Fra Linux til Mac

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Fra Linux til Mac

Innleggav slackerz » man 10.12.2012 15:28

Går nå over fra linux(slackware,arch,mint) til imac.Bestilte en imac 27 med levering i jan.Grunnen til bytte er bildebehandlig og pc'n begynte å bli sliten.Har vært fornøyd linux bruker i 10 år.Windows var ikke et tema, så da tenkte jeg at mac var noe som kunne prøves. eneste erfaring jeg har med apple er ipad.
Hva blir den største forandringen/utfordringen?
medlem i 135 måneder
 

Re: Fra Linux til Mac

Innleggav freddjoh » man 10.12.2012 15:38

Du vil nok oppleve at du får mye mer fritid. Og det er jo et gode spør du meg.
Lykke til med Mac. Sikker på at du kommer til å bli kjempefornøyd.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Fra Linux til Mac

Innleggav el-nico » man 10.12.2012 17:49

Gratulerer!

Gikk selv over for ca 5 år siden, etter ti gode linux-år. Har aldri sett meg tilbake.
Jeg stiller meg 100% bak det freddjoh skriver; du vil meget sikkert oppleve mye mer fritid.
Utfordringene du står ovenfor nå er egentlig ganske morsomme. Du må lære deg å tenke litt nytt. Det er ikke så voldsomme endringer. Jeg har merket meg at flere av de store linux-distroene, og også mange små, har gjennomgått en "eplefisering".
Men ting sklir på flere måter raskere og mer sexy med Mac.
Selv husker jeg godt de første månedene da jeg var ny på Mac, og alle de herlige "Aha-øyeblikkene".
Utrolig mange av de øyeblikkene. Klikk, klikk og det var det.

Hvis du, som meg, har erfaring med Gimp og Open Office, vil du få en særdeles morsomme hverdag med f. eks iPhoto, Aperture eller Pixelmator (hva du evt bestemmer deg/har behov for), som du også vil når du jobber med Pages. Hvis du velger det.

Som macbruker fant jeg tidlig ut at det kan være en lur investering å betale prisen for å bruke programmene Apple har laget. Og selv om jeg leser om enkelte negative erfaringer, vil jeg likevel si "det bare virker" - til mitt bruk.
(Her vil det være mange som er totalt uenige med meg, så ta deg tiden og les og lær hva som følger med maskinen av programvare, evt se på hva annet du trenger).

Men jeg savner amarok ;)
medlem i 177 måneder
 

Re: Fra Linux til Mac

Innleggav Mort96 » man 10.12.2012 19:42

Tror nok den største forandringen er at veldig mye gjøres veldig annerledes i OS X. Det er på en måte en forskjellig designfilosofi enn alt annet jeg har sett, som det kan ta en stund å bli vandt til.

Hvis du går inn for det med et åpent sinn og Google ved din side tror jeg det skal gå veldig greit å venne seg til Mac :)

Tror kanskje den største forskjellen er at musepekeren ikke er et sett med koordinater på skjermen, men at veldig mye er designet for mulighetene Multitouch-trackpaden eller -musa gir. Det er ihvertfall min største utfordring når jeg bruker andre operativsystem, for eksempel Ubuntu på serveren eller Windows på skole-PCen.

Lykke til :)
medlem i 159 måneder
 

Re: Fra Linux til Mac

Innleggav jerry.c.bush » man 10.12.2012 22:22


Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Fra Linux til Mac

Innleggav slackerz » man 10.12.2012 22:43

med andre ord en liten tilvending, skal ikke bli så vanskelig :-D Ett åpent sinn bbør man ha ellers kunne jeg vel ha blitt der jeg er.
"Du vil nok oppleve at du får mye mer fritid." Det er jeg ikke helt med på. Er ikke mye tid jeg bruker nå om dagen. Bruker nå mint for enkeltheten, bare går å går. Var annerledes tidligere når jeg brukte arch , slackware osv. men hvis jeg skal ha mer fritid ved pc'n enn nå må jeg la vær å slå den på :-P
medlem i 135 måneder
 

Re: Fra Linux til Mac

Innleggav Fiskepudding » tir 11.12.2012 0:38

Tror heller ikke du vil få mer fritid med Mac.
Du vil sikkert ha alle programmer du er vant med fra Linux opp å kjøre på Macen også, noe som kan ta litt mer tid enn på Linux (ikke bare yum eller apt -selv om mye finnes i Port)
Lykke til :-)

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Fra Linux til Mac

Innleggav autopass » tir 11.12.2012 14:36

Siden du nevner fotobehandlig så kan en utfordring med feks iPhoto være måten bildene lagres på. Programmet kopierer bildene inn og oppretter sin egen filstruktur. Dette kan være en utfordring dersom man deler bilder over flere maskinener og OS.

Selv har vi(Kona organiserer) fra tidenes morgen hatt en filstruktur der bildene er sortert på År/Måned/ spesielleHendelsesr og så kjøres det backup fra hennes WinPc til en linuxserver og derfra ut av huset. Jeg importerer bilder inn til iPhoto på min mac men kona står for førsteorganisering på windows.

Problemet ligger nok litt i hvordan vi organiserer og at vi ikke kjører et rent osxmiljø.
Alternativt Kan kanskje Lightroom være et alterantiv da den katalogiserer bildene mere uavhengig av hvordan kilden ser ut.?

Mulig jeg tar feil men dette er min erfaring iallefall :-)
medlem i 150 måneder
 

Re: Fra Linux til Mac

Innleggav slackerz » tir 25.12.2012 12:08

Plukket opp imacen på posten på julaften, ubrukelige posten påsto at jeg ikke var hjemme :-P 27" i7 3.4 ,fusion drive.8 gb ram trackpad tråløst tastatur,og magic mouse. Kjøpte 16gb ram på komplett som er satt inn også.En usb3 3tb hd har jeg også koblet til.
Trackpaden er veldig alright men uvant å bruke tar automatisk til musa :). Magic mus er også uvant, fått lagt inn høyreklikk. musa blir nok god etter litt tilvenning.
en liten utfordring å finne ut hvordan osx tenker , lastet ned noe småtteri og bør vel lære meg hvordan osx håndterer prog som blir instalert.
Filbehandler ser jeg at jeg må lete etter.
Ble Lightroom, kona fikk kamera til jul, lr fulgte med.
Posetivt overasket :-)
medlem i 135 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]