Endre tastaturmapping for spesialtegn?

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Endre tastaturmapping for spesialtegn?

Innleggav skrudd » lør 12.02.2011 18:59

Finnes det et måte å mappe et PC-tastatur (norsk layout) slik at man får skrevet ut tegn som tilsvarer det man skriver, tenker spesielt på {}, @, | og endel andre spesialtegn (æøå fungerer greit). Har akkurat fått min første mac og planen er å programmere litt etterhvert . Da er det greit å ha spesielt krøllparanteser og pipe symbolet lettere tilgjengelig.
medlem i 157 måneder
 

Re: Endre tastaturmapping for spesialtegn?

Innleggav quadra800 » lør 12.02.2011 19:07

Krøllparantes { } : Shift + Alt + 8/9.
Alfakrøll @ : Tasten nede til venstre for Return.
Rett strek | : Alt + 7.

For å se mappingen, gå inn i System Preferences -> Language & Text -> Input Sources -> aktiver Keyboard & Character Viewer -> velg Show Keyboard Viewer i menylinja.

Ekstra keymaps innstalleres i /Library/Keyboard Layouts/.
Sist endret av quadra800 den lør 12.02.2011 19:10, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Endre tastaturmapping for spesialtegn?

Innleggav svano » lør 12.02.2011 19:09

Nå vet jeg ikke hva du programmerer, men om du ikke trenger norske tegn når du programmerer ville jeg stilt inn macen på us-layout. Min erfaring er at mange programmeringspråk tar utgangspunkt i dette tastaturet og bruker tegn som er lettere tilgjengelig på us-layout enn f.eks. norsk.

Kjenner folk som har bestilt maskinene sine med amerikanske tastatur av denne grunnen alene.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Endre tastaturmapping for spesialtegn?

Innleggav skrudd » lør 12.02.2011 19:22

Takker for (raske) svar.

Jeg tenker mest på C++ i begynnelsen, så ting som { } \ | er viktige. Er ikke helt happy å måtte skrive Shift+Alt etc. og heller ikke å endre til engelsk layout. Jeg fortrekker å skrive slik jeg alltid har gjort.

Har sett litt på nett, f.eks http://www.nullpointer.de/stuff/keylayout/index.en
og tenkte at det kanskje er mulig å enten finne en norsk ekvivalent eller lage noe selv (det hadde jo forsåvidt vært en grei første-prosjekt-ting).
medlem i 157 måneder
 

Re: Endre tastaturmapping for spesialtegn?

Innleggav jag » lør 12.02.2011 22:06

Ta en titt på dette Ukulele

Har ikke prøvd det selv, men oppdater gjerne tråden om dette gir deg det du er ute etter.

/Jan
medlem i 185 måneder
 

Re: Endre tastaturmapping for spesialtegn?

Innleggav ColdFusion » søn 13.02.2011 0:28

Jeg vurderer et slikt for script (dynamisk web) programmering:
http://store.apple.com/no/product/MB110 ... TMzODU0MDY

Sliter big-time også med remote desktop og virtuelle maskiner, derfor et eget engelsk tastatur da slipper man å hele tiden lete etter spesialtegnene... tror bare det er å lære seg det med en gang. I tillegg har jeg lært meg til å remappe caps-lock til å CTRL, dermed er det mye lettere med Ctrl+C og Ctrl+V - det kan man lett bytte på Mac'en. Til PC bruker jeg et program som heter RemapKey.exe som følger med Resource kit til Windows servere.

Uansett, tastatur og programmering må virkerlig bare fungere... jeg sliter med dette på MAC, mens PC overhodet ikke er noe problem. Jobs mener sikkert at det ikke er så viktig? Jeg hadde faktisk trodd at OS X og Mac skulle vært smooth, men som sagt - kanskje et ekstern tastatur er siste løsning?

Brukerens avatar
medlem i 170 måneder
 

Re: Endre tastaturmapping for spesialtegn?

Innleggav skrudd » søn 13.02.2011 2:33

Flotters. Testet ut Ukulele og fikk til omtrent det jeg trenger. Dvs \ {} | ~ @ og noe mer på, for meg, vante plasser.

http://people.opera.com/espen/mac/Norwe ... v01.tar.gz

1 Pakk ut og kopier til ~/Library/Keyboard\ Layouts/ (evnt. til tilsv. systemkatalog)
2 Logg ut og så inn
2 Velg "Norwegian Extended (PC layout)" i System Preferences -> Language & Text -> Input Sources
medlem i 157 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere