Lyst på Mac, men vil kjøre kun Windows på den..

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Lyst på Mac, men vil kjøre kun Windows på den..

Innleggav MegaOctane » tor 27.01.2011 11:15

Er i humør for å kjøpe meg en Mac, men jeg har alltid brukt Windows, og synes at Windows 7 er tilnærmet perfekt.
DESIGN på hardware derimot, er det uten tvil Apple som kan best.

Så tanken er jo en MBP 13,3" for det passer min lommebok best. Lurer på om jeg skal vente til de kommer ut med en ny versjon, eller om jeg skal kjøpe brukt via finn.no.
Uansett, så ønsker jeg å kjøre Windows på den. Er det noen som kjører Windows konstant på sin MBP, og kan dele sine erfaringer?
Må man kjøre BootCamp eller kan man formatere hele harddisken og installer Windows 7?
Erfaringer?

Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Lyst på Mac, men vil kjøre kun Windows på den..

Innleggav matre » tor 27.01.2011 11:51

Ohh... Jeg håper for guds skyld det ikke er mange som frivillig kjører Windows konstant på sin Mac. Enig i at Win7 er et stort steg fremover for Microsoft, men foretrekker helt klart OS X.

Bootcamp med vesentlig plass satt av til windowspartisjon er vel antagligvis det tryggeste for at det skal funke med drivere.
medlem i 164 måneder
 

Re: Lyst på Mac, men vil kjøre kun Windows på den..

Innleggav julio » tor 27.01.2011 11:58

Jeg trodde også jeg skulle legge inn Windows 7 på macbook air, men endte opp med å beholde mac OS... Jeg likte det så godt. I tillegg så ligner osene på hverandre. Og de programmene som gjorde at jeg ikke ville ha mac OS for noen år siden er nå tilgjengelig på mac, så ingen grunn til å velge Windows på en lekker maskin. Test det ut først isåfall. Mulig det er mangler for deg...

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Lyst på Mac, men vil kjøre kun Windows på den..

Innleggav lilduff90 » tor 27.01.2011 12:35

Trådstarter:
Jeg var også av den oppfatning at W7 var perfekt, men så fikk jeg OSX. Tro meg, du vil foretrekke det. Alt er så mye enklere!

PS. Det kjøp angår, velg MBP, det er mye mer for pengene.

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Lyst på Mac, men vil kjøre kun Windows på den..

Innleggav MegaOctane » tor 27.01.2011 14:01

Tusen Tusen takk for tilbakemeldingene.
Jeg kan jo nevne hva jeg bruker min PC til, så kanskje jeg får enda mer spesifikke svar.

Jeg laster ned en del via utorrent. Serier og filmer, og ser dem via min xbox 360 på TV'en i stua, med Media Center.
Greit å ha Microsoft Security Essentials også (gratis antivirus fra microsoft).
Synd at det ikke finnes noe alternativ fra Apple, for uansett om det ikke finnes virus, så er det trojanere det florerer mest av der ute...

Det er ikke så mye office bruk enda, men jeg tror det blir en masse Word og Excel i løpet av tida fremover.
Bruker Windows Live Mail som synker mot min live konto med alle kalendre, kontakter og mail.
Noe Skype.
Jeg har spilt masse. Hadde en skikkelig hissig Gamer PC som jeg solgte igår. så det blir nok spilling på Xbox evt, så mac'en vil ikke bli brukt til krevende spilling.

Så noen spørsmål fra meg:
Hvordan er det med Homegroup? kan Mac'en koble seg mot Windows 7 Home Group?
Hvis jeg evt legger opp en simpel NAS som jeg har media på, fungerer den sømløst med Mac? Kan jeg legge biblioteket til iTunes der ute?
Kan jeg streame video og musikk fra min Mac til xbox?
Kan Mac spille av mkv, avi osv? Eller må alt være i quicktime formater?
Takler Mac'en subtitle filer, så jeg kan laste ned en film og tilhørende subtitles, så funker det? eller må de slås sammen?
Vet at flash ikke funker på iphone 4 og ipad, men regner med at det funker på mac?

Så rundt hva jeg bør kjøpe:

MacBook Air 13" blir altfor dyr føler jeg.
MacBook Pro 13" føler jeg passer meg prismessig. Men bør jeg vente til en ny kommer ut?

Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Lyst på Mac, men vil kjøre kun Windows på den..

Innleggav LekeFly » tor 27.01.2011 15:12

Vet ikke helt hva du tror vi bruker macene våre til jeg. Du bruker jo ikke windows til noe "spesielt"

Og ja alt du spør om funker/går

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Lyst på Mac, men vil kjøre kun Windows på den..

Innleggav MegaOctane » tor 27.01.2011 15:23

Hehe.. fra en windows brukers perspektiv så driver jo mac folka bare med video- og bilderedigering :-P
Og er det noe jeg ikke gjør så er det akkurat det...
Etter å ha iPhone og iPad lenge så lurer man jo på om mac OS er like lukket som iOS... Og for en som aldri har brukt Mac så blir det jo en del dumme spørsmål :-(

Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Lyst på Mac, men vil kjøre kun Windows på den..

Innleggav User » tor 27.01.2011 16:11

Kjøper du en Mac, som passer deg, og du har en windows lisens, så er jo alt gull :-)

Du får da bare prøve deg frem og se hva du liker. Det er få ting windows maskiner kan som ikke OS X kan minst like bra.

Siden du nevner spill, så er det greit å nevne at spilling (dessverre) er best på PC for øyeblikket. Du får kort og godt flere FPS pr hestekraft fra en maskin som kjører windows mot nøyaktig samme maskin med OS X. Det er jo egentlig ikke noe problem, for dersom du trenger bedre spill ytelse, så kan du rett og slett boote windows på maskinen din.

Har en i7 iMac med 12 GB Ram, ny nå etter sommeren, og jeg gidder IKKE boote om til windows for å spille... har faktisk ikke bootcamp lengre nå når Steam er på plass for Mac

Lykke til med ditt kjøp.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Lyst på Mac, men vil kjøre kun Windows på den..

Innleggav iNic » tor 27.01.2011 17:07

Satt med akkurat samme innstilling inntil for en uke siden, da jeg fikk levert min MB Air 13" med full specs. Tenkte kun å kjøre Windows 7, men dæven så bra OSX har blitt!! Vanvittig overraskende og alle programmer er å få tak i. Beholder kun OSX. Vent og prøv det litt... Trodde aldri det skulle skje, men det er fantastisk intuitivt og bra. Kjapt er det også...
medlem i 159 måneder
 

Re: Lyst på Mac, men vil kjøre kun Windows på den..

Innleggav JoRock » tor 27.01.2011 17:57

Alle dine spårsmål har svaret: JA!

Alt dette du vil gjøre på Windows gjør mac enda bedere ;) Jeg har hatt mac i ca et halvt år og kommer ALDRI til å kjøpe noe som kjører Windows igjen!
medlem i 162 måneder
 

Re: Lyst på Mac, men vil kjøre kun Windows på den..

Innleggav ddybing » tor 27.01.2011 18:08

Ser ingen grunn til å kjøpe Mac, for å så kaste inn konkurrents OS. Da er det like greit å kjøpe seg en Windows maskin :)

Jeg kjøpte Mac for 7-8 måneder siden. No more Windows på meg :P

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Re: Lyst på Mac, men vil kjøre kun Windows på den..

Innleggav Fredag1628 » tor 27.01.2011 18:59

Hei
Kjøp deg en Mac du.. Så trur jeg veien blir til etter som du går vidre ;) Alt etter som du blir i Windows eller prøver ut Apple sitt OS :-D
Fred Arne
medlem i 183 måneder
 

Re: Lyst på Mac, men vil kjøre kun Windows på den..

Innleggav Eagle » tor 27.01.2011 20:55

MegaOctane skrev:Etter å ha iPhone og iPad lenge så lurer man jo på om mac OS er like lukket som iOS...


OS X er ikke like lukket som iOS.

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Re: Lyst på Mac, men vil kjøre kun Windows på den..

Innleggav Chrish84 » tor 27.01.2011 21:40

OS X er da vel strengt tatt ikke lukket i det hele tatt, kan installere akkurat hva jeg vil!

Bruker forøvrig en NAS disk som streamer filmer til Xbox'n selv, og det fungerer helt fint!

Du får Office til OS X også om du er helt avhengig av det, hvis ikke er Apple sitt alternativ i mine øyne et like bra alternativ! Pages og Numbers.


Virusprogrammer finnes det flere av, så der trenger du heller ikke bekymre deg..

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Lyst på Mac, men vil kjøre kun Windows på den..

Innleggav MegaOctane » tor 27.01.2011 21:44

Ok. da får jeg vel bare prøve.
lest litt rundt, og flere nettsider/forum anbefaler å vente med å kjøpe ny macbook pro, da det kommer en ny versjon snart. Noen sier februar, mens andre sier April.
Er det planlagt noen store happenings/samlinger fra apple sin side i februar? Regner med at det er en stor begivenhet når dem lanserer nye maskiner?
HVa mener dere? Vente eller kjøpe?

Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Neste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]