Mac og trådløst nett.

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Mac og trådløst nett.

Innleggav OyvindA » ons 07.09.2011 12:26

Jeg har nylig kjøpt en mac mini, og jobber med å komme meg inn i macverden.

Det går forholdsvi bra, men jeg har støtt på et for meg litt overraskende problem.

Jeg har internett gjennom altibox, og har en svart boks på veggen som fungerer som alt mulig rart, bl.a trådløs ruter. Dette har fungert utmerket med fire forskjellige pcer og et utall mobiltelefoner av forskjellig fabrikat, samt iPad2. De kobler seg opp som bare det.

På mac minien fungerer det ikke, uvisst av hvilken grunn. Den finner nettverket, men klarer ikke å logge seg på. Noen ganger kommer det "connection timeout" etter ca to sekunder, og noen ganger kommer det en feilmelding som lister opp en rekke mulige feil, som at jeg har feil passord eller at ruteren er maskinene er utenfor rekkevidde.

Jeg har fått det til en gang, da skrev jeg inn navnet på nettverket manuelt. Dette fungerte kun den ene gangen.

Det er meget mulig et jeg gjør en eller annen idiotfeil, men jeg har de siste årene fått inntrykk av at denne type ting fungerer selv for "idioter" som meg. På alle mine andre dingser har det som sagt bare vært å skrive inn passordet så har alt fungert.

Noen som har noen generelle tips? Er dette et kjent problem?

På forhånd takk.
medlem i 151 måneder
 

Re: Mac og trådløst nett.

Innleggav Hopalong » ons 07.09.2011 12:38

Jeg ville byttet kanal på det trådløse nettet, og gjerne også krypteringstype. Jeg har opplevd at WPA2 er mest stabil for nyere Macer, og prøv å unngå kanal 6 og 11.
medlem i 201 måneder
 

Re: Mac og trådløst nett.

Innleggav OyvindA » ons 07.09.2011 12:52

Takk for raskt svar.

Som du sikkert skjønner er jeg ikke spesielt god på slike ting.

Hvordan velger man kanal? Hva er egentlig en kanal, og hvilken funksjon har den?

Krypteringstypen er WPA, jeg vil prøve å få endret den til WPA2 når jeg kommer hjem fra jobben.
medlem i 151 måneder
 

Re: Mac og trådløst nett.

Innleggav Hopalong » ons 07.09.2011 18:49

Kanalen er frekvensen du sender på. De fleste rutere er satt opp til 6 eller 11, så det kan ofte bli mye forstyrrelser på de kanalen. Velg f.eks. 8. Dette gjør du i samme vindu som du bytter kryptering på.

Ellers er vel Altiboxen kun 54mbits? Jeg vil anbefale å plugge inn en nyere og raskere ruter i Altiboxen - det vil nok løse det opprinnelige problemet, og samtidig gi det mye raskere trådløst nett.
medlem i 201 måneder
 

Re: Mac og trådløst nett.

Innleggav exprainy » ons 07.09.2011 20:22

Hvis du har Lion på din nye Mac, kan du ha samme problem som jeg har fått etter at jeg installerte LIon. Din beskrivelse likner ihvertfall. Jeg må gjentatte ganger velge nettverk før det fester seg. Vinduet for å skrive inn passordet klikker jeg bort, for til slutt kommer jeg inn likevel.

Oppdateringa til 10.7.1 skulle rette på noen wifi-feil, men jeg har dem altså fortsatt. Det pussige er at foruten iPad og iPhone har ikke min MacBook Air sett så mye til problemet som min iMac.

Jeg håper på 10.7.2 og mindre av dette trøblet.

Brukerens avatar
medlem i 183 måneder
 

Re: Mac og trådløst nett.

Innleggav OyvindA » tor 08.09.2011 8:20

Takk tiil dere begge.

Har Lion ja.. Får håpe det kommer en løsning på disse tingene, har skjønt at flere har problemer.

@ Hopalong: Jeg har kjøpt en timecapsule, og vurderer å bruke den som ruter(for det går an, gjør det ikke?...) Vet du noe om hvordan det fungerer? Og i tilfelle plugger jeg den inn i Alt-i-ett-boksen til altibox? Mulig jeg burde ta et lite nybegynnerkurs i denne type ting... Setter stor pris på hjelpen:)
medlem i 151 måneder
 

Re: Mac og trådløst nett.

Innleggav jebjella » tor 08.09.2011 8:53

Har også hatt problemer med at jeg ikke kommer på nett med Lion. Mye bugs bl.a at Lion støtter ikke Surround 5.1 :( dette må de fikse i en fart

Til ditt problem; Jeg har også en TimeCapsule. Fungerer utmerket. Denne kobler du opp med nettverkskabel fra "hjemmesentralen" din og inn i TC. Enkelt å sette opp nettverk og WPA2
medlem i 163 måneder
 

Re: Mac og trådløst nett.

Innleggav GEOmac » tor 08.09.2011 10:03

Har også problemer med WIFI på en av maskinene mine, men de har alle Snow Leopard.
Har en gammel iBook G4 og en ny MacBookPro + 4 ipod toucher i huset som virker helt greit på trådløsnettet vårt, men en gammel crackbook MacBook har store problemer. Den funker ofte i 20-30 min så detter nettet helt ut og er umulig å få til. Får tidsavbrudd og må skrive passordet omigjen og omigjen. Når den funker har den ofte dårlig signal og virker mer avhengig av plassering i forhold til routeren. Ender oftest med at jeg drar fram ethernettkabelen hvis de andre maskinene er opptatt.
Misstenker at det skjer når maskinen blir varm. Mulig at nettverkskortet er løst eller noe. Maskinen har mange sprekker bla.a en åpen sprekk til venstre for tastaturet , og ja den har nok ramla ned et par ganger, så kortet kan ha fått en smell.
Vi har også en gammel trådløstelefon som kaper problemer. Når vi bruker den , detter nettet ut med en gang på alle maskinene. Elers er det masse nettverk i nabolaget (15-20stk) og stort sett alle kanalene er i bruk, så skifte av kanal gjør ikke at noe blir bedre. Vi har nå en gammel router fra Nextgentel, SpeedTouch et eller annet, har prøvt alt av instillinger og endringer, men det hjelper ikke. Venter på at fiber skal bli innstallert, da er det ut med trådløs/fast telefon og ny ruter, sannsynligvis en Airport ruter. Går det an å bytte airportkort selv? evt. sjekke om det sitter løst eller noe på første gen. MacBook (2007).
medlem i 233 måneder
 

Re: Mac og trådløst nett.

Innleggav el » lør 05.10.2013 21:05

Hei. Jeg har en macbook ca 5 år gammel som plutselig heller ikke finner trådløse hjemmenettverket hvis jeg ikke sitter tilnærmet rett ved siden av routeren. Jeg har kjøpt en trådløs forsterker for å teste dette ut (i tillegg blir signalet på iphonene i huset mye bedre). Jeg kjenner meg veldig igjen i ditt siste innlegg. Fant du ut av om det med trådløskoret kan byttes? eller om det er løst? Jeg har ikke peiling på hvor det sitter i maskinen og er lite lysten å sku deg opp heller.

Håper på svar, mvh
Esben Eliassen
medlem i 180 måneder
 

Re: Mac og trådløst nett.

Innleggav Hilde Haa » lør 05.10.2013 21:16

Mulig det er et dumt spørsmål, men er det en ny Mac MIni? Hvorfor kjører du ikke Mountain Lion i så fall? Kan jo muligens løse problemet..

Brukerens avatar
medlem i 131 måneder
 

Re: Mac og trådløst nett.

Innleggav Valotunk » lør 05.10.2013 21:23

Vel, Hilde... har du sjekket datoen på denne tråden..? ;)
medlem i 198 måneder
 

Re: Mac og trådløst nett.

Innleggav el » lør 05.10.2013 21:25

Hei. Datoen er jo eldgammel, men mine problemer ligner på hans/hennes siste innlegg. Har dere et svar?;)
medlem i 180 måneder
 

Re: Mac og trådløst nett.

Innleggav Hilde Haa » lør 05.10.2013 21:39

Hehe.. upps ;)

Brukerens avatar
medlem i 131 måneder
 

Re: Mac og trådløst nett.

Innleggav apple_like » søn 06.10.2013 9:33

Hei

Jeg har også en Mac Mini i 3 år. Hadde samme problemer med trådløst nettverk. Det fungerte fint før. Jeg er sikker at det er ingen problem med Altibox ruter. Mine Windows og Linux maskiner fungerer bra trådløst. Jeg oppdager at for noen dager siden, kommer det en ny oppdatering på iTunes og Mac OSX. Du kan kjøre Software Update og ser om det hjelper.

Håper at du ikke skuffer med en ny Mac av en enkelt feil. Min erfaring med Mac er positiv. Har brukt Mac i 3 år. Og dette trådløst problemet er mitt første.
medlem i 125 måneder
 

Re: Mac og trådløst nett.

Innleggav carsten2 » man 09.12.2013 21:13

Min Mini fra 2013 kobler seg fint til trådløse nettverk, men TimeCapsule bruker fruktelig lang tid på (første) backup.
Kabel fungerer ikke, blir ikke raskere i det hele tatt, omstart med bare kabel og uten WiFi hjelper ikke heller.

Jeg er redd for den dagen jeg trenger TC for clean install e.l. kommer det ta en uke innen all ting er tilbakeført.

Noen som kan komme med tips om hvordan jeg får tilkobling med Time Capsule via kabel?
medlem i 174 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron