Hide vs. Quit vs. Minimize

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Hide vs. Quit vs. Minimize

Innleggav Machine » fre 14.05.2010 13:43

Har nettopp kjøpt min første Mac og lurer i denne omgang på hva som er "best practice" og forskjellen på Hide, Quit og Minimize i MacOSX er. Jeg ser ingen umiddelbar forskjell i oppstartstid eller virking på om jeg stenger et program fullstendig med quit, eller trykker det røde krysset slik at den gjemmes i dock'en. Ellers virker hide som å være en mellomløsning mellom minimize og quit. Men jeg har ikke helt skjønt hva "vitsen" med å bare nesten lukke et program er, bortsett fra at det tar opp mer minne.
Noen som vet mer om dette?
medlem i 166 måneder
 

Re: Hide vs. Quit vs. Minimize

Innleggav Andrew Wiggin » fre 14.05.2010 13:59

Quit er det samme som å avslutte et program.
Minimize: programmet kjører, men vinduet legges ned i docken, som du da kan ta opp igjen. Ingen sparing her, men du får litt ryddigere skjermbilde.
Hide, slik jeg ser det, er nyttig hvis du kjører flere forskjellige, men urelaterte program.
F. eks hvis jeg har oppe Safari, Word, iTunes og Skype og vil dele skjerm med noen og vise et eller annet i Safari, kan jeg da velge Hide alle andre. Da forsvinner de fra skjermen.
Brukte Hide mye mer før Leopard. I Leopard kom Apple med Spaces som gjør en bedre jobb enn Hide.
Uansett er det ikke mye ressurs å spare på i forhold til et program med dagens maskinkapasitet.
medlem i 205 måneder
 

Re: Hide vs. Quit vs. Minimize

Innleggav quadra800 » fre 14.05.2010 14:11

Nå må vi holde tunga rett i munnen her! Hide og minimize er det samme, bare at hide gjemmer hele programmet, mens minimize kun gjemmer et eneste vindu.
Quit avslutter programmet. Hvis man gjemmer et program, kan det gå inn i Idle-mode eller fortsette å kjøre for fulle mugger. F.eks. vil konvertering av video i bakgrunnen kjøre på full guffe, mens et browservindu i bakgrunnen bruker veldig lite maskinkraft (i Snow Leopard). Hvis man derimot avslutter programmet, bruker det null maskinkraft.

Jeg bruker som regel hide fremfor minimize. Og når jeg ikke skal bruke programmet lenger, avslutter jeg det.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Hide vs. Quit vs. Minimize

Innleggav svano » fre 14.05.2010 14:15

Poenget med Close (som er det du gjør med den røde knappen) er jo at du kan lukke et av flere vinduer i samme program uten å avslutte programmet (quit/cmd+q vil jo avslutte programmet og dermed alle vinduer).

Før Snow Leopard ga hide mening fordi et skjult vindu ikke tar opp plass ute til høyre på docken, noe det gjorde når du minimerte det. Nå som man kan minimere vinduer ned i programmets ikon på docken gjør ikke minimering og hide noen forskjell her. Enkelte liker å bruke hide i stedet for minimize fordi det er bittelitt lettere å hente fram et skjult vindu igjen via tastaturet med cmd + tab enn når det er minimert (men det går fint med minimerte vinduer også).

Som nevt over er den store fordelen med hide at du kan velge å skjule alle programmer untatt ett for å rydde opp litt, og skjule alle vinduer til et program samtidig.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Hide vs. Quit vs. Minimize

Innleggav arokh » fre 14.05.2010 14:53

Noen applikasjoner prøver å avslutte seg selv om du bruker close knappen. Derfor foretrekker jeg å bruke hide. Minimize fyller fort opp docken med vindu.
medlem i 213 måneder
 

Re: Hide vs. Quit vs. Minimize

Innleggav slogmo » lør 15.05.2010 23:04

quadra800 skrev:Nå må vi holde tunga rett i munnen her! Hide og minimize er det samme, bare at hide gjemmer hele programmet, mens minimize kun gjemmer et eneste vindu.

Det er faktisk en liten forskjell.
Om du hider et program så vises ikke vinduet om du trykker på exposé-knappen.
Et minimert vindu/program vil vises i Exposé.
I Snow Leopard så vises den som en mindre preview, under en linje.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]