Hvordan finne en mappe?

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Hvordan finne en mappe?

Innleggav johanbf » tir 20.11.2012 6:00

Heia, hatt MacBook Pro i noen uker nå, og nå kommer mitt første problem. Jeg er relativt god på PC, men det hjelper dog ikke..

Jeg laster ned filer fra torrentprogrammet uTorrent til "Nedlastninger"-mappen, men de havner i stedet i en "uTorrent"-mappe. Denne mappen er umulig å oppdrive med mindre jeg åpner den via uTorrent. Jeg har prøvd å browse meg fram til den, og søkt etter den med Spotlight. Jeg har til og med spurt de techno-hipsterne jeg bor med om hjelp, men de er håpløse.

Filene i mappen ligger ifg. "Vis info" i; Users/Johan/Library/Application Support/uTorrent

Screenshot av hvor langt jeg kommer før jeg må gi meg: http://bildr.no/view/1322664

Hvis jeg starter på Library kommer jeg til Application Support, men ingen uTorrent mappe.. Og da har jeg jo hoppet over Users/Johan delen av mappehierarkiet..

Forslag? Kanskje et "teit" spørsmål/problem, men veldig irriterende da jeg prøver å holde filene i et visst system.. På windows kan du gå et steg tilbake i mappehiearakiet uansett hvordan man kommer inn i mappen, noe tilsvarende på Mac? "Pil tilbake" er grå...

Mvh,
Johan
medlem i 136 måneder
 

Re: Hvordan finne en mappe?

Innleggav Wavelength » tir 20.11.2012 9:27

Grunnen er fordi "Bibliotek"-mappen er skjult.

Åpne Terminal (søk i Spotlight). Lim inn dette:

Kode: Merk alt
chflags nohidden /Users/USERNAME/Library


USERNAME skal selvsagt byttes ut med ditt brukernavn på maskinen.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Hvordan finne en mappe?

Innleggav Mumle » tir 20.11.2012 10:42

Jeg tror ikke det er nødvendig med terminalbruk her.

Saken er den at maskinen har to biblioteksystemer (Libray). Det ene gjelder maskinen som helhet, den andre er koplet til hver bruker.
Det er logisk, siden hver bruker anvender programmene på sin måte, uten tilgang for andre.
Det har ikke noe med mac å gjøre. Det er en konsekvens av at maskinen kan ha flere kontoer.

Du skriver:
-Hvis jeg starter på Library kommer jeg til Application Support, men ingen uTorrent mappe.. Og da har jeg jo hoppet over Users/Johan delen av mappehierarkiet..-

Problemet er antakelig at du går feil vei i mappesystemet. Du har gått rett inn på maskinnivå. Gå inn på users/Johan -og du vil finne en annen librarymappe, som bare hører til din brukerkonto. Jeg vil gjette på at dine nedlastinger ligger på din bruker, og ikke er tilgjengelige for alle andre som bruker maskinen.
medlem i 220 måneder
 

Re: Hvordan finne en mappe?

Innleggav TheX » tir 20.11.2012 11:00

Det høres temmelig rart ut at uTorrent laster ned til Application Support.

Åpne uTorrent, og høyreklikk på en av filene du holder på å laste ned, og velg "Vis i Finder". Voila. Høyreklikk på navnet på vinduet som nå vises for å se hva mappehierarkiet er!


Eller så kan du veldig enkelt sjekke Application Support mappen:
Du kan sjekke dette veldig enkelt uten å gå via Library: I Finder, trykk på "Go" (Gå på norsk?) i menybaren, og så mens du ser blant valgene, trykk inn alt-tasten. Da dukker "Bibliotek" opp. Trykk på den, og så naviger deg til til Application Support.

Denne mappen skal kun inneholde systemfiler for at uTorrent skal kunne kjøre, ikke filer du har lastet ned.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Hvordan finne en mappe?

Innleggav iKarlsen » tir 20.11.2012 12:26

Jeg tror det enkleste i ditt tilfelle er å gå til Preferences når uTorrent er oppe, og deretter til directories og endre lokasjonen her.

Bilde

EDIT: Dette gjelder jo selvfølgelig for nye torrents, ikke de som allerede ligger i den gamle mappen.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Hvordan finne en mappe?

Innleggav Eagle » tir 20.11.2012 14:58

Etter å ha sett på skjermbilde i trådstarters post er det temmelig klart at svaret er det Wavelength skriver...

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Re: Hvordan finne en mappe?

Innleggav Tarkus » tir 20.11.2012 16:01

Du kommer også inn i der riktige biblioteket ved å holde nede alt-tasten og velge Gå (fra menyen) og Bibliotek -> osv.

Bruker-biblioteket er vanligvis skjult, men kommer fram ved å holde inne alt når du velger fra menyen

Lykke til med filmen Happy Endings :) 8-)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Hvordan finne en mappe?

Innleggav Wavelength » tir 20.11.2012 16:31

Kjekt tips Tarkus!

Var ikke klar over det.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Hvordan finne en mappe?

Innleggav Tada » tir 20.11.2012 18:13

Dette var en svært nytting tråd for meg, ettersom jeg siden innkjøp for ca et halvt år siden har forundret meg over fildelingen. Brukt Assistenten for å laste over alt fra tidligere PC, og finner greit gamle dok via søker i Finder. Men alle dok opptrer dobbelt, med en adr knyttet til Dokumenter i Finder, og en adr så lang som bare det, som jeg ikke har funnet ut av før disse innspillene om to biblioteksystemer.
Den lange adr, markert med store boktaver under, som jeg ikke kommer inn på når jeg bare åpner Finder:
MACKINTOSH HD
PROGRAMMER
WD HARDDISK
Extras
Mine bilder
WD FILER
ca4f589757f7afe0835526
d974fc83f9a658bed0d1
f54822df86ab39b351fbc318e714
f41826296b57e3d45a2298068b
User Manuals
WD SMARTWARE.SWSTOR
TADANIELSEN
VOLUME.459D6DAC.56fa.11d8.b249.806d6172696f
adorage-protocol.txt
APPL
Backup
Dise
DOCUMENTS AND SETTINGS
All Users
TOR AUDUN
~
Application Data
Citrix
Favoritter
intlname.ols
Lokale innstillinger
MINE DOKUMENTER
..og så mine mapper fra gammel PC

Mine spørsmål er:
1. Hvordan ble denne lange banen etablert (ren nysgjerrighet)? (WD minner om den ekstra WD harddisken jeg bruker til sikkerhetskopiering, men den er ikke koblet til til vanlig)

2. Og trengs denne banen nå? Må det alltid være to utgaver av samme dok?

3. Finder er noe snaut som filbehandlingsprogram, synes jeg. Hva anbefales dersom jeg ønsker å rydde, og det er ok, og vil kopiere alt fra den lange banen over i Finders Dokumenter for å samle det bare der, under mitt vanlige brukernavn toraudun2?
:-)
medlem i 145 måneder
 

Re: Hvordan finne en mappe?

Innleggav johanbf » ons 21.11.2012 8:03

Takk gutter og jenter!

Alt jeg trengte var
chflags nohidden /Users/Johan/Library


Jeg har forsåvidt satt nedlastningsdestinasjon til "Nedlastninger", men den vil ikke laste ned dit.. Sikkert noe jeg har trykket på på uTorrent preferences.. Men det trenger ikke dere bry dere med.
medlem i 136 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron