Hjelp! Gjenopprette slettede filer

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Hjelp! Gjenopprette slettede filer

Innleggav AndreasP » tir 22.11.2011 20:48

Hei,

Min søster har nå gitt etter for fristelsen, og fikk i dag sin første Mac. Problemet kommer da hun kobler sin eksterne harddisk (etter all sannsynlighet FAT formatert) og på spørsmål om hun vil bruke den til TimeMachine kan hun ha trykket "Ja" og den har da formatert disken til Mac OS extended. Skulle så klart vært der for å gi et lite kurs, men bor et godt stykke unna.

Så kjære med-macere: Kan man gjenopprette filer fra en formatert harddisk, når den er formatert til et annet filsystem? Har dere tips til programvare?

Dumt om en ny Macbruker får en så kjip start på tiden med Mac, men hun har i hvertfall lært seg å ikke trykke på ting uten å vite hva det gjelder^^

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Hjelp! Gjenopprette slettede filer

Innleggav Destidom » tir 22.11.2011 21:06

Anbefaler isåfall å levere den inn til et selskap som spesialiserer seg på slikt.. men det koster jo skjorta da.
medlem i 149 måneder
 

Re: Hjelp! Gjenopprette slettede filer

Innleggav AndreasP » tir 22.11.2011 21:10

Ja, det er visst en god del bilder.. Koster fort en god del tusenlapper ja.

Finnes ikke noen programmer man kan kjøre selv, som kan fungere i dette tilfellet da?

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Hjelp! Gjenopprette slettede filer

Innleggav Destidom » tir 22.11.2011 21:14

Jo, men vet ikke helt hvor pålitelig programmet er, og spesialistene sier jo at man skal helst ikke prøve selv, da jobben blir enda hardere hvis man gjør noe feil.

Men du har jo dette programmet for mac:

http://subrosasoft.com/OSXSoftware/index.php?main_page=product_info&products_id=1

Edit: Funker ikke i lion da.. Men anbefaler deg å google litt, så finner du masse programmer.
medlem i 149 måneder
 

Re: Hjelp! Gjenopprette slettede filer

Innleggav Lukas » tir 22.11.2011 21:20

Ikke gjør noe med disken før du/dere er sikre på hva dere gjør, slik at en forverring av problemet unngås. Om disken kun har endret format uten at innholdet er blitt slettet, kan sikkert det meste berges ut.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Hjelp! Gjenopprette slettede filer

Innleggav AndreasP » tir 22.11.2011 21:23

Det er derfor jeg snur meg mot Mac1-miljøet, for å høre om noen av dere har erfaringer med dette.

Har titta litt på DiskWarrior, men venter med å prøve til jeg hører et "go" fra noen som har brukt noe tidligere..

Det er også derfor jeg ikke har snappet opp noe fra google enda, fordi det ikke lå så mange "erfaringer" ute på nett..

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Hjelp! Gjenopprette slettede filer

Innleggav svar » tir 22.11.2011 22:08


Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Hjelp! Gjenopprette slettede filer

Innleggav AndreasP » tir 22.11.2011 22:27

Takk skal du ha svar. Er det et program du har brukt selv?

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Hjelp! Gjenopprette slettede filer

Innleggav KlodrikMcKr » lør 26.11.2011 18:20

Hei. Jeg har gode erfaringer med Data Rescue 3.2.1 :-)

Min beste venn klarte og formatere harddisken sin på nesten samme måte. Han skulle bruke den til ThimeMachine men glemte og lage en ny partisjon får det så alt ble slettet.

Han ente opp med og miste litt over en terrabyte med bilder, musikk og dokumenter, så vi installerte Data Rescue 3.2.1 på Macen hans og det scanna igjennom harddisken hans. Jeg tror vi brukte deep scann. Det tok riktig nok nesten to døgn men den fant alle filene på disken. Husk å ikke kjøre noen andre programmer i bakgrunn, slik gjenoppretting krever alt den får tak i av resurser og jo kraftigere Macen er jo fortere vil det gå.
Det "dumme" var at alt ble delt opp i filformater. For eksempel: docx, JPG, jpeg, png også videre.
Så bildene som var sortert i mapper måtte nå sorteres på nytt. Det tok riktig nok en del tid men han var bare glad får at alle bildene hadde kommet til rette.
Så siden han uansett måtte sortere alt på nytt benyttet han anledningen til å legge alt inn i iPhoto.
Det er mulig at du kan unngå det problemet dersom du velger en annen gjenoppretningsmetode, men jeg tror egentlig ikke det.
Har sent deg en PM som du kanskje vil sette pris på :)
sjekk ut den før du eventuelt kjøper noe.

http://itunes.apple.com/us/app/data-res ... 800?mt=12#
Sist endret av KlodrikMcKr den lør 26.11.2011 20:17, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 167 måneder
 

Re: Hjelp! Gjenopprette slettede filer

Innleggav cesar » lør 26.11.2011 19:59

Hvis terminalkommandoer frister, så er PhotoRec et godt gratisprogram
http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec
medlem i 164 måneder
 

Re: Hjelp! Gjenopprette slettede filer

Innleggav AndreasP » søn 27.11.2011 23:41

Hjertelig takk for all god hjelp med programmer! Dette med Photorec kom etter at vi hadde begynt med Data Rescue, men terminalkommandoer bruker jeg helst så lite som mulig :P

Stod en god del timer, men fikk gjenopprettet det hun hadde mistet og vel så det.

Data Rescue kan anbefales på det varmeste, trengs omtrent _ingen_ kompetanse for å gjenopprette en slettet disk:D

Stor takk til "svar" og "KlodrikMcKr" for veldig god hjelp!

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]