Mac noe for meg og mine formål ?

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Mac noe for meg og mine formål ?

Innleggav exceed » man 20.09.2010 22:17

Hei

Må nesten bare beklage at dette innlegget ble såpass langt som det ble, men jeg har noen spørsmål som jeg gjerne ville hatt besvart og det er mye enklere å besvare de hvis jeg beskriver litt rundt det.. og noen av spm. kan virke litt underlige, men jeg kjenner ikke til mac, jeg har ca. aldri brukt mac (brukte den bare på humac butikken på oslo s og fånt og vet ikke hvor mye apple har modd'et på unix kjernen eller andre ting.

Jeg har brukt Linux ca. utelukkende i ca. 8 år nå, mange forskjellige distribusjoner (er også sertifisert av redhat) og favoritten er klart debian. Opp igjennom tidene har jeg fikset veldig mye feil og gjort mye stilig/rart og kult med linux, men for tiden (ettersom jeg også jobber med server-drift til daglig med linux og solaris systemer) så har det blitt litt slik at jeg kan godt fikse problemer jeg har på laptoppen min som kjører linux, men blir litt lei, eller egentlig litt drittlei når jeg igjen og igjen må bruke en del av fritiden på å gjøre ting bare for å få det enkeste til å fungere som feks. quicktime på oslokino' sider.. ja jeg kan fikse det om jeg setter av tid, laste ned kildekoden og modifisere eller kompilere og whatnot men det er akkurat det.. jeg er ikke så interessert lengre til å bruke fritiden min til å fikse problemer.. selv om det ofte ikke er problemer så er det situasjoner som det jeg akkurat beskrev som jeg er lei av på hjemmefronten (ikke misforstå, jeg liker linux veldig godt).. og det at det ofte ikke er noe godt nok programvare som final cut oll. for linux.. det er nok ikke så lenge til jeg kommer til å skaffe ny pc eller mac og da tenkte jeg på at jeg kanskje skulle bruke mac ettersom det er basert på unix akkurat som linux er.. tenkte at en da fikk et system som er basert på unix men som "bare funker" som feks. jeg går for å se på youtube, quicktime, nettbank eller whatever og ting bare funker, at en ikke trenger å installere noe og fikse problemer og at en ikke trenger å tenke på enheter som en kobler til og må finne third party drivere til så OS-et kan snakke med den og som typisk er drivere som bare er i kildekode og som seff. ofte har kompileringsproblemer eller avhengig programvare som ikke er installert.. er det slik at dere opplever at mac er foruten disse problemene ?

Jeg tenke på å kjøpe en macbook pro 15" da jeg reiser en del og jeg kommer nok også til å sitte en del foran den ellers. Et par andre grunner til at jeg tenkte på å skaffe mac var at jeg har fått en del interesse for å produsere musikk og har tenkt å redigere video senere i tillegg og synes jeg mac skinner på dette punktet.

Bare for å ha sagt det, jeg liker pene grafiske vinduer og litt effekter (men ikke for mye), men jeg er en terminal person, jeg bruker terminaler og ikke grafiske menyer, så det blir vel fire terminaler kontant oppe ihvertfall, vet ikke hvor vanlig det er at mac brukere bruker terminaler, kanskje dere bruker det alltid, ikke vet jeg, men jeg er hvertfall helt avhengig av å bruke de som regel og det vil jeg gjerne ha litt kommentarer på.

Jeg kommer til å bruke mac'en til å lage musikk/video-redigering, programmering/scripting, koble mac'en til tv'en for å se film, bruke den til å se film på fly/tog/buss, nettbank.. og egentlig ville jeg gjerne hatt støtte for exchange 2010 men det vet jeg ikke støttes så får vel klare meg uten, igjen (stupid microsoft).

Noen andre ting jeg lurer litt på er under:
- Hvor er "|" symbolet på mac-tastaturet ? Vil jeg få pipe dersom jeg kobler på eksternt tastatur og installerer linux i bootcamp ? (regner med det?) "|" symbolet er helt nødvendig for meg da jeg ofte piper kommandoer i bash shellet.. som igjen leder meg til, finnes bash shellet på mac?

- Er det plug-and-play å koble mac til tv-en? Jeg har HDMI inntak på tv-en og har som nevnt lengre opp tenkt på å gå for en macbook pro (har 32" hd tv så er mer keen på å se filmer på den isteden for macbooken hvis jeg er hjemme)

- Kan jeg gjøre alt med mac'en, si kompilere ny kjerne, modd'e på c-koden i kjernen og andre ting eller er det låst ned på noen måte (sikkert dumt spørsmål, men er vel ikke låst ned på noen måte, regner med at root-kontoen ikke er fjernet eller noe sånt)

- Finnes det noen pakke-repositories og pakke-håndtering verktøy for mac? I debian har en jo aptitude/apt-get og kan legge inn en rekke med pakke-repositories som enkelt kan installeres.. finnes det for mac også?

Etter det jeg har skrevet ovenfor, tror dere mac kan være noe for meg ?
medlem i 162 måneder
 

Re: Mac noe for meg og mine formål ?

Innleggav flybaba » man 20.09.2010 22:36

Mac virker rett og slett som det kan passe deg perfekt, men har et par kommentarer:
Bruker ikke terminal veldig mye, men vet det er noen der ute som gjør det, og ja, bash finnes i Mac terminalen.

|-tegnet trykker du alt + 7 for å få frem. Vil tro du vil få det frem på vanlig måte med Linux i BootCamp (vet ikke om Linux fungerer i BootCamp etter som jeg aldri har hatt behovet).

Microsoft Exchange 2010 kan du få ved å bruke Entourage som følger med i Office pakken til Mac, er usikker på om det fungerer i det innebygde mail-programmet i Mac OS X.

De to nederste punktene har jeg ikke kunnskap til å svare på, men eller tror jeg Mac passer perfekt til deg!
medlem i 183 måneder
 

Re: Mac noe for meg og mine formål ?

Innleggav exceed » man 20.09.2010 23:14

Okey, takk for svar :)

Etter det jeg har skjønt så dekker AppleCare Protection Plan en del, har lest igjennom hva det dekker og litt i avtale/vilkårene som gjelder og det ser ut som en har gratis reparasjon av mac stort sett hvor en er i verden hvor det finnes apple-sertifisert personell ..Noe jeg savner er om jeg skulle ved et uhell miste den i bakken eller den skulle velte over et bord og ned i bakken.. sånt kan skje alle og da er det kjipt å mista en mac til 15k.. dermed lurer jeg på om det finnes noen forsikring som dekker dette uten å måtte bruke selskaper som if, storebrand og sånt noe.. men en forsikring som er designet fra apple eller lignende..

Ettersom jeg har brukt dell inspiron i mange år så vet jeg at de er robuste og den har jeg mistet i bakken en gang fra et bord, men det det ble ikke noe skade på den (den har kanskje noen ganger hatt noen støt også når jeg har satt sekken litt hardt ned i bakken uten at dette har vært noe problem).. så det hadde ikke vært så dumt om mac'en var litt robust med tanke på dette.. men ut ifra det jeg har lest på forumet så er de veldig skjøre, mao. hvis den skulle velte så blir den ødelagt? Selvfølgelig vil jeg passe så godt jeg kan på den.. men bare sier at ting kan skje, noen som vet hvorfor ikke apple har tenkt litt på dette, ordet "bærbar" burde vært et hint om at bærbare må være litt robuste.. ellers er det ikke noe andre ulemper jeg kan se, annet enn å måtte trykke to taster for å bruke pipe :)
medlem i 162 måneder
 

Re: Mac noe for meg og mine formål ?

Innleggav alter@gooogle.mehihihi » man 20.09.2010 23:25

Bilde

Exchange 2010 er ikke støttet direkte i OS X ennå, men feks: http://www.robichaux.net/blog/2009/04/e ... 10-owa.php
Det skal også være støtte for dette i den nye Officepakken (2011) fra MS, dvs Outlook.
I Ofice 2008 for Mac finnes det også støtte for dette, men da holder det ikke å kjøre Home and Student-versjonen, du må opp på Business-versjonen for å få det.

- Kan jeg gjøre alt med mac'en, si kompilere ny kjerne, modd'e på c-koden i kjernen og andre ting eller er det låst ned på noen måte (sikkert dumt spørsmål, men er vel ikke låst ned på noen måte, regner med at root-kontoen ikke er fjernet eller noe sånt)


Ja, du kan gjøre alt som du er vand til fra GNU/Linux.
I tillegg følger feks Xcode og andre verktøy for å lage programmer til Mac OS X med alle Macer.

Linux kan du kjøre i Bootcamp, eller du kan kjøre det gjennom en virtuell maskin, feks Parallels som vel er den som er best på Mac etter hva jeg har skjønt. Parallels er nå på sin 6 versjon. Har selv versjon 5 og den er meget bra. Kjører selv Linux Mint, Ubuntu, PuppyLinux og Windows Vista/7 der pr i dag. Har satt opp Spaces (Flere skrivebord) på Macen og bruker ett skrivebord for hver så jeg kjører alle i fullskjerm. Bruker CMD + piltaster for å skifte mellom skrivebordene. Dette fungerer smertefritt.

- Finnes det noen pakke-repositories og pakke-håndtering verktøy for mac? I debian har en jo aptitude/apt-get og kan legge inn en rekke med pakke-repositories som enkelt kan installeres.. finnes det for mac også?


Dette kan gjøres via terminal, men det er ikke en egen WYSIWYG for det som det er i GNU/Linux, Debian..... Men ikke spør meg mer om hvordan disse tingene gjøres, jeg kan det ikke selv. Jeg bare vet at det går an.

Du hadde visst kommet til med mer:
Etter det jeg har skjønt så dekker AppleCare Protection Plan en del, har lest igjennom hva det dekker og litt i avtale/vilkårene som gjelder og det ser ut som en har gratis reparasjon av mac stort sett hvor en er i verden hvor det finnes apple-sertifisert personell ..Noe jeg savner er om jeg skulle ved et uhell miste den i bakken eller den skulle velte over et bord og ned i bakken.. sånt kan skje alle og da er det kjipt å mista en mac til 15k.. dermed lurer jeg på om det finnes noen forsikring som dekker dette uten å måtte bruke selskaper som if, storebrand og sånt noe.. men en forsikring som er designet fra apple eller lignende..


Apple har ikke egen forsikring. AppleCare Protection Plan er en utvidelse av Garantien du får ved kjøp, samt også utvidelse av supporten som du også får med ved kjøp. Begge blir utvidet til 3 år fra maskinens kjøpsdato.
Forsikring har veldig mange som de ikke vet om. Sjekk innbo-, reiseforsikring osv. Ofte dekker kanskje disse mer enn man tror. Men det er kanskje også ofte en egenandel inn i bildet, dog blir det likevel billigere enn å måtte legge ut for en ny selv.

Ettersom jeg har brukt dell inspiron i mange år så vet jeg at de er robuste og den har jeg mistet i bakken en gang fra et bord, men det det ble ikke noe skade på den (den har kanskje noen ganger hatt noen støt også når jeg har satt sekken litt hardt ned i bakken uten at dette har vært noe problem).. så det hadde ikke vært så dumt om mac'en var litt robust med tanke på dette.. men ut ifra det jeg har lest på forumet så er de veldig skjøre, mao. hvis den skulle velte så blir den ødelagt? Selvfølgelig vil jeg passe så godt jeg kan på den.. men bare sier at ting kan skje, noen som vet hvorfor ikke apple har tenkt litt på dette, ordet "bærbar" burde vært et hint om at bærbare må være litt robuste.. ellers er det ikke noe andre ulemper jeg kan se, annet enn å måtte trykke to taster for å bruke pipe


Macene er IKKE noe mer skjør enn feks Dell sine Inspirion. Jeg har hatt (og jobbet med), og har fortsatt av disse maskinen i huset. Dette er jo helt greie maskiner, men ikke noe mer hardbare enn andre maskiner jeg har hatt. Heller ikke Macene.
medlem i 164 måneder
 

Re: Mac noe for meg og mine formål ?

Innleggav mtw » tir 21.09.2010 0:30

Exchange 2010 funker fint via Mail.app (merket som Exchange 2007 konto selv om det er 2010).
Kontaktene får jeg i Adressebok og avtaler i iCal.

Entourage eller Outlook f.o.m. nesten versjon, finnes også til Mac, men det er ingen nødvendighet. Men jeg har Officepakken installert.

Bruker Outlook (jobben), Mail.app, Android-tlf med Exchange og Gmail, + tidligere en iPhone (druknet..), og alt er fin-fint synkronisert :)

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Mac noe for meg og mine formål ?

Innleggav exceed » tir 21.09.2010 12:35

Takk for gode svar.

Ville dere anbefalt at jeg skaffer AppleCare Protection Plan? Høres ganske dyrt ut med tanke på at jeg aldri har hatt noen pc inne på service på over 10 år annet enn at jeg har fått ny harddisk oll. fra Dell ettersom den røk og det gikk på reklamasjon. Er nok lurt å ha det med tanke på å ha garanti for 3 år, men her følger det vel også med gratis reparasjon globalt i tillegg ved valg av APP. En annen ting er hvis mac-en skulle slutte å fungere slik at maskinen ikke skrudde seg på når en trykket på på-knappen oll., da må en vel betale for reparasjon men hadde sluppet dette med APP(?).

Hvordan er det med de eksterne PC-delene jeg har fra før som ekstern cd-rom, ekstern harddisk, eksterne skjermer, vil disse fungere å koble til en mac ?

Det utviklingsprogrammet så nice ut, så ut som mac' svar på kdevelop. Ellers vil jeg helst for enhver pris unngå å kjøre noe windows relatert annet enn å ha en integrering med exchange 2010, skal sjekke ut Entourage.
medlem i 162 måneder
 

Re: Mac noe for meg og mine formål ?

Innleggav Dorian » tir 21.09.2010 12:56

ang. repositories/pakkebrønner, så har du macports og fink som gir deg ca. uendelig med div. unix-programvare. For "vanlige" native OSX-programmer er det ikke egentlig noe liknende system, du finner gjerne programmene på sine respektive hjemmesider og hvert program har sin egen oppdateringsmekanisme. Du kan jo ta en kikk på bodega, som er noens forsøk på å lage et slikt system, en app store for OSX om du vil.
medlem i 237 måneder
 

Re: Mac noe for meg og mine formål ?

Innleggav admin » tir 21.09.2010 13:01

Alle nye Macer har gått over til DisplayPort-standarden og du må ha en adapter VGA/DVI til DisplayPort for å bruke eksterne skjermer (hvis ikke skjermen din støtter DisplayPort).

Eksterne harddisker kobler du opp over USB eller Firewire. Alle nye Macer (med unntak av MacBook) har både Firewire og USB. Disker som er formatert i NTFS kan bare leses og ikke skrives av Mac OS X. Disker formatert som FAT32 kan både leses og skrives. Det finnes utvidelser som gjør det mulig å lese og skrive NTFS også.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Mac noe for meg og mine formål ?

Innleggav exceed » tir 21.09.2010 15:45

Okey. Er det noen her som kunne sjekket om Microsoft Exchange 2010 OWA har full funksjonalitet i Safari/Firefox på mac, dvs. at utseende ser ut som om du er i Outlook og ikke det vanlige begrensede web grensesnittet du får med firefox eller chrome i linux ? Det er litt vel mye å betale 1600kr eller mer bare for å få exchange støtte på mac. Leste blogg innlegget ditt alter@gooogle.mehihihi og der ser det ut til at en får full støtte for outlook i mac, men lengre ned på siden ser det ut som det bare er det begrensede webgrensesnittet som er tilgjengelig ut ifra Brian' kommentar
"Help! I can't stand regular OWA on mac"

Det står at "noe" må installeres på server-siden for å få tilgang til den fulle funksjonaliteten men det står ikke hva eller hvorfor. Så det hadde vært fint om noen kunne sjekket om webgrensesnittet viser det begrensede eller ikke begrensede grensesnittet uten å måtte gjøre noe med serveren.

I utgangspunktet er det ubehagelig å måtte bruke outlook bare for å få exchange støtte, kan ikke si hvor mye jeg ikke liker det, men har ikke noe valg akkurat som alle andre på alle andre systemer enn windows og hvis du spør om hvorfor blir det vel en bok-langt innlegg om hvorfor, alt fra hvordan mr. gates startet firmaet sitt og knuste sine konkurrenter ikke på en direkte etisk eller lovlig måte til designet (programkoden og hvordan OSet er bygget opp) som ikke kan minne om noe annet at det er gjort for $$$. Han som egentlig er så smart, nesten et slags geni burde vite bedre med er vel mer grisk enn å tenke på kvalitet.
medlem i 162 måneder
 

Re: Mac noe for meg og mine formål ?

Innleggav Wavelength » tir 21.09.2010 16:05

En av mine foreleser ved HiOf bruker terminal/kommandolinja nesten utelukkende i alt han gjør på mac. Her snakker vi lese e-post!

Så tror mac passer deg utmerket!

Når det gjelder Apple Protection Plan er det greit å vite at norsk reklamasjon gjelder 5 år på datamaskiner. Så jeg ville ikke anbefalt deg å bruke 3k på det, da du i utgangspunktet får dette av norsk lov. Riktig nok gjelder dette bare maskiner kjøpt i Norge/norsk nettsted.

Forsikring har jeg selv gjennom Nemi Forsikring. De har egen uhellforsikring til datamaskiner. Tror det er rundt 4-500 i året for en maskin inntil 20k. Selv har jeg uhellsforsikring i hjemmet, som tidligere i år sparte meg 16000 kroner.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Mac noe for meg og mine formål ?

Innleggav mtw » tir 21.09.2010 18:08

Bruk Mail.app. Følger med OS X.

Bilde

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Mac noe for meg og mine formål ?

Innleggav exceed » ons 22.09.2010 13:42

@mtw: skjermbildet du viser til viser Exchange 2007 støtte i Mail app'en, men i det forrige innlegget var det Exchange 2010 jeg snakket om da vi har oppgradert til dette på jobb. Jeg har sett det er støtte for 2007 versjonen av exchange på mac via Apple' sider, men Exchange 2010 støtte har jeg ikke sett noen steder utenom Outlook i Office for Mac 2011 business versjonen som ikke koster rent lite kun for exchange støtte.

Det blogg-innlegget som ble lenket til lengre opp i tråden (http://www.robichaux.net/blog/2009/04/e ... 10-owa.php) har en beskrivelse om at exchange 2010 OWA har full funksjonalitet i Safari og firefox på mac (ved bruk av webgrensesnittet til exchange 2010 OWA) og ikke bare det begrensede webgrensesnittet en får når en bruker wengrensesnittet til exchange 2010 OWA ved bruk av firefox eller chrome i linux (det er ganske betydelige forskjeller).

Selv om det står i blogg-innlegget at det er full støtte og integrasjon for exchange 2010 OWA i Safari/firefox på mac så var det noen som kommenterte litt lengre ned på siden til det blogg-innlegget om at han/hun kun fikk det begrensede webgrensesnittet.. lurte på om noen kunne bekrefte det ved å sende et screenshot av webgrensesnittet ved bruk av exchange 2010.
medlem i 162 måneder
 

Re: Mac noe for meg og mine formål ?

Innleggav mtw » ons 22.09.2010 15:38

Vi kjører nå 2010 :) Vises allikevel som 2007 i Mail.app.

Jeg mener Mail.app ikke støtter 2003 pga. at den bruker Exchange Webservices (EWS) for å koble til Exchange.

Jeg brukte ihvertfall vanlig IMAP tidligere da serveren kjørte 2003.

Mer her:
http://www.apple.com/macosx/exchange/

edit--

kan se om jeg prøver OWA senere. Sitter på en Windows 7 maskin nå.

--edit 2 :)

Har fått testet på Mac'en med Safari
trengte ikke huke av på "Bruk Outlook Web App Light"

Nå gjorde ikke jeg noen store tester, og pleier ikke bruke owa, men det så nå bra ut :)

Bilde

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Mac noe for meg og mine formål ?

Innleggav exceed » ons 22.09.2010 23:02

Takk for at du tok deg tid til å sjekke ut dette for meg mtw :)
Da tipper jeg at jeg skaffer en uhellsforsikring før eller rett etter jeg skaffer en macbook pro og klarer meg uten APP inntil videre, blir en ny og interessant opplevelse 8-)
medlem i 162 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere