Overtale bror til å kjøpe mac

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Overtale bror til å kjøpe mac

Innleggav Pr0xY » lør 27.03.2010 20:33

Hei

Jeg har en bror som jeg mener hadde hatt nytte av en mac (han bruker nå windows vista), men er ikke god til å overtale. Derfor lurer jeg på om dere i forumet kan hjelpe meg med å komme gode argumenter til han, for hvorfor han burde kjøpe en mac.

For øyeblikket har han et litt lavt pc bruk (litt internett browsing, Wow spilling og MSN), men jeg tror at ettersom han snart begynner på ungdomsskolen, vil begynne å bruke pc mer (både på grunn av skole, og endring i vaner).

Setter pris på alle tilbakemeldinger :D

Brukerens avatar
medlem i 169 måneder
 

Re: Overtale bror til å kjøpe mac

Innleggav magnuskite » lør 27.03.2010 20:56

kan du ikke bare la han bruke vanlig "PC" da...... hva er så farlig med at han ikke bruker mac det hvis han er så fornøyd med det han allerede har???
-og så skal det sies at det ofte er bedre å benytte seg av en PC på skolen da dette er hva man får opplæring osv på.!
Officepakka feks. er jo mye bedre tilpasset et windowsoperativsystem enn OS til apple!
og at en liten kid(12-13år) virkelig har behov for en maskin til 10k + ser jeg rett og slett ingen god grunn til!
medlem i 209 måneder
 

Re: Overtale bror til å kjøpe mac

Innleggav quadra800 » lør 27.03.2010 21:19

Du burde la han fortsette med Windows, så kan du le av han, når du sitter der med den fine macen din. ;)

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Overtale bror til å kjøpe mac

Innleggav Pr0xY » lør 27.03.2010 21:58

Han er ikke særlig fornøyd med at pceen han kjøpte for 12 000, for omtrent 3 år siden er veldig treg, lagger når han spiller wow, og bråker som en flymotor. Men dere mener at dette ikke er noe forskjellig på en mac?

Og litt tillegsinfo; han er ikke imot ideen om å kjøpe en mac (han vurderer i en viss grad å kjøpe en) , men ønsker å bli litt bedre orientert om fordelene med å ha en mac.

Brukerens avatar
medlem i 169 måneder
 

Re: Overtale bror til å kjøpe mac

Innleggav strangel » lør 27.03.2010 23:51

Ok. Som noen andre her sier; hvoror må han absolutt ha mac da?
Jeg skjønner du mener det godt. Men om det fungerer for ham så er det jo greit. Han kan jo bytte fra Vista til Win7 istedet da. Har hørt en del folk som ble happy etter det da de følte at maskinen fungerte bedre.

Om maskinen bråker som en flymotor bør man jo kanskje finne ut hva det kommer av da (!) ;)
Det første jeg tenker på er:
- Er det noe som ligger bortpå en vifte og dermed skaper støy?
- Er maskinen stappfull av støv? Er den noensinne åpnet og blåst rein for støv (nei, IKKE støvsugd, men BLÅST ren. Støvsuging skaper statisk elektrisitet, noe som er en killer for datakomponenter)

OM maskinen er full av støv så kan jeg godt skjønne at den oppfører seg rart i Win. Den blir da for varm, noe som gjør at prosessor o.l ikke oppfører seg som den skal. Samme med harddisker; man forkorter levetiden på den/dem om det er glovarmt i maskinen.

Og vedrørende laggingen i WoW; har han et eldre skjermkort som han presser til å kjøre toppkvalitet på grafikken? Grunn nok for hakking det.
Sikker på at det er skjermkortet som gjør at det hakker? Ingen andre som laster ned som fy samtidig som det spilles da? Eller at det kjøres vedlikeholdsprosesser i OSet?

Han kan jo også vurdere å installere win på nytt, legge inn win7 og teste det...?

Min bakgrunn er at jeg har hatt PC siden 1997 og jeg gikk over til mac for 8-9 år siden. Har hatt PC med XP paralellt, men nå har jeg gått over til Win7 (hoppet over Vista).
Har intrykket av at alle de som snakker dritt om Vista og spesielt Win7 er de som aldri har prøvd det/prøvd det ekstremt lite. Har man komponenter fra anerkjente produsenter så går det oftest bra. Er man gjerrig på feil steder (kjøper BilTema- minnebrikker og andre noname-komponenter) så har man seg selv å skylde.
Har man imidlertid en merkemaskin (feks HP) så tror jeg det kan fungere bedre.
Den maskinen (PC) jeg har nå fungerer iaf suverent med Win7.

Men...om du har en mac så kan du jo la ham få teste den litt nå og da. Om han konkluderer med at en mac passer bedre til hans behov enn en PC så betyr det jo ikke at PCen er dårligere. Det betyr bare at for HAM så duger mac bedre.

Tillegg : Min PC kostet meg totalt rundt 4-5 høvdinger og har 4,8 på ytelsesinfo :)

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Overtale bror til å kjøpe mac

Innleggav Pr0xY » søn 28.03.2010 11:31

Takk for svarene, men jeg la ut denne tråden i håp om å få vist han hvlike fordeler en mac har, i forhold til en pc. Jeg har blant annet hørt at den ikke blir treger uansett hvor full harddisken din er, at den ikke blir tregere over tid, og at en mac kan brukes mye lengre (at en mac fra 2002 kan kjøre snow leopard).

I tilleg tror jeg at han vil like mac, siden han har en iPhone 3G, som han rett og slett elsker.

Brukerens avatar
medlem i 169 måneder
 

Re: Overtale bror til å kjøpe mac

Innleggav kovacs » søn 28.03.2010 11:55

Pr0xY skrev:Takk for svarene, men jeg la ut denne tråden i håp om å få vist han hvlike fordeler en mac har, i forhold til en pc.


God ide, men hele forumet "PC til Mac" tar for seg nøyaktig slike temaer, så kanskje du bare burde finne noen tidligere diskusjoner med ulike temaer.

Forskjellene på Mac og PC er store eller små avhengig av hva du trenger å gjøre. Brukes maskinen kun til surfing og musikklytting er det ingen grunn til å bytte fra det ene til det andre (med mindre man av en eller annen grunn MÅ ha Internet Explorer som kun finnes for Windows).

Det du ber om er egentlig en generell veiledning i "hvorfor er Mac bedre enn PC", som i bunn og grunn ender opp med en endeløs rekke mer eller mindre meningsløse ytringer basert på synsing om det ene eller det andre.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Overtale bror til å kjøpe mac

Innleggav sortebill » søn 28.03.2010 12:24

Pr0xY skrev:At den ikke blir tregere over tid, og at en mac kan brukes mye lengre (at en mac fra 2002 kan kjøre snow leopard).


Men dette er jo ikke riktig. En ppc mac fra 2002 kan ikke kjøre SL. SL inneholder ikke PPC kode. En mac kan i mange tilfeller også bli tregere over tid om du gjør "lure" ting med den. Det er også en del services som kan henge seg opp i bakgrunnen og lage usannsynlig store loggfiler, jeg hadde et problem med syslogd som resulterte i en logg på over 50gb og at maskinen min gikk utrolig tregt. Problem kan oppstå på alle platformer, inkludert mac. Om broren din vil ha mac så kjøper han nok en, er det nødvendig å frelse alle og enhver? Windows funker jo helt fint det også, min pc fra 2005 er ikke blitt noe tregere siden jeg kjøpte den, men ny software er det ikke alltid den takler like bra som min nye pc fra 2009, noe som ville vært tilfellet også på en mac siden en processor i dag er noe helt annet enn hva det var i 2005.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron