Partisjoner og bootcamp?

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Partisjoner og bootcamp?

Innleggav badchx » tir 25.05.2010 23:52

Hei,

Sitter i spenning og venter på min først iMac. Har aldri rørt en Apple-maskin før og har noen spørsmål angående hvordan OSX og bootcamp fungerer.

Ser at jeg trolig må installere windows på iMacen, og lurer så på hvordan det er med partisjoner? Trengs det?

I dag lager jeg alltid en mindre C-partisjon i Windows der jeg har alt av systemfiler, og resten av disken bruker jeg på partisjon D. Når jeg får iMac tenker jeg (windowshjerne her), og ha OSX på C, Win7 på D, og alt av bilder, filer, video på en E partisjon.
Er dette helt feil tankegang med OSX? Hvordan fungerer egentlig bootcamp?

Grunnen til at jeg deler opp disken i partisjoner er ved eventuelt systemkrasj, og jeg må formatere. Kjekt å bare miste en partisjon.

Håper noen skjønner hva jeg mener og kan gi meg en oppklaring. :)
medlem i 166 måneder
 

Re: Partisjoner og bootcamp?

Innleggav Børhaug » ons 26.05.2010 0:02

På mac'en kommer du ikke til å trenge noen partisjoner, slik som en til os en til programmer. Det eneste du kan risikere er total HD kræsj og da går jo disken uansett. Det er jo samme fysiske disk. Husk dåg backup.

På mac forholder du deg ikke til partisjon navnet ( C, D, E ...) Ikke lagt opp slik. Du trenger en egen partisjon til Windows, men den kan du lage når du eventuelt vil ha windows. Dagens maskiner er ikke fragementert på samme måte som tidligere, så man kan relativt enkelt lage en ny partisjon, sammen med den andre.

Tror du bør se litt rundt på maskinen så forstår du hva jeg mener. En av hovedprinsippene i OSX (fra brukerenssynsvinkel) er at man ser så lite av systemet som mulig. Du vil derfor i veldig liten grad se systemfiler, utover bibliotekene. Samme gjelder for alle filene i et program. På mac fremstår et program som 1 fil. For brukeren. Oversiktlig og greit.

EDIT: Merk at windowspartisjonen kommer du ikke til å "se" inne i OSX. Det blir som å kjøre Linux og Windows på samme maskin. Du må velge under oppstart.

Husk også at Mac'en kommer ferdig satt opp. Spørsmålene dine er ting du egentlig ikke trenger å forholde deg så mye til.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Partisjoner og bootcamp?

Innleggav petrus764 » ons 26.05.2010 0:39

Du partisjonerer plass til Windows via OSX sitt bootcamp-verktøy. Stasjonsbokstaver brukes ikke i OSX, men du vil få OSX på den første partisjonen og Windows på partisjon nr 2. Denne vil vises som C: i Windows, men det er irrelevant.

Hvis du vil ha en tredje partisjon kan du fint lage det, men det byr på utfordringer.
Skal du dele filer mellom OSX og Windows, vil jeg anbefale en tredje partisjon evt. en eksterndisk. Så til problemet, OSX støtter ikke skriving NTFS, og Windows støtter ikke skriving HFS+ uten utvidelser.

For en utdyping av det, vil jeg anbefale deg å lese dette innlegget: viewtopic.php?p=2124282#p2124282

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Partisjoner og bootcamp?

Innleggav badchx » ons 26.05.2010 22:14

Tusen takk for veldig oppklarende svar. Nå venter jeg bare på at Apple skal sende iMacen. :)
medlem i 166 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere