Fra PC Expert til Mac nybegynner

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Re: Fra PC Expert til Mac nybegynner

Innleggav iBjorn » lør 30.04.2011 13:30

Jeg vil anbefale deg å komme i gang så fort som mulig. Lion vil ikke være fundamentalt annerledes enn Snow Leopard men vil tilby tilleggsfunksjonalitet som du kan adaptere etterhvert. Å oppgradere OS X er normalt en veldig kurant affære, men det er mange som har for vane å vente på en oppgradering eller to (minimum versjon 10.7.1) før de gjør dette for å være sikker på at ting går så "smooth" som mulig. Hvis jeg husker riktig ventet jeg i ca 4 måneder før jeg oppgraderte fra Tiger til Leopard, men bare en drøy måned fra Leopard til Snow Leopard. Ofte så handler det vi her omtaler som "bugs" om kompabilitet med eldre hardware som skrivere, skannere, kameraer etc.

"Back to school" har vært en tilbakevendende kampanje i flere år, så sjansene er nok gode for at den kjøres også i år. I fjor startet den 25. mai og endte 7. september.

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Fra PC Expert til Mac nybegynner

Innleggav el-nico » lør 30.04.2011 19:05

btorbo skrev:
el-nico skrev:Jeg har festet et hvitt halvspist eple-klistremerke i frontruten på min
klassiske Volvo 360GL :)


Jeg har tre på min (ikke fullt så klassiske) 2002 modell Golf stasjonsvogn.

:-D

btorbo



I dag har jeg faktisk sett to biler med eple klistret på.
Har aldri sett det før, men i dag så jeg en Volvo 740 og Toyota Carina med eple på, i henholdsvis frontrute og bagasjedør.
medlem i 178 måneder
 

Re: Fra PC Expert til Mac nybegynner

Innleggav slogmo » søn 01.05.2011 3:40

Som mange har nevnt så kan det ta litt tid før man får ting i "fingerspissene".
Den første dagen eller tre så kan det hende du kjenner litt frustrasjon fordi ting er annerledes og kanskje ikke helt selvsigende.


Ting/irritasjoner du garantert kommer til å komme borti:

Installasjon av programmer:
Når man henter ned et program som f.eks VLC-player så kommer de som regel i form av en DMG-fil. En DMG-fil er et disk image.
Det er en virtuell disk/CD/DVD og når du åpner den så vil denne virtuelle disken mountes på desktopen din. Den vil som regel ha et hvitt ikon.
Går du inn på den så ligger programikonet der og du kan kjøre det. Du kan og legge det ned i docken. En nybegynnerfeil da er at man tror man har installert programmet.
Det har du ikke.
Ved restart av maskinen så vil ikke DMG'en være mountet lengre.
Hvis DMG'en fremdeles finnes i nedlastingsmappa så vil DMG'en mountes og programmet startes når du trykker på ikonet nede i Dock, og du vil på den måten risikere å "fylle" desktopen med masse hvite ikoner.
Hvis du har slettet DMG'en i mellomtiden så vil programikonet på docken få et spørsmåltegn på seg når du prøver å starte det.
Den korrekte måten å installere et program (gjelder nesten alle) er at man må dra programikonet fra DMG'en og over til Applicationsmappa.
Ofte har utvikleren vært snill gutt og laget en snarvei til Applicationsmappa som ligger i samme vinduet som programikonet, så det er en smal sak å gjøre dette.
Først da er programmet installert.
Etter at programmet er installert så kan du uten problem slette DMG-filen.

Enter åpner ikke filer:
I Windows så vil en fil åpnes hvis man markerer den i Windows Utforsker og trykker på enter.
I OSX så vil ikke filen åpnes om man markerer den i Finder og trykker enter, det som skjer er at du aktiverer funksjonen for endring av filnavn. (Det som man vanligvis gjør med F2 i Windows).

X-knappen til et vindu avslutter ikke programmet:
I windows er man vant til at det er tre små knapper oppe i høyre hjørne av et vindu.
En X, en _ og en firkant. X lukker programmet, _ minimerer vinduet og firkanten maksimerer vinduet.
I OSX er det også tre knapper. De er oppe til venstre istedenfor.
Det er en X, en - og en +.
X lukker vinduet, men ikke programmet. - minimerer vinduet og + maksimerer vinduet.
For å avslutte et program helt så må du enten gå opp i menyen og velge "Quit" eller bruke tastatursnarveien CMD+Q.
Etter en dag eller to så sitter den tastatursnarveien i fingrene hos de fleste.

+ maskimerer ikke alle vinduer til fullskjerm:
Dette er kanskje det som mange opplever som et problem når de switcher.
I f.eks Safari (nettleseren til OSX) så vil ikke det å trykke på vinduets + knapp maksimere vinduet slik at det fyller hele skjermen.
Apple har med vilje gjort slik at vinduet maskimeres til den fulle bredden av nettsiden du er inne på.
Dette er fordi de antageligvis anser det som bortkastet å bruke hele skjermen når mye av vinduet da vil være hvitt.
For noen, meg inkludert, er dette irriterende.
Det finnes 3-parts programmer som gjør at du kan få f.eks Safari maksimert til fullskjerm om du heller foretrekker det.

OSX's filutforsker (Finder) har ikke noe funksjon for å klippe ut en fil slik at du kan lime den inn i en annen mappe:
For meg var dette en kjempefrustrerende ting da jeg i alle mine Windows-år var vant til å bruke Ctrl+X og CTRL+V for å flytte en fil.
Finder er mere lagt opp til at du skal ha 2 vinduer åpne og bruke drag and drop for å flytte filer.
Kopiering av filer vil virke, dvs at du kan bruke CMD+C og CMD+V.


Ting du kommer til å elske med OSX:

Spotlight:
Alle filene på maskinen din er indeksert og det å finne de er kjempelett.
Du kan enten bruke forstørrelsesglasset som alltid er øverst til høyre på skjermen eller bruke tastatursnarveien CMD+Spacebar.
Skal du f.eks åpne Disk Utility (program) så skriver du et par bokstaver av navnet i boksen og øyeblikkelig vil Spotlight komme med resultat.
Samme gjelder navn på filer, ord brukt i dokumenter og mailer osv osv.

Expose:
Du kan enkelt få en oversikt over alle kjørende programmer og veksle mellom de.
Selv har jeg lagt denne funksjonen på en av tommelknappene på musa jeg bruker.
Da går det superkjapt å bytte mellom program.
CMD+Tab vil virke likt som Alt+Tab i Windows.

Quickview:
Enhver audiofil/videofil/bildefil kan kjapt åpnes og previewes ved at du markerer den og trykker på Spacebar. Ingen lasting av program som tar tid, filen vil previewes med en gang.

Innebygd PDF-leser:
Du trenger ikke installere Acrobat PDF reader (f.eks).
OSX's Preview kan helt fint åpne PDF-filer uten tilleggsprogram.

Screenshots:
Bruk hurtigtast for å ta screenshots.
Du hører en kameralyd, og vips så ligger det en bildefil på desktopen din.
Tiden da man trykket printscreen, åpnet paint og limte inn med Ctrl+V og lagret bildet som en bildefil er forbi. ;)

Alt i alt så skal det godt gjøres at man ikke klarer å bli komfortabel med OSX.
Selvfølgelig kan det skje, og det er jo ikke verdens undergang.
I verste fall kan du installere Windows på maskinen.
Om det er en laptop du har kjøpt så har du uansett en velbygd maskin med smart ladepluggløsning, stooooor touchpad med multitouch og batteritid som er overlegen det meste annet på laptopmarkedet.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Fra PC Expert til Mac nybegynner

Innleggav Nicklas » man 02.05.2011 0:59

@slogmo: Wow, tusen takk for tipsene! Jeg setter virkelig storpris på at du orket å skrive alt det der. Jeg tror nok jeg hadde slitt en del hvis jeg ikke hadde fått med meg dette.
Sist endret av iBjorn den man 02.05.2011 1:08, endret 2 ganger.
Grunn: Fjernet unødvendig sitering §2.8
medlem i 156 måneder
 

Re: Fra PC Expert til Mac nybegynner

Innleggav slogmo » man 02.05.2011 1:43

Bare hyggelig.
Jeg fikk litt flashback til mine første dager med OSX.
Var en periode der jeg lurte på hvorfor ting var så teit osv.
F.eks med installering av programmer, som jeg da ikke gjorde på rett måte.
Men så skjønte jeg etterhvert hvordan ting funket og da var det bare velstand. :)

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Fra PC Expert til Mac nybegynner

Innleggav ddybing » man 02.05.2011 8:25

Screenshots er forresten: cmd + shift + 3 = bilde av hele skjerme
cmd + shift + 4 = hold museknappen inne og merk det område der du vil ta bilde
cmd + shift + 4 + mellomrom: Ta bilde av bare bakrunnsbilde, et ikon, menylinjen, docken eller et programvindu ;-)

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Re: Fra PC Expert til Mac nybegynner

Innleggav flyndrefjes » tir 03.05.2011 17:14

CMD + PILNED eksekverer filen som er markert i Finder (enter endrer navn).

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 

Re: Fra PC Expert til Mac nybegynner

Innleggav ddybing » tir 03.05.2011 17:17

Kult :D Det visste jeg ikke. Alltid drømt om den funksjonen.

Takker :D

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Re: Fra PC Expert til Mac nybegynner

Innleggav danibo77 » ons 04.05.2011 18:20

@PowermacG4 Da har du kanskje heller ikke vært borti "CMD + PIL OPP" i Finder :)

Nyttig den også for navigering i mapper, sammen med "CMD + PIL NED" (som også fungerer med mapper)

Har forresten Path Finder som standard filnavigeringsverktøy.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Fra PC Expert til Mac nybegynner

Innleggav ddybing » ons 04.05.2011 18:30

Takk :-) Da lærte jeg noe nytt idag også. ;)

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Re: Fra PC Expert til Mac nybegynner

Innleggav nesten_nerd » ons 04.05.2011 19:12

Og her er flere snarveier
viewtopic.php?t=158806
8-)
medlem i 184 måneder
 

Re: Fra PC Expert til Mac nybegynner

Innleggav glx-rider » fre 05.08.2011 1:52

Har nettopp rota meg inn i lion og må innrømme at jeg sliter litt etter å være meget vant med windows..

Ved å lese tipsene her så har jeg nå skjønt at jeg ikke har lagt inn noen programmer i det hele tatt :P hehe

SPM: Er det noen fullverdig utforsker som går an å bruke ala den i windows?
Har for eksempel behov for IE og forsøkte å legge inn Crossover og ie6 som jeg ikke fikk til på siden jeg trenger den på. Når jeg nå skal slette den så vil jeg være sikker på at jeg sletter alt, men sliter med å finne den i noen mapper og finder er ikke veldig hjelpsom..
(bare advarer om at jeg er skikkelig noob når det gjelder MAC.... ;) )
medlem i 152 måneder
 

Re: Fra PC Expert til Mac nybegynner

Innleggav artikallj » fre 05.08.2011 7:46

Har du slettet det så har du slettet det. Ferdig med det. Ikke noe å være redd for.
Men om du ønsker å være sikker på å få med alle filer, som evt et program lager nå ren bruker det, når det blir slettet så kan du laste ned AppCleaner og slette programmer med den.

Husk bare at om program blir installert med en installerer, som feks Photoshop Elements, så følger det stort sett også med uninstaller som bør brukes når en vil avinstallere programmet. Men veldig ofte i OS X så blir bare programmene installert ved å dra de fra Diskimaget til programmer mappa. Disse kan greit slettes ved å bruke feks AppCleaner.

Finder og Spotlight finner det meste du ønsker om du søker etter det. Husk også at om en bruker søkefeltet i Finder så kan man sette filtrering på søket.

Vet ikke om noen alternativ for Finder som blir like rotete og uoversiktlig som Utforskeren i Windows (nei jeg har aldri likt den selv om jeg har jobbet med Windows så lenge jeg kan huske), men du kan sjekke ut Path Finder som gir en litt kraftigere filutforsker, men som fortsatt holder på det samme grensesnittet som Finder.
medlem i 153 måneder
 

Forrige

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]