PC til MAC - Hvilken MAC burde jeg kjøpe?

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

PC til MAC - Hvilken MAC burde jeg kjøpe?

Innleggav Pr0xY » man 08.03.2010 23:31

Hei

Jeg har brukt windows i omtrent 8 år, og har aldrig rørt en mac. Men da jeg begynte å se etter en ny pc, begynte jeg å tenke på MAC som et alternativ. Jeg har allerede en iPhone (Som jeg ikke kan leve uten) og har fått eg gnaske godt intrykk av apple. Jeg har sjekket litt rundt på nettet, og har funnet ut litt forskjellig om mac, men lurer på hvilken mac jeg skal kjøpe. Valget står nok mellom iMac 21/27 eller Macbook pro 15. I tilleg har jeg aldrig vert noe særlig god på tekninske spesifikasjoner, så hadde blitt veldig glad om jeg kunne fått hjelp med å velge rett RAM, prosessor, skjermkort o.l.

Litt info om pc-bruken min:

PCen brukes daglig til internett-browsing, steraming av musikk fra spotyfy/wimp og chatting på MSN. I tilleg redigerer jeg også mye i Photoshop (CS4) og redigerer til tider video i Sony Vegas 8. Kommer snart til å jobbe mye med webdesign i Dreamweaver.

Bruker for øyeblikket en ASUS G1S ( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336663) med ekstern 19 tommer fra Philips (19 tommer) med 250 gb harddisk (noe som jeg synest er ganske knapt, og jeg kunne tenkt meg minst dobbelt så mye)

Ønsker også helst å holde meg under 13 000 kr og kanskje mindre.

Noen noen meninger om hva jeg burde kjøpe? (Hadde vert supert om du fikk med beskirivelse av macen, som f.eks. "iMac 27 3,06GHz med 8gb ram", i stedenfor bare "iMac 27")

Setter pris på all tilbakemelding, og spør gjerne hvist det er noe jeg ikke har husket å sagt :)

PS. Foreslå gjerne andre mac modeller enn de som ble nevnt, om du mener den/de passer mitt bruksområde bedre
Sist endret av Pr0xY den tir 09.03.2010 0:23, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 169 måneder
 

Re: PC til MAC - Hvilken MAC burde jeg kjøpe?

Innleggav Stham » tir 09.03.2010 0:21

Etter det bruksområdet du beskriver du har ville jeg helt klart kjøpt en iMac 21,5"; En 15" skjerm er jo atskillig mindre, og når du jobber med Photoshop, film og andre oppgaver av den mer krevende typen, vil en mindre skjerm bli veldig frustrerende. Jeg har en stasjonær med den gamle Apple Cinema Display, som vel er ca. 21", og sammenliknet med min forrige 15" MacBook Pro var det stor forskjell å jobbe på. Nå er 15" erstattet av en 13" MacBook Pro, og det er veldig lite å gjøre noe annet enn å jobbe med iTunes, mail og Internett. Poenget er mao. at om du går fra din 19" skjerm til 15 vil du angre bittert...
Angående RAM så er nok 4 GB bra nok, men har du råd er jo 8 GB å foretrekke, det utgjør stor forskjell om du jobber med film (har jeg blitt fortalt av en som har 8 GB og jobber med film). Men kjøper du 4 GB og ønsker 8 GB senere, går det jo an å legge inn det.
Når det gjelder disk ville jeg nok valgt 1 terrabyte; film krever vel en del plass, men det kommer jo an på hvor mye du tenker å ha lagret på maskina. Min game MBP var på 80 GB og ble fort full, og nå har jeg 500 GB, som er nok for mitt bruk. Med vel 5000 sanger m/cover i iTunes og noen hundre bilder og veldig mange programmer, bruker jeg 70 GB. Lang fram også til 500 GB for mitt vedkommende. Men du får se hva du har på disken nå og hvor stor plass det tar, og vurdere om du trenger 1 TB. Ingen hensikt å investere 2000 kroner ekstra til 1 TB uten å ha vurdert nøye om du trenger det. Men kjedelig om du akkurat når det gjelder harddisk finner ut at du ville hatt større likevel...
Prosessorer får du jo også vurdere ut fra hva du vil investere, men ut fra summen du nevner så kan du jo stort sett få alle ønsker oppfylt. Det er egentig bare du som vet det mest fornuftige svaret.
Uansett er du i ferd med å gjøre et av dine mer fornuftige valg i livet!
medlem i 192 måneder
 

Re: PC til MAC - Hvilken MAC burde jeg kjøpe?

Innleggav scoopa » tir 09.03.2010 1:14

iMac 21.5
kr 11.190

Konfigurasjon
3.06GHz Intel Core 2 Duo
8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 4x2GB
500GB Serial ATA Drive
NVIDIA GeForce 9400M
medlem i 177 måneder
 

Re: PC til MAC - Hvilken MAC burde jeg kjøpe?

Innleggav trooooond » tir 09.03.2010 2:02

Enig med Stham her, du er nok iferd med å gjøre noe du i fremtiden ser på som svært, svært befriende! :-)

Siden du vurderer stasjonær vil jeg anta du ikke er avhengig av bærbar, og jeg vil også anbefale deg iMac. Jeg heller dog litt mer mot rimeligste utgave av 27-tommeren til din estimerte budsjettramme,-, istedet for 21,5-tommeren som Stham og scoopa anbefaler. Foruten det åpenbare (større skjerm, høyere oppløsning) har den samme ytelse og like god harddiskplass, som kan være nyttig til det arbeidet du beskriver. Videre kan du bruke 27-tommeren som ekstern skjerm hvis du en gang i fremtiden investerer i bærbar, -hvis dette behovet skulle melde seg. Standardutgaven av 27" har 4GB minne, noe som skulle holde en god stund. Dette kan du derimot oppgradere i etterkant, og behøver ikke koste like mye som det gjør hos Apple. Oppgradering gjøres enkelt, men la noen andre gjøre det for deg hvis du er grønn på data. ;)

Hvis du er typen som i etterkant av en investering begynner å tenke på om du skulla ha valgt annerledes, er iMac 27" definitivt riktig vei å gå. Her behøver du ikke tenke på at "det hadde jo vært kjekt med større skjerm", tviler på at iMac oppgraderes med større skjermer på en stund. Skjermstørrelser har vi en lei tendens til å bli fort vant med. 21,5 er i mine øyne ikke gedigent lenger.

Hvis du fortsatt er i tvil på størrelsene, men har pengene, går det jo an å kjøpe 27-tommeren på Elkjøp og bytte den inn hvis det viser seg å være for mye av det gode...

Uansett, lykke til!! :-)

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: PC til MAC - Hvilken MAC burde jeg kjøpe?

Innleggav Pr0xY » tir 09.03.2010 14:49

Takk forr de gode tilbakemeldingene

Og ja trooooond, jeg mener selv jeg har mulighet for å kjøpe stasjonær, siden min gamle laptop antageligvis er god nok for mine "portable behov" :P

Antar det står mellom ytelse og skjermstørrlse da...

Noen råd på det? Har jeg mest brukt for litt ekstra ytelse (kjøpe 21,5 tommer, men gi den bedre spesifikasjoner, som f.eks mere ram) eller sjermstørrelse (kjøpe den billigeste imac 27-en for 13 000 kr)?

Brukerens avatar
medlem i 169 måneder
 

Re: PC til MAC - Hvilken MAC burde jeg kjøpe?

Innleggav Pr0xY » ons 10.03.2010 20:03

Og forresten, fordan ligger egentlig Mac Mini ann ytelsesmessig, sammenlignet med en iMac?

Brukerens avatar
medlem i 169 måneder
 

Re: PC til MAC - Hvilken MAC burde jeg kjøpe?

Innleggav ekbno » ons 10.03.2010 20:24

Jeg kjøpte to Mac'er for en måneds tid siden og jeg angrer ikke. Hadde aldri brukt Mac før og tilvenningen er helt grei.
Jeg bruker mesteparten av tiden på surfing og redigering av foto i Photoshop Elements.

Kjøpte iMac 21,5" og var veldig i tvil hvorvidt jeg skulle satse på 27". Men 21,5" er akkurat passe, den er også lett å flytte litt på. Til billedredigering er det en helt ny verden!

Kjøpte også en 13" Macbook Pro som jeg er like fornøyd med. Den er også ypperlig til surfing, foto og kan tas med på tur.

Må også nevne at jeg kjøpte Time Capsule som sikkerhetskopierer uten at man merker det, fungerer kjempeflott. Tror nok ikke jeg vil vurdere vanlig PC igjen.
medlem i 170 måneder
 

Re: PC til MAC - Hvilken MAC burde jeg kjøpe?

Innleggav trooooond » ons 10.03.2010 23:24

Pr0xY, jeg ville fortsatt valgt 27" til 13.000 istedet for 21,5" med samme spesifikasjoner (og altså ytelse) til 11.500,-. Prisforskjellen på kun 1.500,- tilsvarer riktignok én 4GB RAM-brikke ekstra i 21,5-tommeren, men da er du liksom i mål... Kjøper du 27-tommeren kan du oppgradere minnet når du føler behov for (og råd til) 4GB ekstra minne, og unngå å begynne å føle at 21,5 blir litt lite om et år eller to...

Mac Mini ville jeg ikke anbefalt deg hvis du skal drive med foto- og videoredigering. Du vil sansynligvis ha behov for en høyt spec'et Mac Mini og en svært god skjerm for å komme i nærheten av 21,5", og da er det som sagt ikke langt igjen til iMac 27. Å den er MYE maskin for pengene! :-)

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: PC til MAC - Hvilken MAC burde jeg kjøpe?

Innleggav Pr0xY » tor 11.03.2010 21:52

Etter det jeg har fått vite nå, er jeg egentlig enig med trooooond, det er mye bedre å kjøpe en 27 tommer, og heller oppgradere RAM-en senere, i stedenfor å kjøpe en 21,5 tommer med flere ram, og angre på at du kjøpte en for liten skjerm.

Men da blir det enda et spørsmål, hvordan oppgraderer en RAM-en på en iMac, eller eventuellt, hvor finner man den beste guiden for å gjøre dette? :P

Brukerens avatar
medlem i 169 måneder
 

Re: PC til MAC - Hvilken MAC burde jeg kjøpe?

Innleggav thomasfoto » tor 11.03.2010 22:09

Hadde en iMac for noen år siden og byttet RAM på denne. Mener det var en smal smak, da det bare var å skru ut noen skruer i ett lokk på baksiden og putte/bytte ut RAMn der.. Tok tre minutter

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: PC til MAC - Hvilken MAC burde jeg kjøpe?

Innleggav Freimen » tor 11.03.2010 22:16

opgradering av RAm på iMac har sålangt vært såre enkelt... ramslot'n ligger i underkant foran. og det er en skrue, og så dra brikken ut... poppe i de nye og sette på grilldekselet igjen.

http://support.apple.com/kb/HT3918

Jeg drifter endel mac'er på Byrået hvor jeg jobber... og vi kjøper alltid den sterkeste mac'n med minst RAm, og oppgraderer ram'n til max... Tidl var Apple's ferdigmonterte ram voldsomt dyr, men det har vel bedret seg endel.

Uanstt iMac er en lek å oppgradere, og de fleste nettbutikkene har en minnekonfigurator som hjelper deg finne de rette brikkene til rett maskingenerasjon.

el Freim

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: PC til MAC - Hvilken MAC burde jeg kjøpe?

Innleggav Pr0xY » tor 11.03.2010 23:15

Takk for gode tilbakemeldinger :)

Men når det gjelder bytte av RAM, vil dette påvire garantien på noen måte. synest å huske ha lest at du mister garantien ved å gjøre dette. Husker jeg rett?

Og et annet spørmål, hvor kan jeg kjøpe ram til en iMac 27 3,06GHz? :P

Brukerens avatar
medlem i 169 måneder
 

Re: PC til MAC - Hvilken MAC burde jeg kjøpe?

Innleggav trooooond » fre 12.03.2010 11:45

Du bryter ikke garantien eller reduserer noe av dine rettigheter ved å oppgradere selv. Faktisk så tror jeg det er beksrevet hvordan det gjøres i bruksanvisningen også... Søk på Youtube, ligger mange videoer der som viser hvordan man gjør det. Hvis du ikke tør gjøre jobben selv, kan du spørre noen som kan data litt bedre, men du skal ikke måtte trenge å levere den inn hos et verksted for dette.

RAM finner du, som Freimen er inne på, enkelt ved å bruke minnekonfiguratorene som ligger i de fleste store nettbutikker. Jeg fant disse på Komplett sin side:

2GB: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=350649 (én brikke)
4GB: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=408726 (én brikke)

PÅ iMac 27" er det 4 plasser for minne i bunn av maskinen. 2 av disse er okkupert av 2GB-brikker. Kjøper du ytterligere 2 stk 2GB-brikker til vil du få tilsammen 8GB, noe som skal holde for bruken din. Du kan også kjøpe kun 1 stk 2GB-brikke om gangen, og dermed oppgradere etterhvert som økonomien tillater det. 4 GB-brikken er dyr for øyeblikket, men vil nok gå ned i pris med tiden.

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: PC til MAC - Hvilken MAC burde jeg kjøpe?

Innleggav Pr0xY » tor 18.03.2010 14:33

Men jeg har hørt at iMac 27 har et skjermproblem, hva slags problem er dette, og er det blitt filset nå? :P

Brukerens avatar
medlem i 169 måneder
 

Re: PC til MAC - Hvilken MAC burde jeg kjøpe?

Innleggav Fuzzywolf » tor 18.03.2010 14:48

Pr0xY skrev:Men jeg har hørt at iMac 27 har et skjermproblem, hva slags problem er dette, og er det blitt filset nå? :P


De problemene er fikset, var flimring, gule striper, svart skjerm i ymse symptom.

De maskinene som selges nå har ikke disse problemene, og de som er solgt tidligere kan fikses med firmware oppgradering.

rett meg om jeg har feil=)

Brukerens avatar
medlem i 171 måneder
 

Neste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]