Er Mac noe for meg? Har noen spørsmål...

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Er Mac noe for meg? Har noen spørsmål...

Innleggav qweac » tir 02.03.2010 20:15

Hei!

Har brukt Windows nesten hele livet mitt, men de tre siste årene har jeg kjørt Linux. Skal nå kjøpe meg ny PC ettersom min trolig snart tar kveld. Spørsmålet er da hva jeg skal kjøpe. Jeg regner meg selv som en godt over gjennomsnittlig dyktig PC-bruker. Når jeg sitter foran PC-en hjemme bruker jeg den først og fremst til musikk, surfing og tekstbehandling.

Skulle i utgangspunktet kjøpe meg en grei PC til rundt 6000kr. Så på dette kjøpet som en fin anledning til å teste ut Windows 7 skikkelig ettersom jeg aldri har kjørt det på min egen PC. Av en eller annen grunn begynte jeg i dag å se på Apple iMac 27". Nå vurderer jeg altså å kjøpe min første Mac. Har bare prøvd Mac i noen få minutter før, så vet egentlig ikke helt hva jeg går til. Har derimot lest ganske mye rundt på nettet. Synes det virker interessant, men er samtidig litt skeptisk. Har noen spørsmål som jeg håper dere kan svare på:


1. iTunes: Har prøvd iTunes litt i Windows før. Da opplevde jeg det som ekstremt treigt med rundt 100gb med musikk i biblioteket. Til og med scrollingen hakket! Dette er sikkert et par år siden nå, men lurer uansett på hvordan iTunes fungerer på Mac? Er det raskere der enn i Windows? Har iTunes kommet seg siden jeg prøvde det sist? Kan jeg forvente at jeg kan navigere helt glatt i iTunes-biblioteket med 200gb med musikk, slik jeg kan i alle andre musikkprogrammer?

2. Har lest at det har vært mange problemer med skjermen på nevnte Mac-modell. Hvordan er statusen på dette nå? Noen her som har et feilfritt eksemplar?

3. Tastatur/mus: Ser at Mac-tastaturet har små mellomrom mellom tastene? Er dette praktisk når man skriver touch, eller er det ikke det? Hvordan er egentlig Magic Mouse? Har lest noen tester, og de fleste konkluderer med dårlig utforming. Lurer derfor på hvordan dere her inne synes den er? Er den helt grei eller er den smertefull i bruk?

4. Kontorpakke: Som student må jeg nesten ha en brukbar kontorpakke. Noe i samme gate som Microsoft Office. Ser man kan kjøpe Microsoft Office til Mac, men det er ganske dyrt. Sprenger allerede budsjettet mitt hvis jeg kjøper en Mac. Hvordan er iWork 09? Kan man enkelt åpne docx-filer? Med enkelt mener jeg da bedre enn OpenOffice kan... Hva med pptx-filer? Er jo avhengig av at jeg kan dele denne typen filer med MS-office-brukere.

5. Virus/Spywhare: Ser mange sier man ikke trenger beskyttelse mot slikt på Mac, men andre sier det er et behov for det. Hva er rett? Hva gjør dere?

6. I Linux opplever jeg ofte problemer når jeg surfer på sider med flash og diverse video-innhold. Noen ganger fryser nettleseren, andre ganger lukker den seg. Det hender også at jeg får beskjed fra det aktuelle nettstedet om at mitt operativsystem ikke er støttet. Hvordan er dette i OSX? Og hvordan er flash-ytelsen i forhold til på Windows?

7. Har en HTC HD2 som har Windows Mobile. Synkroniserer denne opp mot min Gmail-konto. Får da både kalender og mail på telefonen. Er det noen mulighet for at mailprogrammet/kalenderen til OSX kan bli med i dette samarbeidet? Regner forresten med jeg enkelt kan koble telefonen til Mac-en med USB-kabel og overføre filer gjennom filutforskeren? Dette fungerer fint i Linux...

8. Hvis jeg kjøper Mac i dag, hvor fremtidsrettet er den? Kan jeg forvente at den kan kjøre nye utgaver av OSX i mange år framover?

9. Hvilken leveringstid kan jeg forvente meg hvis jeg kjøper fra Apple Store? Ser det står: "Sendes ut: 2 uker" på siden. Får jeg den rett på døra eller må jeg hente den på mitt lokale postkontor?

Tror dere Mac kan være noe for meg?
medlem i 171 måneder
 

Re: Er Mac noe for meg? Har noen spørsmål...

Innleggav quadra800 » tir 02.03.2010 20:39

1) Definitivt!
2) 27" er kjempestort for en desktop. Du vil måtte finne deg i å bevege hodet ubehagelig mye. Anbefaler deg den litt mindre modellen. Vet ikke hvordan skjermene på de "oppfører seg".
3) Apples tastatur er vidunderlig! Jeg skriver touch på det som jeg skjærer kniv gjennom smør. Med mindre du har veldig store hender, vil det sannsynligvis falle i smak.
4) Du kan både åpne og eksportere til Office-formater med iWork. På en annen side vil jeg anbefale deg OpenOffice, hvis du er av den gjerrige typen.
5) Det er ikke behov for antivirus på Mac, men man må fortsatt være oppmerksom på hva man driver med. Det må man uansett plattform.
6) Safari (Apples nettleser) har en ny teknologi, som kalles Crash Resistance. Den gjør at du bare får et spørsmålstegn i Flash-firkanten hvis det skjærer seg. Resten av det du holder på med har det helt fint.
7) Mulig du kan... Det følger med et program på Macer som heter iSync. Google er din venn! :)
8 ) Mac varer mye lenger enn de fleste PC'er. Min far har fortsatt sin PowerBook fra 2002, og den funker finfint. Macer holder seg også bedre i verdi.
9) Det har jeg ingen formening om. På en annen side burde du kjøpe den ved Eplehuset eller Humac, slik at du har en norsk forhandler å prate med, skulle det være nødvendig. Også med tanke på forbrukerkjøpsloven er det fordelaktig.

Mac passer til de fleste, både tykke og smale. Lykke til! :D

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Er Mac noe for meg? Har noen spørsmål...

Innleggav Konvertitt » tir 02.03.2010 20:50

Ang nr 2

Har selv imac 27 tommer. Du må ikke bevege hodet ubehagelig mye. Det er bare fint med mye plass til å jobbe på. Spesielt hvis du skal drive med litt bilder og filmredigering. Har i7 med 4 gb ram foreløpig. Er veldig kjapt og fungerer helt topp. Men jeg ser at jeg kan trenge en laptop som maskin nr 2 for å kunne ha med data på jobb og på reiser.

Ang magic mouse:

Det er en vanesak til en viss grad. Jeg elsker den når jeg er på internett. Fungerer kjempefint med safari og google chrome. Kan bare sitte å skrolle opp og ned og navigere mellom sider med minimale bevegelser på fingeren. Dette er virkelig behagelig.
Men skal du jo mye med musen og flytte den mye på bordet kan den bli litt flat og vanskelig å holde i. De fleste som jobber mye med data ville nok valgt en mer ergonomisk mus.
Selv bruker jeg en logitechmus til når jeg er i windows xp (bootcamp) da føler jeg at magic mouse fungerer noe dårligere. Spesielt i IE. Da skroller den veldig rart.

Tips til office:

Du kan jo prøve å kjøpe et brukt eksemplar fra noen som vil selge macen sin.
medlem i 172 måneder
 

Re: Er Mac noe for meg? Har noen spørsmål...

Innleggav Bobla » tir 02.03.2010 20:53

Hei,
jeg byttet fra PC til imac 20" i juni 2006. Dette er fremdeles hovedmaskinen i familien. Den har stått på nesten hele tiden siden, er fremdeles rask og stabil (OS X Tiger).Kan ikke tenke meg å gå tilbake til windows hælvxxx igjen. Bruker XP på jobben hver dag og vet hvilke problemer som følger med dette. Har også kjøpt en mac mini som brukes på en 37" TV i stua (OS X Snow Leopard). En PC - skjerm kan ikke bli for stor. Bare tilpass applikasjonene til den størrelsen du finner er mest behagelig.
medlem i 196 måneder
 

Re: Er Mac noe for meg? Har noen spørsmål...

Innleggav Internaut » tir 02.03.2010 21:06

Jeg skiftet selv til Mac etter 20 år med PC for ca 1 år siden. En av de bedre beslutningene jeg har tatt. Er ekstremt godt fornøyd.

Dersom du er musikkinteressert bør du absolutt se nærmere på Mac. Jeg har selv ca 7.500-8.000 CDer som jeg er godt igang med å rippe til Itunes. Har pr idag ca 80 000 spor (ca 750 GB). Itunes har absolutt ingen problemer med å håndtere dette (på min Imac 24" 3.06). Den responderer lynkjapt på alle operasjoner, inkludert søk etter spor. Jeg er rett og slett mektig imponert.

Videre: Apple-miljøet er en drøm dersom du ønsker å streame musikk. Selv har jeg et oppsett med Imac'en som server, den streamer til Apple-Tv og to Airport Express. Iphone fungerer som en (glitrende) fjernkontroll.

Jeg er litt opptatt av lyd, så jeg ripper i 320 kbps, og kjører digitalt signal ut fra Apple-TV til en DAC og videre til stereoanlegget. Hverken jeg eller samboern klarer å høre forskjell på denne lyden og lyden fra CD på samme anlegg (anlegget er forøvrig av anstendig kvalitet). I Airport Expressene har jeg koblet til øretelefoner. Meget respektabel lyd også der.
medlem i 183 måneder
 

Re: Er Mac noe for meg? Har noen spørsmål...

Innleggav kkanst » tir 02.03.2010 21:22

Jeg er for "lat" til å gå gjennom den punktlista di. Men jeg kan fortelle deg at jeg er i samme spor som deg.

Jeg har nylig gått fra Windows 7 til iMAC 27 i7.

Jeg har bygd flere pc'er selv. Og jeg har vært med i gamet siden windows 98.

Jeg kan bare si, at jeg fikk en skikkelig WOW-følelse da iMac'en sto på bordet her hjemme. Veldig annerledes enn det ser ut på video. Det er virkelig en maskin det står respekt av.

Noe av det man legger merke til først, er at det funker bare rett ut av eska. Det er ingenting som må installeres. iMac'en hoppa rett på nettet, og den fant plassen sin som om den hadde vært der i all tid.

Jeg vil si, at jeg har troen på at Mac kommer til å erstatte windows her i huset.

Det er veldig vanskelig å overbevise windowsbrukere da de er veldig redde for andre systemer.. men jeg sier bare; pass opp for mac.. for nå kommer de.. :)

Når det gjelder skjerm og tenniseffekten.. så må jeg bare småle litt.. Hvem har sagt at du trenger å ha programmet brettet ut over HELE skjermen? Det fine her, er at du kan ha to sider oppe, side om side - og enda har du plass til mer.

En av fordelene å gå for mac. Er at mac har observert windows like mye som windows har observert mac. W7 stjeler mye fra mac.. men de har enda ikke fått med seg hva det er som mac ligger et hestehode foran i; De gjør jobben sin lettere, og grundigere.

Kjøper du en iMAC nå, fra feks eplehuset.. så kan du presisere for dem at du vil ha en helt fresh produksjon. For apple har nå gått ut offisielt og sagt at iMAC 27 nå er friskmeldt.

Mine anbefalinger.
medlem i 171 måneder
 

Re: Er Mac noe for meg? Har noen spørsmål...

Innleggav qweac » tir 02.03.2010 23:34

Takk for alle innspill! :)

Ettersom ventetiden ved kjøp på nett ser ut til å være så lang er det vel kanskje like greit å ta turen til nærmeste Eplehus? Kan jeg forvente at de har den inne i Trondheim?

Er dette noe jeg enkelt kan ta i hånda og bære med meg en liten kilometer? Må ta tog... :P

Edit: Og vil Eplehuset eventuelt gi studentrabatt over disk?
medlem i 171 måneder
 

Re: Er Mac noe for meg? Har noen spørsmål...

Innleggav Konvertitt » tir 02.03.2010 23:45

Du får med deg pakken.

Men sjekk hvilken utgave de har på eplehuset. Da jeg kjøpte i november var ikke i5 og i7 tilgjengelig over disk. Bare 2 kjerneprosessorene.

Kjøpte via applestore. Maskinen var innenfor døra 8 dager senere.
medlem i 172 måneder
 

Re: Er Mac noe for meg? Har noen spørsmål...

Innleggav qweac » ons 03.03.2010 0:06

Tror du de har den inne? Tenkte jeg skulle gå for tokjerners-utgaven. Har vel ikke bruk for så veldig kraftige greier, men mulig jeg går for den som er hakket dyrere. Får se hva det blir, om det blir...

8 dager? Hmmm, så alt fra ei uke til fire uker?
medlem i 171 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere