Lyst på Mac, men vil kjøre kun Windows på den..

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Re: Lyst på Mac, men vil kjøre kun Windows på den..

Innleggav ColdFusion » tor 27.01.2011 23:26

Du trenge overhodet ikke Windows til noenting av det du driver med. Security Essentials er bra, fordi det er gratis? Nei, det er kanonbra pga liten footprint, lite bruk av ressurser og bra til å finne nye virus.

Men jeg vet ikke om du har hørt om virtualisering, det er genialt! Du kjøper en MAC, så finner du ut at jobben din krever en eller annen nettleser og som ikke virker på MAC. Dermed sitter du der og tror du må kjøre BootCamp - men du trenger bare en billig lisens på Parallels http://www.parallels.com/eu/

Når dette programmet startes velger du lage en ny virtuell maskin som du kan kjøre i full skjerm eller vindu, programmet spør etter en CD/ISO fil for WinXP eller Win7, installerer og nå har du en vaske-ekste Windows maskin som til og med bridger nettkortet ditt slik at du får en LAN IP fra DHCP for å kunne kjøre VPN etc uten noe som helst problem. Jeg kjører som regel 2x XP maskiner og en Win7 samtidig i OS X, selvsagt med en haug av remote desktops mot andre servere/maskiner og må si et OS X aldri stopper... men som jeg har sagt i andre tråder, Windows7 fikser også jobben meget bra for tiden. (bruker stasjonær på jobben samtidig med Win7 og SSD).

Som bærbar fungerer OS X meget bra, men du vil egentlig ikke merke så mye forskjell (bortsett fra brukergrensesnittet er litt annerledes, noe knot med nettverkskonfig til å begynne med, etc).

Brukerens avatar
medlem i 171 måneder
 

Re: Lyst på Mac, men vil kjøre kun Windows på den..

Innleggav MegaOctane » fre 28.01.2011 6:32

Takk for gode og utfyllende svar alle sammen. Jeg er sikker på at jeg kommer til å prøve å få Windows 7 på maskinen, enten via bootcamp eller virtuelt slik @ColdFusion foreslår. Om ikke annet, så bare for å teste det ut, og se hvor bra/tungvint det blir.
Microsoft Security Essentials er ganske rask og lite ressurskrevende. Har det på alle PC'ene. AVG er noe herk.
Hvor mange disker er det plass til i en MBP? Hvis det bare er plass til en SSD, så blir jeg nødt til å investere i en form for billig NAS løsning ala WD book... Er det enkelt å skifte harddisk på disse? Regner med at å kjøpe Intel X-25M, og montere selv, er mye billigere løsning enn å bestille via Apple.no.
Er det lønnsomt å kjøpe en MBP brukt? Nå er de priset ganske høyt på finn også. De som er kjøpt i 2010 selges for rundt 8000kr. Med student rabatt får man jo en MBP 13" til 9100kr. Så ikke stor besparelse.

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Lyst på Mac, men vil kjøre kun Windows på den..

Innleggav KlodrikMcKr » fre 28.01.2011 9:05

Holder det ikke med en 512gb ssd disk kansje? Du kan jo bare ha en vandlig harddisk hjemme. Er vel svært skjelden man trenger og bruke en halv GB på en dag.

Brukerens avatar
medlem i 167 måneder
 

Re: Lyst på Mac, men vil kjøre kun Windows på den..

Innleggav MegaOctane » fre 28.01.2011 9:29

512 GB SSD holder nok i massevis, men prisen er vel ikke verdt det? Koster vel over 3-4 tusen for en 512 GB, og når jeg i utgangspunktet ønsker å kjøpe billigst mulig macbook pro så investerer jeg ikke i 512GB SSD til flere tusen.

Lest noen tester om MacBook Air 13". De sier at den er ganske kapabel. Klarer den å kjøre Office uten problemer?

Den koster 1000lapp mer enn macbook pro 13". Hva synes dere andre?

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Lyst på Mac, men vil kjøre kun Windows på den..

Innleggav alter@gooogle.mehihihi » fre 28.01.2011 9:37

Office krever så og si ingenting av maskinen din. Så det skal de fleste maskiner klare.
medlem i 165 måneder
 

Re: Lyst på Mac, men vil kjøre kun Windows på den..

Innleggav KlodrikMcKr » fre 28.01.2011 16:42

Office 2011 er sykt digg men mangler dessverre noen få Windows fonter.
Men ikke noe og bry seg om. Tok lang tid før jeg oppdaget det. Har egentlig aldre hat bruk får de fontene så kansje derfor de ikke følger med. :-)

Og forresten bør du laste ned Hyperdock på Macen. Da får du minipreview av det programmet du holder musa over og du kan dra vinduene til side son som i Windows.
Utrolig praktisk og gratis. Eneste standardfordelene jeg kan se i Windows. Alt annet syntes jeg er bedre i OS X.
Sist endret av KlodrikMcKr den fre 28.01.2011 22:29, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 167 måneder
 

Re: Lyst på Mac, men vil kjøre kun Windows på den..

Innleggav Haldor » fre 28.01.2011 16:51

MegaOctane skrev:512 GB SSD holder nok i massevis, men prisen er vel ikke verdt det? Koster vel over 3-4 tusen for en 512 GB, og når jeg i utgangspunktet ønsker å kjøpe billigst mulig macbook pro så investerer jeg ikke i 512GB SSD til flere tusen.


Alternativt velg en hybrid, Seageate Momentus XT 500GB.
Dette er en tradisjonell 500GB disk men med integrert 4GB SSD-basert buffer.
Koster ca 200kr mer enn en std tilsvarende (kapasitet) disk.
medlem i 174 måneder
 

Re: Lyst på Mac, men vil kjøre kun Windows på den..

Innleggav TheRealChristoffer » fre 28.01.2011 17:17

MegaOctane skrev:Lest noen tester om MacBook Air 13". De sier at den er ganske kapabel. Klarer den å kjøre Office uten problemer?

Den koster 1000lapp mer enn macbook pro 13". Hva synes dere andre?


macbook air er et supert valg. men husk du ikke kan oppgradere minnet eller harddisken. disse er festet direkte på hovedkortet som gjør den veldig rask. den er raskere en macbook pro med SSD også. til normale oppgaver holder den i haugevis!:) skal selv kjøpe den når jeg har cash til det:)

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Lyst på Mac, men vil kjøre kun Windows på den..

Innleggav MegaOctane » fre 28.01.2011 18:55

Driver og vurderer Air. Skal begynne i ny jobb, og se hva de krever. De jobber via VPN, og da er kanskje Pro greiere mtp mere RAM.

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Lyst på Mac, men vil kjøre kun Windows på den..

Innleggav alter@gooogle.mehihihi » fre 28.01.2011 20:13

VPN og RAM ser jeg ikke helt sammenhengen i.....
medlem i 165 måneder
 

Re: Lyst på Mac, men vil kjøre kun Windows på den..

Innleggav MegaOctane » fre 28.01.2011 22:45

er det ikke krevende for en maskin som kjører vpn, og oppkobling via remote desktop mot en pc osv... blir ikke det litt krevende for en maskin, selv om det bare er bildet den skal vise..

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Lyst på Mac, men vil kjøre kun Windows på den..

Innleggav Eagle » lør 29.01.2011 1:37

Nei, det er ikke veldig krevende. Dessuten ville dette heller være et spørsmål om prosessor enn RAM - hvis det hadde vært noe problem. En MBP har raskere prosessor enn MBA (og har forøvrig mulighet for mer RAM)...

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Re: Lyst på Mac, men vil kjøre kun Windows på den..

Innleggav ColdFusion » ons 02.02.2011 16:37

VPN og remote desktop er overhodet ikke krevende... jeg kjører SSL VPN tunneler hele dagen og ofte flere dager uten å merke det engang på en MBP 17' 3.06 late 2009.

I tillegg går det en Win7 og 2x WinXP virtuell samtidig som kjører egne IP SEC og SSL VPN tunneler. Kan nesten ikke se at CPU'en går engang når alt dette sviver samtidig. Husk på at hver av de virtuelle kjører bridged nettverkskort slik at de får egen IP adresser i LAN (altså ikke NAT i Parallels), fordelen er da at man har åpen routing uten problemer med NAT = tilgang til mange nett og VPN tunneler samtidig uten behov for 3 bærbare/maskiner på kontoret.

Fordelen med virtualisering er at man kan løse mange VPN/tilkoblingsproblemer ved å kjøre virtuelle maskiner, samt at Win7 maskinen kjører Office2010 med både Word/Excel og Powerpoint kjørende (i coherence mode så ser de ut som programmer gående i OS X). Igjen er ingen av disse tingene krevende for maskinen. Den ene av de virtuelle kjører også en MSSQL server. Start så Photoshop CS5 på OS X og fortsatt så merker man ingenting til belastning... hvor mye mer belastning trenger du?

Det man vil merke er redigering av video, da spiller siste CPU/RAM en stor rolle... ellers er det jo bare småtteri du nevner som tenkt bruk av en evt Mac.

En NAS er absolutt å anbefale, da gjerne med RAID som man har noe form for speiling av disker (gjør det lettere ved disk-crash).

Brukerens avatar
medlem i 171 måneder
 

Re: Lyst på Mac, men vil kjøre kun Windows på den..

Innleggav holsan » fre 04.02.2011 17:09

medlem i 158 måneder
 

Re: Lyst på Mac, men vil kjøre kun Windows på den..

Innleggav trooooond » fre 04.02.2011 18:12

Holsan, er det du som har denne annonsen ute, evt en grunn til at du synes dette umiddelbart fremstår som et kupp? Sett bort fra at man skal avstå fra annonsering i dette forumet, stiller jeg spørsmålstegn til at det er både 13" og 15" avbildet i annonsen.

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]