Hvordan overtale foreldre til å kjøpe Mac.

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Re: Hvordan overtale foreldre til å kjøpe Mac.

Innleggav slogmo » man 28.12.2009 4:36

Det er sant.
Men har brukt multitouchpaden (og størrelse på den) og overlegen batteritid som noen
av "salgsargumentene".
Og de faller vel bort, så lenge ikke man finner en pent brukt MBP av nyere dato.
Men absolutt et godt tips, generelt sett. :)

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Hvordan overtale foreldre til å kjøpe Mac.

Innleggav erlendlh » man 28.12.2009 6:25

Jeg vil nå mene at virus-argumentet er det beste. Særlig for en som omtrent aldri har tatt i en datamaskin, er det enkelt å åpne spam e-post på feil måte og trykke på lenker til scam-sider og trojanere og virus og annet man ikke skjønner at er «farlig» og gudbedre. Det å slippe å tenke på dette må da være verdt minst et par tusenlapper alene. For ikke å snakke om tiden (og kronene) man slipper å bruke, og dokumentene man slipper å miste, når maskinen blir infisert (for to foreldre, hvorav den ene er newbie, anser jeg sannsynligheten som over 50 prosent i løpet av noen år).

Så vil jeg prøve å selge inn Time Machine og Time Capsule som trådløs backup-løsning. De bruker vel maskinen til å holde rede på bilder og andre mer og mindre viktige dokumenter, og da er backup essensielt. Om ikke med en gang, så iallfall som en oppgradering om noen måneder.

At de har deg som en ekspert som kan bistå med support og opplæring er også et pluss. PC-kurs og IT-support er svinedyre, du er gratis (antar jeg), og det er faktisk verdt en del om man regner slik på det. Så kommer alt det andre som er nevnt, med OS X sin brukervennlighet, solide maskiner, batteritid etc.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Hvordan overtale foreldre til å kjøpe Mac.

Innleggav slogmo » ons 30.12.2009 0:24

Da ble det en Toshiba Satelite ett-eller-annet.

Utvalget på bærbare var heller labert i denna byen.
Selv Elkjøp hadde kanskje 6-7 modeller å velge i.
Resten av butikkene hadde 2-3 modeller.
Liiiiiiten by nordpå = dårlig utvalg.

Tok ca en time å installere W7 på den. Eller, dvs jeg fulgte med i en time mens maskinen gjorde alt.
Så tok det en halv time å fjerne all bloatware som Office 2007, Microsoft 2005 SQL-server og masse annet trial-pjatt.

Og mens jeg skulle vise moderen diverse ting, som å importere bilder fra SD-kortet så kræsjet Windows Utforsker annethvert minutt.
Det ble fikset da jeg kjørte Windows Update, noe jeg egentlig synes er "normalt".
W7 er jo flunkende nytt, og evt barnefeil kan oppstå. Og så lenge ting er stabilt nå, så er alt greit.

W7 er overraskende bra. Hadde egentlig store forhåpninger til det, sidne jeg har sett litt Youtbevideoer osv for å følge litt med.
Det er vesentlig mere brukervennlig enn XP. Vista har jeg nada erfaring med, så der skal jeg ikke uttale meg.

Alt i alt trur jeg modern er fornøyd.
Men det er ingen Mac.....

Ser at selve W7 kan sies er nesten på høyde med OSX mtp brukeropplevelse på de tingene jeg har testet.
Men maskinen er fæææææl. Synes en Acer var mye mere "sleak" i designen.
Hadde det vært en Apple-forhandler her i byen hadde jeg ikke hatt noe problem med å overbevise gamlingene til å gå for en Macbook.
Men når de ikke kan en gang få sett produktet, annet enn på bilder, så er det vanskelig å få de til å være med på notene.

Så får vi se da, hvordan dette går. De har jo 30 dagers returrett, i tilfelle de synes W7 er for tungvint.
Men det tviler jeg på skjer, siden hun er vant til XP og han ikke er vant til noe som helst.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Hvordan overtale foreldre til å kjøpe Mac.

Innleggav Tobben85 » ons 30.12.2009 0:36

Som å banne i kirka, men får likevel fyre løs...

Hvorfor overtale foreldrene dine til å kjøpe mac om de egentlig vil ha en PC? Dersom de er komfortable med XP og synes det dekker deres behov må da det være mer enn godt nok? selv om du, og en rekke av oss brukere her inne ikke er enig i deres påstader...

Ser stadig eksempler på folk som kjøper mac kun fordi det er "kult", men som egentlig ikke vet forskjellen på windows pcer og apple macs og som heller ikke er interessert i å sette seg inn i "mac-verden".

Jeg tenker derfor det er større sjanse for at foreldrene dine blir misfornøyd dersom de blir prakket på en mac enn om de selv får velge en pc de har lyst på...
medlem i 210 måneder
 

Re: Hvordan overtale foreldre til å kjøpe Mac.

Innleggav bambini » ons 30.12.2009 0:54

Jeg prøvde for halv annet år siden å overtale et ektepar i slutten av 60-årene til å velge Mac, men "familien" vant kampen og de valgte en billigere Dell. Dessuten ville de jo få mye hjelp av sine (voksne) barn. De har vel aldri hjulpet til et sekund.

Rett før jul fikk de virus, alt er tapt. Han ivrig hobbyfotograf og passe desperat. Ba om min hjelp, men hva kunne jeg gjøre.

Deres neste maskin blir en Mac.

Verdien ligger ikke i en prislapp, men i gleden av å kunne bruke maskinen.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Hvordan overtale foreldre til å kjøpe Mac.

Innleggav spiffers » ons 30.12.2009 2:18

bambini skrev:Verdien ligger ikke i en prislapp, men i gleden av å kunne bruke maskinen.


Så sant så sant!

Sitter omtrent med tårer i øynene etter den kommentaren...
medlem i 183 måneder
 

Re: Hvordan overtale foreldre til å kjøpe Mac.

Innleggav slogmo » ons 30.12.2009 2:43

@Tobben85:

Skjønner hva du mener.
Jeg har null problem med å komme meg frem i Windowsverden.
Jobber med det daglig, og er nerd til de grader.
Så jeg ville ikke ha de over på Mac fordi det er kult, men fordi jeg selv foretrekker OSX, til tross for at jeg er en av de (tydeligvis få) som ikke hater Windows og skyr det som pesten.

Jeg ville ha de over på Mac fordi jeg vet at OSX er enklere å bruke.
Mora mi er kjent med XP, men slettes ingen ekspert.
Så jeg vil tro at overgangen til W7 er like "stor" som å sette seg inn i OSX, i alle fall for henne.
Samt med en stefar som ikke kan noe data, så var valget egentlig å få de over på
en plattform jeg vet de vil få en enklere hverdag på.

For en erfaren databruker er Windows veldig enkelt og greit. Men med 2 "gamlinger" så
er selv de enkleste ting ganske kompliserte.

Og Macbook er jo en velbygd maskin, noe jeg ikke kan si om den Toshiba'n.
Og det finnes jo PC'er med god byggekvalitet. Jeg sitter jo på en nå, en Thinkpad.

Er som nevnt i forrige post positivt overrasket over hvor bra W7 er.
Og jeg håper at de nå får brukt dataen mere, siden det er en laptop.
Stefaren min har aldri orket å sette seg ned på arbeidsrommet for å begynne å bruke PC'en som står der.
Han lever enda i en verden med avis levert i postkassa, og en time på text-tv hver kveld for å få med seg det som skjer i verden.
Den dagen han begynner å lese aviser/nyheter på nett, så trur jeg han kommer til å
lure på hvorfor han ikke begynte å bruke datamaskinen tildigere. :D

Var bare litt kleint et øyeblikk når Windows utforsker kræsjet i hytt og gevær når jeg viste dem W7 sitt Image-gallery.
Men som nevnt, en kjapp tur på Windows Update fikset den biffen.

Og en annen grunn til at jeg ville ha de over på OSX er at moren min driver en liten kopibedrift i hjembyen min.
Søsteren min jobber og der, og de driver med en del grafisk arbeide.
De har i dag et par maskiner med XP, der en av de brukes til det grafiske arbeidet de gjør.

Søsteren min har blitt mere interessert i Mac etter at hun har hørt at jeg bruker OSX på min PC.
Og hun virker som hun er klar for å investere i en 27" iMac eller en Mac Pro til å gjøre grafiske arbeider på.
De har GAMLE versjoner av Illustrator og Photoshop, så det er snart på tide å kjøpe CS3 eller CS4.
Og i den forbindelsen så kan det være greit å skifte plattform og.

Om det så skjer, så vil mora mi ha W7 hjemme, og OSX på jobben.
Jeg mente det ville være bedre å ha OSX begge plassene, slik at hun slipper å
balle med 2 forskjellige OS'er og bli helt forvirret.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Forrige

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron