Hvordan overtale foreldre til å kjøpe Mac.

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Hvordan overtale foreldre til å kjøpe Mac.

Innleggav slogmo » søn 27.12.2009 23:41

Her er mine tanker på hvilken utfordring man står ovenfor når gamlingene har funnet ut at de skal ha seg en ny datamaskin.

I dag har moren min en stasjonær Dell-maskin.
Med Windows XP, Intel Pentium 4 (2.8GHz), 512MB RAM og 80GB HD.

De har funnet ut at de vil ha en laptop.
Tidligere har planen min vært å få de til å bytte ut Dell'en med en Mac Mini.
Mini'en har jo gode specs, og er egentlig ganske billig.
Fujitsu Siemens har en tilsvarende maskin, og den koster ca 6500,-
http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfov ... lid=112306

Nå kommer jo utfordringen.
De har jo selvfølgelig sett en del tilbud fra Elkjøp, Expert og tilsvarende.
De vil ha 15" skjerm, og har fått med seg at LED-skjerm er tingen.

Billigste Macbook Pro 13" koster 9.990,- og billigste 15" koster kr 13.990,-

Har kikket litt gjennom Elkjøp sine sider, og funnet 2 HP DV6 laptoper.
Begge koster kr 6.995,-
http://www.elkjop.no/product/data/barba ... n-dv6-1341
http://www.elkjop.no/product/data/barba ... n-dv6-1325

DV6-1325 har en Intel Core 2 Duo (T4400) på 2.2GHz og den har 1MB L2 cache.
DV6-1341 har en Intel Core 2 Duo (T6600) på 2.2GHz og den har 3MB L2 cache.

13" MBP har 2.26GHz Intel Core 2 Duo med 3MB L2 cache.
15" MBP har 2.53GHz Intel Core 2 Duo med 3MB L2 cache.

RAM:
DV6-1325: 4GB DDR3 (1066MHz) (stusser litt på dette, siden FSB på CPU er 800MHz)
DV6-1341: 4GB DDR3 (1066MHz)
13" MBP: 2GB DDR (1066MHz)
15" MBP: 4GB DDR3 (1066MHz)

HDD:
DV6-1325: 500GB 5400rpm
DV6-1341: 500GB 7200rpm
13" MBP: 160GB 5400rpm
15" MBP: 250GB 5400rpm

Skjerm:
DV6-1325: 15,6" LED (1366x768)
DV6-1341: 15,6" LED (1366x768)
13" MBP: 13,3" LED (1280x800)
15" MBP: 15,4" LED (1440x990)

Skjermkort:
DV6-1325: ATI Radeon HD 4530 m/512MB dedikert minne.
DV6-1341: ATI Radeon HD 4650 m/1024MB dedikert minne.
13" MBP: Nvidia 9400M m/256MB delt minne.
15" MBP: Nvidia 9400M m/256MB delt minne + Nvidia 9600M GT m/512MB dedikert minne.

Alle maskinene har innebygd webcam, bluetooth, WLAN (dog muligens kun MPB'ene som har 802.11n), Gigabit Ethernetport, minnekortleser osv.

Den ene HP'en har Firewire, dog er det nok neppe FW800.
Begge HP'ene har 4 stk USB-porter.
Og begge kommer med Windows 7 Home Premium 64bit.

Mora mi kan Windows XP, så for henne så blir det litt å sette seg inn i, siden W7 er en god del annerledes.
Stefaren min har omtrent aldri tatt i en datamaskin.

Jeg har forklart at en Mac vil være enklere for de å bruke, spesielt for han som skal lære seg å bruke datamaskin for første gang.
De vil slippe bryderi med antivirus og brannmur osv.

De ser på specs, og ser at man tilsynelatende får masse mere for pengene for en PC.
Og det skjønner jeg godt.
De skjønner ikke hva L2 Cache, FSB osv osv er.
Men har i alle fall vist de at Mac'en har stor touchpad, og at byggekvaliteten er veldig god på en Macbook Pro.
Samt fordelen med Magsafe.
Og det at en brukt Mac får man solgt når den er 2-4 år gammel, mens en 4 år gammel "PC-laptop" omtrent ikke kan gis vekk.
Pluss at batteritiden er ganske overlegen.

Nå gjenstår det bare å dra de med på butikken og vise de en Mac og så vise de en HP DV6.
Jeg merker de er skeptiske, men jeg håper at jeg i butikken kan vise dem hvor mye enklere datahverdagen dems kan bli om de investerer i en Mac.

Ønsk meg lykke til. :D

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Hvordan overtale foreldre til å kjøpe Mac.

Innleggav quadra800 » søn 27.12.2009 23:52

Du glemmer det viktigste: Mac OS X. Hvis de ikke går for en mac, kan du jo bare tenke at "Haha! Se så dumme de er, som sliter med Windows." ;)

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Hvordan overtale foreldre til å kjøpe Mac.

Innleggav slogmo » man 28.12.2009 0:06

slogmo skrev:Jeg har forklart at en Mac vil være enklere for de å bruke, spesielt for han som skal lære seg å bruke datamaskin for første gang.
De vil slippe bryderi med antivirus og brannmur osv.

Som du ser så har jeg tatt med det. ;)
Trur nok at W7 har gjort at det er mindre forskjell mellom Mac og PC, men tenkte å få de over på Mac, siden ingen av de er særlig drevne.
Modern har klart seg greit med XP. Men bare det å få bilder fra digitalkameraet over på datamaskinen er jo enklere i OSX for sånne som henne.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Hvordan overtale foreldre til å kjøpe Mac.

Innleggav KorHan » man 28.12.2009 1:00

Så må du huske på kvalitet her og da. HP leverer jo bare møkkaprodukter om dagen, vi har så sykt mye service på de om dagen. (I tillegg til Acer og Packard Bell)
medlem i 230 måneder
 

Re: Hvordan overtale foreldre til å kjøpe Mac.

Innleggav quadra800 » man 28.12.2009 1:05

Vel, ja. Du gjorde det. Men det jeg mente er at du burde legge mer vekt på Mac OS X, fremfor dumme spesifikasjoner.
Mac OS X er en drøm å bruke i forhold til Window(n)s. De vil bli mye mer fornøyd med en mac. ;)

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Hvordan overtale foreldre til å kjøpe Mac.

Innleggav iMacJhonny » man 28.12.2009 1:09

Det beste argumentet må vel være at det er litt enklere med support dersom du også benytter OSX...? ;)
medlem i 209 måneder
 

Re: Hvordan overtale foreldre til å kjøpe Mac.

Innleggav Rubenius » man 28.12.2009 1:13

Du kan ikke forvente at folk uten spesiell interesse for datamaskiner skal velge et dyrere alternativ fordi det har en haug med forskjeller i dine øyne. Mange tenker først og fremst på pris når de skal gjøre en såkalt stor investering, som en ny datamaskin for mannen i gata er.

Du kan forklare dem at du anbefaler dem å kjøpe en Mac i stedet for en vindusmaskin, og ta dem med til en eplebutikk hvor de kan prøve den aktuelle MacBooken. Om de liker måten ting gjøres på i OS X, samt får noen gode argumenter (gjerne saklige, uten drittslenging av alternativet), kan det hende de bestemmer seg for å gi det et skudd. Virusargumentet er for øyeblikket et godt kort, det samme er byggekvaliteten på maskinene. Fortell gjerne om hvor enkelt det er å bruke OS X.

En idé kan være å la dem prøve din egen eplemaskin for å se hva de synes.

Og sist men ikke minst, sørg for å ha definisjonene dine på det rene. De lurer sikkert på hva forskjellen på en Mac og en Windows-basert PC er. Da er det viktig å holde tungen rett i munnen. Kom ikke med noe "Mac er ikke PC"-pølsevev. Forklar helt enkelt at det i bunn og grunn er snakk om det samme, men at Mac kjører et annet operativsystem, og at samme selskap lager maskin og programvare, som kontrast til at et selskap lager maskinen og et annet lager programvaren, noe som gjør at alt blir mer stabilt. Sørg for å gjøre det lettfattelig og jordnært. Ikke fall i "dette høres for godt ut til å være sant"-fella.

Lykke til.
Sist endret av Rubenius den man 28.12.2009 3:24, endret 1 gang
medlem i 177 måneder
 

Re: Hvordan overtale foreldre til å kjøpe Mac.

Innleggav oyoy » man 28.12.2009 2:08

Nevn "Linux kan kjøre på HW fra 90-tallet" også.. (de som du mener knapt kan gis bort lenger)
-eller "dette kan jeg, om dere skulle trenge hjelp" Det er kanskje like bra?

Finn ut om det er OS X eller Apple-PC du vil de skal kjøpe!

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Hvordan overtale foreldre til å kjøpe Mac.

Innleggav slogmo » man 28.12.2009 3:12

Jeg spiller med ganske åpne kort for å si det sånn.
Har sagt at man pr specs får mindre for pengene med en Mac, men at det er mere enn specs som betyr noe.
Man får bedre byggekvalitet, samt at OSX er enklere å bruke, spesielt for de.
Stefaren min fikk se noen videoer som viste Magsafe i bruk, og han syntes at det var en veldig fiffig detalj. Sitter på en jobblaptop nå (Thinkpad) og viste han hvordan ladeplugg som stort sett er i bruk på ikke-Apple maskiner, og hvordan maskinen kan bli dratt med hvis man snubler i ledningen.

Dell'en har vært virusfri i alle de årene modern har hatt den, og det skyldes nok at jeg har hjulpet henne med å installere Avast, samt registrere det slik at hun får updates jevnlig.
Og hun surfer jo ikke innom så mange suspekte sider, så det er begrenset hva den maskinen har vært utsatt for.
Men de likte begge to argumentet med at virus ikke er noe å bekymre seg for med OSX, bortsett fra en liten sjanse for å få en Trojaner. Men det har man i Windows og, så der stiller de i beste fall likt.

Er selv dreven bruker av Windows, og jeg har ikke noen vonde ting å si om Microsoft sitt OS.
Så jeg er ikke den som sier "Windows suger" eller "Mac er ikke PC". ;)
Som sagt så er moren min en XP-bruker i dag, og klarer seg.
Men det er jo begrenset hva hun kan gjøre.
Og jeg har snakket med de om at å gå for en maskin med XP i dag er bortkastet.
De vurderte en Acer Mini-PC med XP, siden en av søstrene mine kjøpte seg en nå nylig.
Den var jo så liten og søt. 11,6" skjerm. Men med Intel Atom CPU.
Greit at moren min "kjenner" XP, men MS skal kutte supporten for XP om ikke så alt for lang tid.
Så W7 er veien å gå om de går for en ikke-Apple laptop.

Og jeg har vist de litt hva de får, f.eks større HDD og mere RAM hvis de går for en HP.
Men har fokusert på byggekvalitet, og prøvd å forklare at OSX er det OS'et jeg uten problem vil anbefale de. Dog med forbehold om at jeg ikke har brukt W7 noe særlig selv.

Ulempen hvor de bor, er at ingen butikker fører Apple. Og min maskin står i Oslo (stasjonær).
Hadde vært mye enklere å dratt de med på f.eks Elkjøp og vist dem HP'en side ved side med en MBP.
Og vist dem i OSX hvor enkelt det f.eks er å få bildene fra SD-kortet og inn i iPhoto.
Vist dem at Time Machine kun krever en ekstern disk, så ordner OSX med resten selv osv osv.

Hovedsaklig er det OSX jeg vil ha de til å bruke. Selv kjører jeg OSX på min selvbygde PC.
Men når det kommer til bærbare, så er det nok bedre at gamlingene kjøper seg en maskin laget av Apple. Selv om det er type 40-50% dyrere enn for en av de HP'ene.
Har brukt en del analogier til bil når det kommer til å forklare stefaren min hva de forskjellige specs'ene betyr.
Han skjønner seg godt på biler, så om jeg forklarer at f.eks GHz bare tilsvarer turtallet en motor kan gå på, så forklarer det ikke hvor mange hestekrefter eller hvilket dreiemoment en motor har.
Og at en enkeltkjerne CPU (som ofte er i det billigste PC'ene) kan sammenlignes med en rekkefirer, mens en Core 2 Duo kan sammenlignes med en V8'er.
Samt at en Intel Atom CPU kan sammenlignes med en totakter. ;)
Trur i alle fall han skjønte at man ikke skulle henge seg for mye opp i antall GHz o.l.

Linux er noe jeg ikke trur jeg skal diskutere med de en gang.
Som sagt, stefaren min kan ikke data i det hele tatt, og min mor ville ikke kunne stilt klokka på PC'en. ;)
Det blir enten Windows (både jeg og mine 2 søstre kan bistå da) eller OSX (da blir det nok bare meg, hehe).

Det siste hinderet mitt nå er at modern kjenner en på Expert her i byen.
Hun ringte han for å høre om de solgte Mac. De hadde ikke inne, men kunne evt skaffe.
Samtidig passet han på å nevne at de for tiden hadde 2 Mac'er inne til rep, og som de ikke fikk til å fikse. :rolls eyes:
Da ble modern skeptisk med en gang, seff.

Stefaren min er mere overbevist egentlig. Og det er nok fordi jeg har brukt en del bil-analogier.
Han er vanligvis den som tenker mest på kostnad.
Bare fortalte han at selv om en Renault og en Mitsubishi har like stor motor osv så er det forskjell på byggekvalitet.
(Han hater franske biler og elsker japanske, hehe).
Og da skjønte han at specs er en ting, og byggekvalitet og brukervennlighet er en annen ting.

Har merket at det er jammen ikke helt enkelt. For når man ser på tall (specs) så er det jammen ikke rart at den jevne mann i gata ikke en gang vil vurdere en Mac.
Man må nesten ha brukt Windows og OSX, gjerne hatt en billig laptop for så å prøve en av bedre kvalitet før man skjønner at det er verdt den ekstra kostnaden.
Selv har jeg en Thinkpad (via jobben) og det er en maskin i samme prisklasse som en MB/MBP.
Og jeg synes den er en kjempemaskin. Skulle bare hatt OSX på den. ;)

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Hvordan overtale foreldre til å kjøpe Mac.

Innleggav arntss » man 28.12.2009 3:39

Tror nok at brukergrensesnittet blir slagkraftwn din. Feks: Når de kommer hjem med maskinen tar det ca 3 min å gjøre klar maskinen (velge språk ol).
Etter det er det selvsagt oppdatering av programmer. Du trenger ikke begynne slette omlag 50 bloatware programmer som maskinleverandøren har installert og som bare sløver ned maskinen.

arntSS

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Hvordan overtale foreldre til å kjøpe Mac.

Innleggav slogmo » man 28.12.2009 3:41

Er veldig enig med deg der arntss.
Bare så synd at jeg ikke får sjansen til å vise de det. Hehe.
Skal dra inn til byen i morra og se om Elkjøp, Expert eller noen av de lokale datasjappene har Mac.
Hvis ikke så blir det enten å få de til å avvente litt, eller så blir det en HP DV6-1341.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Hvordan overtale foreldre til å kjøpe Mac.

Innleggav MacKennsan » man 28.12.2009 3:41

Nå finnes det jo billigere MacBooks og da 6990,-
(Samt Mac-Mini, bare for å nevne den)

Minnekortlesere er veldig billige i dag i stede for å punge ut for noen lapper mere til en MBP.
Uansett tror jeg tingen er å la dem prøve en for å se selv hva som faller dem nermest når valget skal tas. Har selv overbevist min egen samboer, Moren min og søsten min til å skaffe seg Mac etter at de har lånt/ testet min egen MacBook 13" Alu 2,4Mhz. ( Vell samboeren min fikk MacBook plastikk i julegave da. Men søsteren min kjøpte seg en iMac 21" og moren
min skal bestille en nå.
Savner ikke SD kort inngang i det hele tatt. Bruker Minnekortleser siden jeg har to Canon speilrefleks som bruker SD og CF kort. Bruker dem begge hele tiden.
Det som er viktig tror jeg er at de får kjenne på kvaliteten og brukervennligheten.

Lykke til!!! Uansett

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Hvordan overtale foreldre til å kjøpe Mac.

Innleggav slogmo » man 28.12.2009 3:44

Billigste er vel den nye Crackbooken til 7.990,-
Og det ville blitt en Mini om de skulle hatt en stasjonær maskin, slik jeg nevnte i åpningsinnlegget.

SD-kort er ikke et must, sammen med FireWire.
Men siden jeg enda ikke er overbevist om at den nye Crackbooken er lytefri så vil jeg heller anbefale de en MBP.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Hvordan overtale foreldre til å kjøpe Mac.

Innleggav Sebbai » man 28.12.2009 3:51

Jeg syntes pcen blir tregere over tid, i motsetning til macen :-P (noe av den største grunnen til at jeg kjøpte mac)

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: Hvordan overtale foreldre til å kjøpe Mac.

Innleggav SeaLion » man 28.12.2009 4:08

Det ER mulig å få i både pose og sekk, også med Mac: Billig og bra.

Noen Mac-brukere bytter nemlig stadig ut nesten nye Mac-er med nyeste modell. En pent brukt 15" MacBook (eller Pro), f.eks to år gammel, er en maskin som vil være fullt på høyden med mange av dagens maskiner. Samtidig bør det være mulig å få den for samme eller lavere pris enn billige PC-er. En full installering av OSX er dessuten på kun noen ganske få GB, så selv en harddisk som ikke er gigantisk er stor nok for både det ene og det andre.

Sjekk f.eks brukt1.no eller lignende sider, og se hva hvor flotte Mac-er man faktisk kan få for bare 5-6 lapper eller mindre.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Neste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]