Ekstern harddisk fra pc til mac

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Ekstern harddisk fra pc til mac

Innleggav mathildeba » man 22.08.2011 20:56

Jeg har akuratt kjøpt meg en mac book pro 15 tommer og kunne ikke vært mer fornøyd. Men i og med at jeg tar så mye bilder som jeg gjør er det fint å ha backup av alt sammen. Til min gamle pc hadde jeg to eksterne harddisker, en på 1 terrabyte (tror jeg), og en på 500 noe. Ja jeg er jente, og skjønner meg ikke helt på slikt. Er det sånn at jeg burde kvitte meg med de gamle og kjøpe noen som er ment for mac, eller vil det fungere like greit med de jeg allerede har?
medlem i 152 måneder
 

Re: Ekstern harddisk fra pc til mac

Innleggav Uggelfuggel » man 22.08.2011 21:16

Diskene vil nok funke fint med Mac, det er veldig få disker som i seg selv ikke virker med både Windows og Mac. Det er dog noen ting å ta hensyn til.

Formatet på diskene er sikkert FAT eller NTFS, mest sansynlig NTFS.

Mac kan lese og skrive til FAT uten noen ekstraprogrammer. FAT kan dog kun ha filer på 4GB eller mindre, så det er lite praktisk hvis du jobber med store filer.
NTFS kan Mac bare lese fra uten ekstraprogrammer.
Mac har et eget format som heter HFS+, men dette kan ikke Windows lese eller skrive til uten ekstraprogrammer.

Du kan lese mer om programmer som gjør at du kan skrive til NTFS her: viewtopic.php?t=260205

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Ekstern harddisk fra pc til mac

Innleggav Wavelength » man 22.08.2011 21:20

Eller du kan formatere til exFat, som støttes av begge.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Ekstern harddisk fra pc til mac

Innleggav mathildeba » man 22.08.2011 21:44

ææ... jeg burde kanskje gjort det tydeligere at jeg er jente, og har absolutt null peiling på slike ting. Så det funker altså? jeg ødelegger ingenting?
medlem i 152 måneder
 

Re: Ekstern harddisk fra pc til mac

Innleggav Wavelength » man 22.08.2011 21:54

De vil fungere med Mac, men det kan være at du trenger tilleggsprogramvare eller formatere (slette) diskene til et annet format.

Kobler du de til kan du høyreklikke på de og se hvilket format de er.

Det er 4 format det kan være:
1. Mac OSX (HFS+) -> Det Mac bruker.
2. NTFS -> Det Windows bruker, kan leses på Mac, men ikke skrives til med mindre du har ekstra programvare.
3. FAT -> Gammelt system, fungerer på både Mac og PC, men tregt og med begrensninger (Max 4gb filstørrelse).
4. exFat -> Ny variant av FAT som er støttet av både Mac og PC, men er raskt og uten begrensninger.

Har du mye på diskene dine som du ikke vil slette bør du vurdere tilleggsprogramvare (Om formatet er NTFS). Hvis du kan slette de bør du vurdere exFat eller Mac OSX (HFS+) om du bare trenger til Macen.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Ekstern harddisk fra pc til mac

Innleggav mathildeba » man 22.08.2011 21:56

Tusen takk for svar, det var NTFS så hvordan får jeg da tillegsprogramvare? :-)
medlem i 152 måneder
 

Re: Ekstern harddisk fra pc til mac

Innleggav Wavelength » man 22.08.2011 22:04


Moderator
Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Ekstern harddisk fra pc til mac

Innleggav mathildeba » man 22.08.2011 22:07

Ikke dårlig, det funket å installere. Så gjør jeg hva? er imponert over både raskt svar, og godt svar her altså :-)
medlem i 152 måneder
 

Re: Ekstern harddisk fra pc til mac

Innleggav Wavelength » man 22.08.2011 22:10

Se i systemvalg. Skal være et nytt ikon der nå. Bare sjekk at NTFS 3g er Enabled.
Så kan du prøve å legge over en fil til disken din. Hvis det ikke går kan du prøve å ta ut disken.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]