Matte/Fysikk-programvare

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Matte/Fysikk-programvare

Innleggav SM411 » man 25.07.2011 22:31

Hei! Jeg regner med å få min nye Macbook Air i morgen, så jeg tenkte å forberede meg litt til dens ankomst. På videregående benyttet jeg et program som het Mathtype for å skrive ligninger og formler, og en kalkulator som het TI Interactive. Jeg vet at Mathtype finnes for Mac, men det gjør ikke TI Interactive. Så finnes det noen fullverdige kalkulatoralternativer til Mac? Tenker da på en kalkulator som er i stand til å "solve" ligninger, beregne grafer osv.
I tilegg ønsker jeg å høre om det finnes andre gode alternativert til Mathtype?
medlem i 199 måneder
 

Re: Matte/Fysikk-programvare

Innleggav Noble » man 25.07.2011 23:04

wolframalpha.com er bra til mye, blandt annet ligninger. Finnes også til iPhone/iPad.

Dersom du skal "skrive" matte på en datamaskin er vel en eller annen form for TeX å anbefale.
medlem i 156 måneder
 

Re: Matte/Fysikk-programvare

Innleggav julemann » man 25.07.2011 23:10

MathCad er strålende, men da må du emulere windows.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Matte/Fysikk-programvare

Innleggav SM411 » man 25.07.2011 23:23

Wolframalpha så strålende ut, men kunne tenkt meg en egen applikasjon på Macen. Angående skriving av matte så tror jeg at jeg kjøper en Mac-lisens av Mathtype, da det så svært mye enklere ut en TeX (er ikke meningen med Mac at ting skal være enkelt?)
Noe av det samme gjelder MathCad. Programmet ser supert ut, og ikke veldig ulikt Mathtype (bare mer omfangsrikt). Men hva er vitsen med Mac om jeg skal emulere programmer som egentlig er laget for Windows? Er det ikke mye stress å emulere?
medlem i 199 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron