ha en orginal windows CD og installere det også på macen? :-!

En annen ting jeg lurer på er om man trenger å bruke musen som følger med mac, eller kan man bruke en med både høyreklikk og venstreklikk? (tenker da på programmene og spillene i windows)

-Mikalg
medlem i 171 måneder
 

Re: Kompabilitet med Windows programmer?

Innleggav MortenS » man 21.12.2009 15:37

Hei,

Windowsprogrammer kan ikke uten videre kjøres i OS X. Det følger ikke med emulator, men det følger med noe som heter Boot Camp. Dette er et verktøy som hjelper deg med å partisjonere harddisken slik at du kan ha både OS X og Windows installert og velge hvilket av disse du vil boote i. På installasjons-DVD'ene som følger med Mac-maskiner ligger det også drivere for WIndows.

Ja, du trenger en original Windows-DVD for å installere Windows (det blir akkurat det samme som å installere Windows på en hvilken som helst annen datamaskin).

Du trenger ikke å bruke musen som følger med Mac'en, men det går like fullt an å høyreklikke med denne.

Håper dette hjalp!

Morten

EDIT: Det finnes også slike "emulatorer" du snakker om, men jeg tror at de koster penger (jeg har selv ingen erfaring med disse). Du vil uansett får bedre ytelse gjennom Boot Camp.

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Kompabilitet med Windows programmer?

Innleggav mikalg » man 21.12.2009 15:52

Okei, takk for svar. Hvordan fungerer Boot Camp? Blir Windows opnet som et eget vindu i OS X? Eller må du restarte maskinen også velge at den skal starte opp som Windows?

-Mikalg
medlem i 171 måneder
 

Re: Kompabilitet med Windows programmer?

Innleggav MortenS » man 21.12.2009 15:56

Bare hyggelig!

Boot Camp er egentlig bare en veiviser for å installere Windows på Mac'en. Maskinen må restartes mens man holder inne alt-knappen og da kan man velge hvilket operativsystem man vil boote opp i. Når du da er i Windows vil det være akkurat som på en hvilken som helst annen PC med Windows.

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Kompabilitet med Windows programmer?

Innleggav mikalg » man 21.12.2009 16:09

Ah, okei. takk skal du ha:) Ser på apple.no at du kan kjøpe "Parallels desktop" eller "Vmware Fusion" for å kjøre Windows i et vindu mens du kjører OS X:)
medlem i 171 måneder
 

Re: Kompabilitet med Windows programmer?

Innleggav Gurre » man 21.12.2009 17:12

VirtualBox er en gratis emulator som kjører Windows helt ok. Du må fremdeles ha en Windows-CD (eller DVD).

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Kompabilitet med Windows programmer?

Innleggav Rubenius » man 21.12.2009 17:22

Som sagt, om du vil kjøre Windows på Mac gjøres det enten ved å installere det via Boot Camp, og da velge hvilket operativsystem du vil starte maskinen i (OS X eller WIndows) ved å holde inne ALT-tasten når du starter maskinen.

Den andre muligheten er et virtualiseringsprogram, også nevnt over. Her må du dele maskinvaren mellom OS X og den virtuelle maskinen, så da kan det være lurt å kjøre operativsystemet via Boot Camp, så slipper du å savne maskinvarekraft på ett av systemene.

Uansett må du ha en lisensiert utgave av et Windows-operativsystem.


Men så til saken. Om du velger å flytte over på Mac kan du være sikker på at det finnes alternative programmer som gjør samme nytten som dine Windowsprogrammer. Det kan være en idé å søke litt rundt for å se hva som finnes av alternativer på denne plattformen. Hvem vet, kanskje du ender opp med å ikke trenge Windows i det hele tatt.

Lykke til med valget. :)
medlem i 176 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron