HELT grønn på MAC OS*** Hjelp!

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

HELT grønn på MAC OS*** Hjelp!

Innleggav chaos850 » tor 22.11.2012 13:25

Hei!
Som Emnet sier; jeg har aldri vært brti mac. Igår kjøpte jeg en 12" powerbook G4 . Fikk beskjed av selger at den IKKE ville være noen racer ifht dagens pc etc. Jeg sa at det vet jeg,men kan jeg bruke den til lettere nettsurfing(nettaviser,mail og en kjapp tur på facebook)? Joda, det ville den være utmerket til. Lite visste jeg om hva jeg bega meg inn på;) Nå trenger jeg altså hjelp til å forstå grunnleggende ting som hvordan å installere programvare (jada, løp rett i fella og trodde at det bare er å laste ned og åpne "som vanlig") Har hittil vært borti .DMG filer (prøvde å neddatere firefox til noe denne håndterer uten å få hjertestans). Kan noen peke meg i retning av en mac for dummies guide? Jeg vet at dette emnet mitt ble rotete og uovesikteig, strider nok imot alt av regler for forumet. Men vær så snill noen; hjelp meg !
medlem i 136 måneder
 

Re: HELT grønn på MAC OS*** Hjelp!

Innleggav Wavelength » tor 22.11.2012 13:35

Hei!

Bruk denne guiden:
mac1.no/switch

For å svare på hvordan du installerer programmer:

1. Vanlig installasjon
- Noen programmer har en vanlig installasjon som en er vandt til fra Windows. Det er rett frem.

2. DMG-filer
- En DMG er egentlig et Disk Image. Med andre ord en virituell disk. Se på det som en CD.
For å installere programmer som er i en DMG (med mindre det er en installasjonsfil, som over) skal du bare dra programmet fra DMG-mappa og over på maskinen i Finder.
Det er vanlig å dra de over i mappen "Programmer"-mappen. Det er bare for å ha alt på ett sted.

Videre anbefaler jeg deg å søke her på forumet, og spørre spørsmål når det trengs. :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: HELT grønn på MAC OS*** Hjelp!

Innleggav Fiskepudding » tor 22.11.2012 16:14

Maskinen din fungerer iallefall best med Tiger (10.4), har du ikke det bør du få tak i dette.
Sjekk hvor mye minne den har (under eplet ->om denne maskinen) og oppgrader dette så mye som du kan.
Bruker en G3/500mHz iMac jevnlig og den er helt kurant til surfing, terminalbruk, iTunes etc.
Drit i Firefox og bruk Safari, fungerer bedre på den maskinen.
Skal du installere programmer er det ikke mye nytt du kan kjøre så du må lete etter gamle versjoner for PPC mac. Du har også mulighet å kjøre "Classic" på maskinen, du installerer da OS9 paralellt med OSX og den starter OS9 ved behov. Da kan du kjøre programmer fra før OSX også :-)
Lykke til med nytt leketøy.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: HELT grønn på MAC OS*** Hjelp!

Innleggav svano » tor 22.11.2012 17:10

Ang. nettleser vil jeg anbefale tenfourfox, da får du en nettleser optimalisert for eldre Mac-er, men basert på Firefox sine siste kildekoder. Bruker den selv på min eldre powerbook: http://www.floodgap.com/software/tenfourfox/ (merk at denne nettleseren i utgangspunktet kjører med alle plugins deaktivert da de utdaterte pluginene som støtter eldre Macer regnes som en sikkerthetsrisk).

Ang. OS ville jeg prøvd å få tak i minst Tiger (10.4) om du ikke har det, og har du en av de siste 12" powerbookene med maks ram ville jeg heller kjørt Leopard (10.5).

Ellers er ting å tenke på med denne gamle Macen at den har en annen type prosessor enn dagens Macer (du har ppc, i dag er det intel). For programvare trenger du programmer som enten er universal (støtter begge typene) eller er spesielt for ppc.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: HELT grønn på MAC OS*** Hjelp!

Innleggav Mumle » tor 22.11.2012 17:27

Det finnes en rekke nettsider for folk som bruker gamle macer.
fin hobby!

du finner dem alle her, sammen med all verdens råd og spesifikasjoner:

http://lowendmac.com/

Lykke til!
medlem i 220 måneder
 

Re: HELT grønn på MAC OS*** Hjelp!

Innleggav freddjoh » tor 22.11.2012 20:16

Velkommen til mac1 forumet og mac verdenen. Håper at denne siden kan gi deg noen gode tips: http://www.myfirstmac.com/

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 



Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]