Ny på OSX, et par kjappe spm

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Ny på OSX, et par kjappe spm

Innleggav ihlhaug » man 30.07.2012 9:37

1: finnes det en måte å slette filer på annet enn å dra de ned til søppelkassen? I Windows kan man bare trykke delete og synes det er så sykt tungvint å måtte dra det ned hele tiden.
2: når jeg trykker på forsørr vindu, så blir det som oftest ikke forstørret til hele skjermen pga at nettsiden ikke er så stor. Finnes det en måte å få fullskjermsvisning?
3: når jeg ser på bilder som ikke er i iPhoto, finnes det en måte å kunne bla gjennom disse med piltastene utenom den der man trykker på space? Den fungerer jo, men er irriterende om man har store ikoner og ikke en liste, for sa kan man ikke bare trykke pil ned feks, men må klikke i alle mulige retninger.
4: hvor finner jeg bilder som jeg har lagt til i iPhoto, og vil de ligge i samme mappeorden som når jeg dro de inn i iPhoto og ha samme kvalitet (ikke nedjustert størrelse)?

Kommer sikkert med flere dumme spm etterhvert, men det var det for nå. Takk for hjelpen!

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Ny på OSX, et par kjappe spm

Innleggav Grubasek » man 30.07.2012 9:47

1: Trykk Cmd+BackSpace for å legge filer direkte i søppelkassen.

3: Marker de bildene du vil se på, eller alle med Cmd+A, og dobbeltklikk i det markerte området. Da åpnes alle i Preview og du kan bla med pil opp/ned.

Punktene 2 og 4 må andre svare på.

Forøvrig så lurer jeg litt på om du bare har brukt Windows når du har vært medlem av forumet i 47 måneder? :-)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Ny på OSX, et par kjappe spm

Innleggav cesar » man 30.07.2012 10:04

Fullskjerm: Du kan klikke på nettleservinduets pilsymboler øverst i høyre hjørne.
Papirkurv: Du kan høyreklikke på ikonet og velge "flytt til papirkurv".
medlem i 163 måneder
 

Re: Ny på OSX, et par kjappe spm

Innleggav Afrostotiles » man 30.07.2012 10:53

4: Gå til Bilder mappen din - finn "iPhoto Library(/Bibliotek)" - Høyreklikk og finn "Åpne innhold i pakken" - Masters. Der ligger alle bildene dine sortert etter år og album i iPhoto. Snedig;)
medlem i 198 måneder
 

Ny på OSX, et par kjappe spm

Innleggav ihlhaug » man 30.07.2012 11:07

Takk for kjappe svar! Virket jo greit nok det!

Grubasek: jeg har hatt iphones fra den første kom, så var vel derfor jeg ble medlem for så lenge siden. Ellers har jeg hatt en iMac i 2 år nå, men kun kjørt Windows på den. Kjøpte nå en MBA siden jeg trenger en laptop, og det virker som om OSX muligens er det beste der pga gestures osv :-)

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Ny på OSX, et par kjappe spm

Innleggav Judas » man 30.07.2012 12:53

4. iPhoto lagar ny mappestruktur, så din originale mappestruktur er borte. Det tar litt tid å venne seg til å la programmet styre mapper, men når ein blir van med det, så er det ingen stress. Berre ver flink frå dag 1 med å sortere og tagge bileta dine, då vil du få mykje glede av iPhoto.
Når det gjeld filstørrelse, så lagrer iPhoto både thumbnail og original størrelse av bileta dine. Du får inga forringing av kvalitet

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]