Lagringsmedia brukt på PC - til Mac

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Lagringsmedia brukt på PC - til Mac

Innleggav HML » tor 27.01.2011 10:41

Har en WD Elements (Western Digital) lagringsdisk, 1 tb, som jeg har brukt som backup-disk på min gamle bærbare PC.
Når jeg nå skal legge bildefiler fra min nye Mac over på denne disken, så får jeg ikke lov. Noen tips om hvordan man låser opp disken? Ev. hvorfor jeg ikke bare kan slippe filene over?

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Lagringsmedia brukt på PC - til Mac

Innleggav ddybing » tor 27.01.2011 10:51

Mulig du må høyreklikke på disken, Vis Info, eierskap og velge at du skal få lov til å skrive og lese :)

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Re: Lagringsmedia brukt på PC - til Mac

Innleggav HML » tor 27.01.2011 10:55

Jeg får desverre ikke opp noen valg ved å høyreklikke. Under "Deling og rettigheter" står det "Du kan kun lese".

Hmmm, what to do - det er jo plenty av plass på disken, så jeg vil gjerne fortsette å bruke den. :-!

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Lagringsmedia brukt på PC - til Mac

Innleggav matsj » tor 27.01.2011 11:07

Disken er nok formatert i NTFS-format. Så for at macen skal kunne klare å skrive filer på disken så må du legge inn 3parts-programvare som f.eks NTFS-3G. Det beste er å få formatert disken i ExFAT, da vil både Windows-pcen og Macen kunne klare å lese / skrive.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Lagringsmedia brukt på PC - til Mac

Innleggav HML » tor 27.01.2011 11:10

Ja, takk for svaret - ser når jeg starter opp Time Machine at lagringsmediet er inkompatibelt og må reformateres ved bruk. Det er uaktuellt, så da får jeg heller skaffe meg en ny disk.

Noen tips til gode lagringsdisker for filer fra Mac - eller er det bare å ta første og beste?
Det er mest til lagring av foto og video, og minimum 1 tb. (Kanskje 1,5 tb).

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Lagringsmedia brukt på PC - til Mac

Innleggav T.B.Hansen » tor 27.01.2011 13:49

Av alle de diskene jeg har hatt gjennom et par tiår, har WD vært de klart beste — i betydningen lang holdbarhet og null problemer.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Lagringsmedia brukt på PC - til Mac

Innleggav Ruffs » tor 27.01.2011 13:51

Har du mye filer på disken som du trenger ?
Disse kan du jo bare legge over til macen midlertidlig også kan du formatere disken så kan du bruke den som hva du hvil etter det ! :D
medlem i 170 måneder
 

Re: Lagringsmedia brukt på PC - til Mac

Innleggav HML » tor 27.01.2011 15:57

T.B.Hansen skrev:Av alle de diskene jeg har hatt gjennom et par tiår, har WD vært de klart beste — i betydningen lang holdbarhet og null problemer.


Takk for tips, har akkurat bestillt på komplett.no nå:)

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]