fra windows til osx, noen spørsmål!

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

fra windows til osx, noen spørsmål!

Innleggav vangsfreaken » ons 25.07.2012 0:49

dette er mitt første innlegg her noensinne, så vær litt tålmodige med meg :-)
som mange andre har jeg gått over fra windows til mac, å kunne ikke vært mer fornøyd! men siden jeg aldri har brukt osx før har jeg naturligvis noen spørsmål...

1.hvordan får jeg en ekstern harddisk til å funke både i windows og osx? jeg har lest at exfat skal funke, men da ber windows meg om å formatere disken når jeg har kopiert over noe fra macbook'n...

2. lekte litt med boot camp bare for å prøve windows med retina, men nå sitter jeg igjen med en partisjon på 50 gb som jeg ikke får fjernet...når jeg åpner boot camp for å fjerne den sier den bare "startdisken kan ikke partisjoneres eller gjenopprettes til en partisjon. installering av windows krever at startdisken er formatert som ett mac os extended (journalført) volum eller at den er partisjonert ved hjelp av boot camp-assistent". jeg har fått til å formatere og fjerne dette volumet i diskverktøy, men klarer ikke å slå sammen den tomme plassen med systempartisjonen. hvordan får jeg igjen de siste 50 gb av SSD'n min? =-O

3. fins det noen måte å forhindre at maskina skrur seg av når jeg lukker skjermen? jeg vet man ikke burde på grunn av lufting, men jeg tror den nye har god nok lufting til å spille musikk med skjermen lukket :bitchin:

EDIT: plasserte jeg tråden litt feil kanskje? i så fall håper jeg admins vil hjelpe :-)
medlem i 141 måneder
 

Re: fra windows til osx, noen spørsmål!

Innleggav wwww » ons 25.07.2012 1:28

1. Jeg har opplevd det samme problemet med det at Windows vil reformatere en ekstern disk etter formatering som ExFAT ved hjelp av Diskverktøy. Dette løste hvertfall for meg ved å formatere disken som ExFAT i Windows isteden. Da ville den kunne leses og skrives til fra begge operativsystemer.

2. Fjernet du Windows-partisjonen ved hjelp av Diskverktøy før du prøvde på å fjerne den med Boot Camp-assistenten? Hvis du har det så tror jeg nok det er grunnen til at Boot Camp ikke klarer å gjenopprette den ledige plassen tilbake til én partisjon. Hvis jeg ikke tar helt feil, så tror jeg det skal gå ann å krympe og øke partisjonsstørrelsene i Partisjoner-vinduet i Diskverktøy.

3. Dette må nok noen andre svare deg på. :: D

Brukerens avatar
medlem i 153 måneder
 

Re: fra windows til osx, noen spørsmål!

Innleggav vangsfreaken » ons 25.07.2012 1:41

oi, hadde virkelig ikke forventet svar så fort =-O
1. jeg formaterte via windows, så det hjelper nok ikke :(

2. hvis jeg ikke husker feil prøvde jeg først å fjerne den via boot camp, men fikk samme feilmelding så jeg prøvde å slette hele partisjonen. siden det ikke gikk ble jeg rådet til å installere windows på nytt med akkurat samme metode for å fjerne det via boot camp, men dette hjalp heller ikke. jeg får heller ikke gjort annet enn å slette partisjonen via diskverktøy... jeg har prøvd å dra hovedpartisjonen over men den vil ikke økes over 200 :-(

3. hehe, okei ;)
medlem i 141 måneder
 

Re: fra windows til osx, noen spørsmål!

Innleggav svano » ons 25.07.2012 2:17

3. Prøv insomniax http://www.macupdate.com/app/mac/22211/insomniax Macen skal tåle å kjøre lukket. Dette kalles "clamshell mode" og brukes blant annet når du kobler til en ekstern skjerm.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: fra windows til osx, noen spørsmål!

Innleggav vangsfreaken » ons 25.07.2012 4:50

svano skrev:3. Prøv insomniax http://www.macupdate.com/app/mac/22211/insomniax Macen skal tåle å kjøre lukket. Dette kalles "clamshell mode" og brukes blant annet når du kobler til en ekstern skjerm.

takk! da er punkt 3 eliminert:)
jeg klarte også å løse punkt 1 angående ekstern harddisk, men i motsetning til wwww måtte jeg formatere via osx for at det skulle funke! =-O da gjenstår bare nummer 2, noen genier der ute som vet noe der? :-)
medlem i 141 måneder
 

Re: fra windows til osx, noen spørsmål!

Innleggav nordickid » ons 25.07.2012 9:14

1. Kjøp Paragon NTFS for mac:) da kan du bruke NTFS disker sømløst mellom Windows og Mac:-D

Brukerens avatar
medlem i 148 måneder
 

Re: fra windows til osx, noen spørsmål!

Innleggav vangsfreaken » ons 25.07.2012 16:35

nordickid skrev:1. Kjøp Paragon NTFS for mac:) da kan du bruke NTFS disker sømløst mellom Windows og Mac:-D

har prøvd det, men det gikk ikke akkurat sømløst =-O får bare diverse diskfeil... men fikk exfat til å funke, så da er ikke det noe stor hast :-)

nå har jeg takket være varg300 på http://www.freak.no fått løst problemet med boot camp også, måtte visst formatere partisjonen til ms-dos først før den kunne gjenkjennes av boot camp :-) så nå er alle mine problemer løst :-D
medlem i 141 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]