Gjøre hackintosh tjeneste lovlig alternativ

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Re: Gjøre hackintosh tjeneste lovlig alternativ

Innleggav dundee » fre 20.05.2011 9:59

lmh1 skrev:Ok ta utgangspunkt i adobe premierer, pinacle eller greie videoredigeringsprogramvare for den maskinvaren jeg foreslår?

Må jo finnes et program, som er nogenlunde greit, en del bedre en imovie i så fall.
Til en pris fornuftig her, for en 3000 kr? Pinacle etc? Jeg vet ikke hva man må gi, men det må jo finnes noe helt greit.


Windows:
Adobe Premiere Pro: ca 8000
Adobe Premiere Elements: 850
Pinnacle Studio: ca 700

Mac:
Final Cut Express: 1590
Final Cut Studio: 8990
Adobe After Effects: 10808

Linux/CrossPlatform
Avidemux: gratis
medlem i 174 måneder
 

Re: Gjøre hackintosh tjeneste lovlig alternativ

Innleggav HenrikWL » fre 20.05.2011 10:15

Apple er et hardware-selskap. OS X er operativsystemet som følger med hardwaren de selger. Det kan ikke sammenlignes med Windows, som er et selvstendig OS som er tilgjengelig i løssalg.

For Apple å skulle selge OS X for bruk på andre maskiner enn Apples egne vil være like meningsløst som om Sony skulle begynne å selge PS3 operativsystemet for bruk på andre maskiner – eller for den saks skyld om Microsoft skulle begynne å selge Xbox360 OSet for bruk på andre maskiner (Xbox360 er jo i prinsippet bare en helt vanlig PC og dermed mer direkte sammenlignbar).

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Re: Gjøre hackintosh tjeneste lovlig alternativ

Innleggav quadra800 » fre 20.05.2011 10:36

Hackintosh er jo lovlig. Hvorfor ikke bare gjøre som i dag? Det finnes massevis av bra drivere.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Gjøre hackintosh tjeneste lovlig alternativ

Innleggav lmh1 » fre 20.05.2011 12:16

dundee:
Nå har jeg ikke erfaringer, men hva foretrekker du?

Final Cut Express: 1590
Final Cut Studio: 8990
Adobe After Effects: 10808

Pris messig går jeg for det billigste, siden det er til privat bruk, men er det mye som skiller disse så kanskje final cut studio?

HenrikWL:
Hva er vitsen å kjøre Playsation/xbox OS på pc?
For det første er det ikke mulig siden maskinvaren er så forskjellig.
Muligens en Mac G5 hadde gått?
Eller virtalbox?

Mac er noe bedre syns jeg. Som kan brukes til mere en bare spill.
Oracle Solaris 11 Express kan vel kjøpes selv om de er beregnet på sun server skulle disse fungere i virtualbox, men tror prisen er ca like høy.

Nå har jeg jo kjøpt programvare fra apple i løssalg, og det fungerte (Oppgradering), selv om man ikke trengte tidligere versjoner fra før.

quadra800: Det er det jeg må hackintoshe.
Men per dags dato har jeg ikke fått til annet en virtualbox.
Så hvordan jeg kommer et steg videre her også på Lion vet jeg ikke?

Men jeg har forsøkt en del forskjellig hackintosh forumer, men problemet det er en få del som gidder å komme med anbefalinger etc.
Så for meg selv om hackintosh ikke er i mot norsk lov, så er det vel ikke helt lovlig å offenlig guider eller hva? Altså man må finne ut av tingene selv, og det kan gå dårlig.

Selv om det er mulig, tror jeg ikke det å betale sun (Virtalbox) en pris for å få virtuelle drivere for HD 5850 eller HD 5770 som kan spille steam spill greit og bruke imovie i virtualbox.

Nå funger ikke lovlig kjøpt MAC OSX på AMD prosessorer, bare intel quad/i7 på virtualbox etter det jeg har erfaringer om.
medlem i 168 måneder
 

Re: Gjøre hackintosh tjeneste lovlig alternativ

Innleggav bungum » fre 20.05.2011 12:37

lmh1: Ut i fra mitt inntrykk av ditt kompetansenivå bør du ikke satse på en hackintosh i det hele tatt, for ikke å snakke om å forsøke å lage en med et kommende operativsystem som ikke er lansert ennå.
Dessuten har jeg vanskeligheter med å begripe hva du egentlig spør om?
medlem i 180 måneder
 

Re: Gjøre hackintosh tjeneste lovlig alternativ

Innleggav HenrikWL » fre 20.05.2011 12:50

lmh1 skrev:HenrikWL:
Hva er vitsen å kjøre Playsation/xbox OS på pc?
For det første er det ikke mulig siden maskinvaren er så forskjellig.
Muligens en Mac G5 hadde gått?
Eller virtalbox?

Mac er noe bedre syns jeg. Som kan brukes til mere en bare spill.
Oracle Solaris 11 Express kan vel kjøpes selv om de er beregnet på sun server skulle disse fungere i virtualbox, men tror prisen er ca like høy.

Nå har jeg jo kjøpt programvare fra apple i løssalg, og det fungerte (Oppgradering), selv om man ikke trengte tidligere versjoner fra før.


Som jeg sa, maskinvaren er ikke så forskjellig, i hvert fall ikke for Xbox360 sin del – det er i prinsippet en helt vanlig PC. Poenget var uansett ikke at det skulle være fett å kjøre disse OSene på annen maskinvare, poenget mitt var at disse maskinene er komplette pakker med hardware og OS tett integrert, og at det ikke gir mening å skulle selge den ene delen uten den andre.

Hva Solaris, Sun Server og Virtualbox har til felles aner jeg ikke, hvordan det er relevant her kan jeg bare forestille meg og hva du mener med at prisen er «like høy» (hvilken pris, og like høy som hva?) får jeg hodepine av å prøve å dekode.

Det er for øvrig riktig at OS X selges i løsvare, men det er først og fremst i oppgraderingsøyemed for folk som allerede har maskinvare produsert av Apple. På samme måte som PS3, Xbox360, vaskemaskinen din og mikrobølgeovnen din er et helhetlig produkt satt sammen av både hardware og OS, er også en Mac det. At noen har hacket til en løsning som gjør at du kan kjøre OS X på annen maskinvare er sikkert flott for de som ønsker det som hobby, men det er jo selvsagt ikke noe som Apple offisielt ville (eller burde) støtte. I så fall ville det krevd en langt større omveltning enn hva det ser ut som om du innser.

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Re: Gjøre hackintosh tjeneste lovlig alternativ

Innleggav dundee » fre 20.05.2011 12:59

lmh1 skrev:dundee:
Nå har jeg ikke erfaringer, men hva foretrekker du?

Final Cut Express: 1590
Final Cut Studio: 8990
Adobe After Effects: 10808

Pris messig går jeg for det billigste, siden det er til privat bruk, men er det mye som skiller disse så kanskje final cut studio?


Jeg kan nærmere nada om videoredigering, og har ingen ide om hvilke programmer som er best.

lmh1 skrev:Men jeg har forsøkt en del forskjellig hackintosh forumer, men problemet det er en få del som gidder å komme med anbefalinger etc.


Det er masse anbefalinger i Hackintoshtråden. Jeg har selv flere ganger henvist til tonymacx, som har en lang liste over fungerende komponenter og detaljerte guider til å bygge og installere en hackintosh.

At du ikke får svar er fordi:
1. Du gidder uansett ikke å høre på anbefalingene, men skal hele tiden gjøre noe nytt eller noe mer enn det du blir fortalt.
2. Du spør stadig vekk om merkelige ting som ingen har hørt om før. F.eks. hvordan Lion (som ikke er sluppet) fungerer på hovedkort som ikke står på listen over hackintosh-vennlige komponenter.
3. Du gidder ikke ta deg tid til å gjøre spørsmålene dine forståelige, og sklir stadig vekk ut i forhold til tema.

lmh1 skrev:Så for meg selv om hackintosh ikke er i mot norsk lov, så er det vel ikke helt lovlig å offenlig guider eller hva? Altså man må finne ut av tingene selv, og det kan gå dårlig.


Hackintosh er lovlig. Guider til installasjon er lovlig. Nedlasting av tilpassede installasjoner er lovlig hvis du har en gyldig lisens.
Det er, i Norge, ingenting som er ulovlig med hackintosh så fremt du har en gyldig lisens for OSX og den programvaren du installerer.
medlem i 174 måneder
 

Forrige

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron