Spørsmål til innføring av Mac i Windows-habitat

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Spørsmål til innføring av Mac i Windows-habitat

Innleggav heien234 » man 18.06.2012 18:48

Trenger hjelp fra nøkterne Mac-brukere som kan hjelpe med i vurderingen om en iMac 27 er et smart valg for meg, som ny Master-maskin i huset.

Jeg har trålt forumet her i 2-3 uker etter svar på mine spørsmål, men jeg synes trådene blir fort polariserte, hvor Apple er knall uansett, Windows er ut, og reelle utfordringer/mangler/konflikter med Mac vs. omgivelsene blir avfeid som ikke-problemstilling. Prøvde også å ringe en Mac-forhandler, som fort mistet interessen da vedkommende kundebehandler oppfattet meg som negativ/kritisk, og bad meg ringe igjen når jeg hadde bestemt meg - må ha vært et dårlig eple… Jeg er ikke negativ til Apple/Mac, men ønsker å vite hva jeg går til FØR jeg eventuelt kjøper en iMac, og ikke oppleve masse uventet knot i ettertid. Vil være forberedt, og ha visshet om at dette vil virke.

Huset har i dag flere pc-er og en QNAP-server i nettverk. Alle filer ligger på Master-PC og QNAP. I tillegg en PS3 som mediesenter. Mobilbrukerne i huset er ca 50/50 mellom iPhone og Android. En iPad, SG Tab, og en trådløs Lexmark 805 er også en del av inventaret.

Spm. 1 - iTunes, MP3-filer, filnavn og formatendring
Holder i dag musikkbiblioteket i mappestruktur med album pr artist.
Ønsker muligheten til å dele/kopiere musikkfiler til ulike enheter (mobiler/SD-kort i bilen med mer), uten å komme i konflikt med Mac-formater/-standarder.
- Hva er det som skjer når jeg importerer dagens MP3-samlingen inn i iTunes på en potensiell Mac?
- Hvordan kan jeg opprettholde en struktur som fungerer med resten av husets maskiner og dingser?


Spm 2 - Filer/data på Mac og Windows
- Kan disse to installasjonene ha felles disk (bilder, musikk, dokumenter etc.) slik at alt kan nåes og arbeides med fra både Mac og Windowsdelen?
- Hvis ikke, er det tilpasninger som kan gjøres for at dette skal være mulig?
- Vil Windows kunne identifisere og lese en fil lagret fra Mac og motsatt?
- Har spørsmålene over ulikt svar om jeg velger å kjøre Windows i BootCamp, eller virtuelt i for eksempel Parallels?


EkstraSpm - Hvor smart er det å kjøpe iMac nå?
Dette vet jeg vel egentlig svaret på, men om noen har andre vinkliner på resonnementet så tar jeg gjerne i mot kommentarer;
- iMac 27 ble ikke en dårligere maskin fordi MBP har fått oppgradering til Ivy Bridge og USB 3.0. Den er imidlertid blitt uforholdsmessig dyr, uten samme oppgradering, da den nå er forrige generasjons maskin uten reduksjon i pris. Før 11. juni var den verd prisen, nå bikker den mot å være for dyr.
- Hva venter jeg på? Om jeg kjøper en iMac blir det bortimot full spekk, da jeg bestemt mener dette forlenger levetiden på et allerede dyrt produkt i opp til 2 år, ift budsjettspekk. Likevel er det HW jeg vil venter på, Ivy Bridge og USB 3.0. Da jeg planlegger å ha maskinen i ca 5 år vil dette være verdifullt, da mer og mer utstyr fremover vil støtte 3.0. Nytt design og Retina-skjerm er for meg mindre viktig. Har testet naboen sin iMac, og jeg ser ikke en pixel i normal arbeidsavstand. Designet er fortsatt topp, og den vil jo være ny for meg ;-)
- Kjøper jeg nå vil jeg kunne nyttiggjøre med en ny maskin i (kanskje) lang tid før ny modell kommer.
- Kjøper jeg nå vet jeg hva jeg får. Ny modell har kanskje ikke optisk drev etc.

Ble lang sak dette, men håper noen kan hjelpe meg til bedre forståelse av hva Mac innebærer og hvilket valg jeg gjør.
medlem i 143 måneder
 

Re: Spørsmål til innføring av Mac i Windows-habitat

Innleggav Chriistoffer » man 18.06.2012 19:05

Jeg bare skummet litt over.

Spm 1: Når du importerer musikken inn i itunes så, hvis ikke jeg har misforstått alt helt, kjører den samme prosessen på Windows som på Mac. Altså de sangene den ikke takler gjør den om til ACC, men mp3 blir bevart.

Prøvde nå å ta en drag & drop med musikk fra mac til SD kort, fungerte som bare det. Når det gjelder å dele musikken videre i huset har du 1 valg(2 valg hvis QNAP støtter dette)

1: Lage en delt spilleliste i iTunes, da vil de andre i huset få denne delte lista opp i iTunes.
2: Kan QNAP være en musikk server mot iTunes kan du legge all musikken der og den kan dele den videre på lik linje som nr 1. Du kan da høre på musikken, men ikke gjøre endringer(samme med punkt 1)

Spm 2: Så lenge det er dokumenter, bilder, og musikk vil de oppføre seg på lik linje på alle plattformer. Men, docx som er Microsoft sitt nye Word dokument vil ikke åpne seg i iWork, og dokumenter laget i iWork vil ikke åpne seg i Office så lenge de er lagret i disse filnavnene. Men du kan fint åpne doc dokumenter, og i iWork pakken kan du lagre dokumenter om er støttet for Office. Du kan også laste ned Office pakken for Mac i Mac Store, og da bruke dette til windows filer. Bilder og musikk vil oppføre seg likt på alle plattformer.

Når det kommer til programmer vil de kun virke på den plattformen de er laget for. Exe for Windows, og dmg for Mac.

Når det kommer til om du burde kjøpe eller ikke er det nesten opp til deg selv. Trenger du maskinen nå kjøper du, kan du vente ville jeg gjort det. Skulle det ikke komme med optisk drev som du trenger, selger Apple dette seperat som du kan ta ut, og koble til maskinen med kabel når dette trengs. Hvis du tar en titt her: http://buyersguide.macrumors.com/#iMac så får du en forklaring på hva som lønner seg med tanke på datoer, rykter og det siste som har skjedd.

Hvis det er noe som mangler, eller du har spørsmål får du heller bare spørre mer:)
medlem i 168 måneder
 

Re: Spørsmål til innføring av Mac i Windows-habitat

Innleggav jerry.c.bush » man 18.06.2012 19:11

Spørsmål nr 1 og 2.
Det er ikke noe problem i hht til den bruken du ser for deg. Ingen av problemstillingene dine er problemstillinger... om du skjønner hva jeg mener... =-O

Filer som ligger på en nettverksdisk er ikke noe problem å lese fra noen av operativsystemene. Om du velger å bruke iTunes så kan likevel alle maskiner gå inn i iTunes manuelt og hente ut filer om de ønsker det. Det er ikke noe problem med hjemmedeling og dele alt mellom flere maskiner via itunes da hverken på Mac eller Windows.
Ang Android vet jeg ikke. Men ser for meg at det kan finnes noe i Google Play som gjør at du skal kunne gjøre det.

Spørsømål nr 3 er vanskelig å svare på. Kjøper du nå så får du fortsatt en knallbra maskin. Venter du noen mnd så vet du ikke hva du får, den kan bli "helt ny" både design og innmat og den kan også stige i pris. Men dette blir bare spekuleringer.
Det blir litt opp til deg. Vi har selv en iMac 27 i7 fra 2009 som fortsatt kommer til å holde mange år ennå når det kommer til kraft.

Ang om Mac er best eller ikke kommer litt an på behovet og hvor langt man er villig til å gå. I vårt hjem er det nå bare Mac maskiner og Apple produkter utenom meg selv som reparerer og oppgraderer eldre Windows maskiner og maskin jeg selv har i forbindelse med jobb i tillegg til at jeg jobber selvstendig på iMacen med Final Cut Pro 7 og X og Motion.
Min support til maskiner i hjemmet har etter overgangen gått så og si til å bli ingenting på ganske kort tid. Det er herlig. Da kan jeg konsentrere meg med andre ting. Det var ikke sånn før for å si det sånn.

Chriistoffer: docx filer kan fint åpnes i iWork uten problemer.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Spørsmål til innføring av Mac i Windows-habitat

Innleggav Chriistoffer » man 18.06.2012 19:20

@heien234 Okei. Da skjønner jeg ikke helt hvor jeg får det fra. Mulig det har kommet i senere oppdatering.

Men en liten notis til trådstarter. Hva som er best av Mac og Windows er helt avhengig av den som bruker det. Du må se an behovet ditt. Mye av det samme kan gjøres på begge plattformer, men hver plattform har sine fordeler og ulemper.
medlem i 168 måneder
 

Re: Spørsmål til innføring av Mac i Windows-habitat

Innleggav heien234 » man 18.06.2012 23:51

Takk for gode svar så langt.
Gjentar/presiserer spørsmålet om aksess til samme fysiske fil:
Er det mulig å nå samme bildefil, lese, redigere og lagre, enten jeg kjøre Mac eller Windows. Eller må/kan jeg flytte/kopiere fra Mac-partionen til Win-partionen (og motsatt), for å finne/bruke filen i de respektive OS. Og spiller det noen rolle om Win kjører på BootCamp eller virtuelt?
medlem i 143 måneder
 

Re: Spørsmål til innføring av Mac i Windows-habitat

Innleggav Chriistoffer » man 18.06.2012 23:56

Lagrer du alt på serveren og kobler begge maskinene opp mot den, Ja. Har du det på hver maskin, kan du bruke dropbox. Hvis ikke må du fysisk overføre de.
medlem i 168 måneder
 

Re: Spørsmål til innføring av Mac i Windows-habitat

Innleggav heien234 » tir 19.06.2012 8:40

Takk for svar, Christoffer.
Medfører nye valg; hvor legger jeg pengene til diskplass. Hadde tenkt 2t+SSD. Ikke nødvendig om jeg legger alt på server. Men hva om jeg ombestemmer meg? Nei, det blir som planlagt :-)
medlem i 143 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere