PC vs ny Imac

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Re: PC vs ny Imac

Innleggav schnellpanzer » søn 24.11.2013 13:11

FrankDrebin skrev:Nye pc'er med Windows 8 og SSD starter nemlig styggfort. Oppstartstid er et argument som ikke bør brukes av eplefreaker.


Men PC-freaker på et MAC-forum, står fritt til å bruke det..
medlem i 144 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav jerry.c.bush » søn 24.11.2013 15:01

Min Windows 8.1 maskin starter på 45 sekunder, helt fersk installasjon uten noe annet installert enn Windows. Dette er en stasjonær maskin. Den har ikke SSD men en standard 3,5" 7200 disk. Nå har den "bare" en i3 prosessor, men likevel. Min Macbook fra 2009 med en 5400 disk starter på 25 sek, den har en ic2duo. Begge har 8GB RAM.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav trydl » søn 24.11.2013 18:00

Slår dere av maskinene deres fremdeles? Mine står i dvale og våkner umiddelbart når jeg tar i tastaturet/musen/trackpaden. Ser ikke helt vitsen med å slå av maskinen hele tiden? Jeg rebooter kanskje 3-4 ganger i året.
medlem i 249 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav jerry.c.bush » søn 24.11.2013 18:45

Samme her, men begge maskiner var klargjort for salg så da var det kjekt å ta en kjapp test.. :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav TorsteinO » man 25.11.2013 10:22

FrankDrebin skrev:
schnellpanzer skrev:Hovedpoenget mitt var ikke oppstartstiden......


Synes det var greit å nevne det. Nye pc'er med Windows 8 og SSD starter nemlig styggfort. Oppstartstid er et argument som ikke bør brukes av eplefreaker.


Det er da ikke noe problem å få en imac til å starte enda raskere også, googler du det kjapt finner du ihvertfall maskiner som er nede i 6-7 sekunder - og på samme måte - det skal heller ikke være noe problem å gjøre din vesentlig tregere. Hvor kjapt en maskin er ferdig med oppstarten kommer i stor grad an på hvor mye skit du har som skal lastes inn ved oppstart. Allikevel må det være lov å si at det er deilig å ha en maskin som går fra kald til klar til bruk så vanvittig kjapt, enten det er 6, 8, 10 eller 12 sekunder.


djhalleu skrev:Det eneste du trenger 27 til er dersom du skal bruke den som et tv nummer to.

Jeg angrer på at jeg kjøpte 27. Den er for stor. Jeg ville ha kjøpt den minste iMac. Mest valuta på pengene. Tenkte på det et år. Det er min erfaring.


Om den er for stor for DITT bruk er en ting, men til endel bruksområder - f.ex. layout, musikk og videoproduksjon, så er skjermplass gull verdt, rett og slett fordi programmene man bruker til disse gjerne har så mange menyer osv som man bruker hele tida.

Før hadde jeg en 15" mbp + en 24" ekstern skjerm, og da jeg fikk 27"-imacen syns jeg først den føltes så stor at jeg ikke trengte 24"-eren, men gjett hva, nå er den på plass igjen. 27" + 24".

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav schnellpanzer » ons 27.11.2013 10:38

trydl skrev:Slår dere av maskinene deres fremdeles? Mine står i dvale og våkner umiddelbart når jeg tar i tastaturet/musen/trackpaden. Ser ikke helt vitsen med å slå av maskinen hele tiden? Jeg rebooter kanskje 3-4 ganger i året.


Samme her, MACen står på i måneder om gangen. Reboot skjer bare ved en og annen oppdatering. Starter alltid umiddelbart fra dvale, det er topp å alltid ha maskinen tilgjengelig.
medlem i 144 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav FrankDrebin » ons 27.11.2013 19:04

schnellpanzer skrev:
Samme her, MACen står på i måneder om gangen. Reboot skjer bare ved en og annen oppdatering. Starter alltid umiddelbart fra dvale, det er topp å alltid ha maskinen tilgjengelig.


Ingen som tenker på strømforbruk her? I følge en energimåler jeg har bruker min iMac (fra nov 2011) 9W selv i dvalemodus. Jeg synes det i alle fall er greit å skru av om natten. Er selvsagt klar over at man får igjen disse 9W i form av varme, men bortkastet om sommeren.
medlem i 148 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav schnellpanzer » ons 27.11.2013 22:18

Godt poeng, man bør slå av på natta. Ikke mye penger (ca 65 kr/år ved 1 kr/kWh), men viktig prinsipielt. Det blir mange kWh globalt sett.
medlem i 144 måneder
 

Forrige

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron