PC vs ny Imac

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Re: PC vs ny Imac

Innleggav FrankDrebin » søn 30.12.2012 16:34

TorsteinO skrev:Får du den med OS X også, Frank? Ikke det nei, trodde ikke det. Neste punkt er jo at den også er ganske mye større og tyngre enn en 15" MBP. Et annet punkt er byggekvaliteten


Nei, det går (heldigvis) ikke å installere OS X på den. Kan nevne at vi har en iMac som vi nå kun bruker Windows på. Det funker bedre for oss. Guttungen har bl.a installert et par spill som ikke en gang lages for Mac.
iMac'en er også mer stabil med Windows. Med OS X hang den seg gjerne et par ganger i uka. Med Windows har jeg ikke opplevd noe tull.

Helt riktig at en MBP er penere, lettere, bedre byggekvalitet osv. Poenget er at man får mye mer for penga ved å kjøpe PC. Da jeg kjøpte denne pc'n tok jeg for morro skyld og sjekket hva en MBR med nogelunde samme spec kostet, og det var over dobbelt så mye.

Hvis vekt utseende osv. har så mye å si og man har god råd, så for all del kjøp en MBP. Jeg gjør det i alle fall ikke.
medlem i 148 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav jerry.c.bush » søn 30.12.2012 16:35

Bytte ut deler på en datamaskin er noe de aller færreste gjør. Så det er faktisk ikke det viktigaste argumentet for den allmenne gruppen av brukere. Jeg gjør det, det samme gjør vel mange av de som er med i dette forumet, men vi er ikke en del av den gruppen. Vi er en minoritet i den sammenhengen. Det er viktigere for alle disse at en maskin fungerer og man ikke trenger gjøre noe interaktivt for at det skal gjøre det.
Ja, jeg skiftet disk på min IMac. Det var ikke noe lett jobb i forhold til de sorte boksene jeg har bygget opp igjennom tidene, men det var ikke noe problem for meg og er det nok heller ikke for de av oss som er erfarne med å bygge maskiner. Som sagt så er vi i en minoritetsgruppe.

Jeg skjønner at det er kjipt å måtte sende hele maskinen inn til rep om noe skulle gå galt med maskinen, men det er ikke en stor gruppe det er snakk om. De fleste slipper å gjøre dette. De som er glad i å skru og oppgradere sine maskiner har vel allerede gjort det og slipper å sende den inn til rep. Eller om man har oppgradert/byttet deler i maskinen, så må man levere inn maskinen etter at man har satt tilbake delene som man har byttet ut. Om man har bygget seg en maskin selv og en del ryker så må man ta den delen som ryker ut av maskinen og levere denne. Maskinen er da ubrukelig inn til man får en ny del. Ja, man kan kanskje bruke eldre deler om man har sånt liggende, og om det er kompatibelt. Det er ikke sikkert at det er, hverken at man har det liggende å slenge eller at det er kompatibelt.

Til trådstarter så ber jeg deg ignorere alle usaklige kommentarer i denne tråden, og alle som ikke har noe med dine spørsmål å gjøre. Dette gjelder også mine.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav TorsteinO » søn 30.12.2012 18:06

Da tror jeg helt ærlig talt at dere har lagt inn noe rart i osx, siden du sier at den funker bedre med windows. For OSX i seg selv krasjer definitivt ikke så ofte som du sier.

men hvis spill er det viktigste for dere, så absolutt, da er windows tingen, ingen tvil om det. Det er heller ingen tvil om at man kan få maskiner med specs oppover øra til en billig penge. Den store forskjellen er gjerne hvor lenge de holder, hvor store/tunge de er, og hvor stabile de er.

edit: Faktisk husker jeg ikke engang når forrige restart var hos meg, men kan sjekke... (gå inn i terminal og skriv "uptime" så får du det opp: 17:16 up 29 days, 6:28 - så hos meg er det nå nesten en måned siden forrige restart (det var lenger enn jeg trodde også)

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav FrankDrebin » søn 30.12.2012 18:57

TorsteinO skrev:edit: Faktisk husker jeg ikke engang når forrige restart var hos meg, men kan sjekke... (gå inn i terminal og skriv "uptime" så får du det opp: 17:16 up 29 days, 6:28 - så hos meg er det nå nesten en måned siden forrige restart (det var lenger enn jeg trodde også)


Er det så lurt å ikke skru av da? Jeg skrur alltid av mine maskiner, i alle fall om natten. Bruker gjerne dvalemodus om jeg går ifra på dagtid. Ser også på energimåleren jeg nettopp kjøpte hos ClasOhlson at iMac'en trekker 9W i dvalemodus. Unødvendig å bruke 9W, særlig om sommeren når man ikke drar nytte av spillvarmen. Vet ikke hvordan det er med mac, men en del pc'er fyller seg mer med støv når vifter står å går hele tiden.
medlem i 148 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav Maccrell » søn 30.12.2012 19:31

Dersom en fokuserer på innmaten (harware) er det ingen tvil om at en får mye mer for en pc i forhold til en Mac.
Når en skal forsvare prisen på en Mac med at den har så bra byggekvalitet og ser så fin ut, mens hardwaren ikke betyr mest, ja da høres det rart ut. Skal en bruke en Mac som en hammer og sette den i vinduet slik at alle kan få se hvor stilig den er ?
Blir en pc som ikke har denne "byggekvaliteten" behandlet pent så går det bra. Nå er det nok av de som klager over sprekker på sin Mac. Kan det skyldes den høyre byggekvaliteten ? Nå er det og har det vært flere bærbare maskiner her i huset av merker som Acer, Toshiba HP og flere andre merker, men aldri har jeg sett noen sprekker på de. De har blitt behandlet pent og Windows har blitt vedlikeholdt og derfor har de fungert.
I dag er det mye mer som irriterer meg på Mac enn på PC. I praktisk bruk liker jeg bedre Windows 7 enn OSX. Før Windows XP var en Pc noe jeg helst ville knuse pga alle problemene.
Nå er det ting jeg elsker med Mac. Mac mini som mediasenter fungerer perfekt. Den er lydløs liten og virker til det den skal nemlig å spille av filmer musikk bilder som vises på tv i stua. En Pc kan gjøre det samme, men den er stor stygg og bråker.
medlem i 143 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav FrankDrebin » søn 30.12.2012 19:45

Maccrell skrev:Nå er det ting jeg elsker med Mac. Mac mini som mediasenter fungerer perfekt. Den er lydløs liten og virker til det den skal nemlig å spille av filmer musikk bilder som vises på tv i stua.


Det er en stor mangel med Mac mini, den mangler Blu-ray avspiller. For meg som er filmelsker og har hundrevis av filmer på Blu-ray, ville det blitt et problem. Vet det går å koble til en ekstern, men det blir for dumt. Utrolig at ikke Apple har Blu-ray på noen maskiner.
medlem i 148 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav TorsteinO » søn 30.12.2012 22:18

Å skru av er rett og slett ikke så viktig. Ja, den trekker NOE selv i dvale, men viftene går ikke da, så det er ikke noe problem. Derimot gjør jeg faktisk det mer om sommeren, nettopp pga varme (dvs - ikke nå sist sommer...)

Det med blueray skal jeg være helt enig i at er litt tåpelig at apple har satt seg på bakbeina om, de burde i det minste ha hatt det som BTO og/eller en ekstern løsning, på samme måte som de har det med DVD nå (eller er det kanskje mulig å få kobla det inn på noen måte? akkurat det der er jeg lite oppdatert på siden det ikke er mitt område). Riktignok ser jeg mer og mer streaming, men jeg har fremdeles ganske mye bluerays som jeg ser ganske ofte (og vet om flere jeg kommer til å kjøpe i nær framtid). Menmen, jeg har uansett en ps3 til det, så det går helt greit for min del, men antar det er plagsomt for folk som enten jobber mer spesifikt med film, eller som vil bruke macen som mediesenter.

@maccrell: god byggekvalitet betyr f.ex. at du ikke trenger å kjøpe ny maskin like ofte, det betyr at maskinen tåler mer på reise så du er sikker på at alt funker når du kommer fram, og f.ex. at en av jentene i klassen min som hadde sykla til skolen med maskinen løst(!) i kurven(!) på sykkelen fremdeles hadde en maskin som funka fint etter at hun hadde sykla over en fortauskant. Maskinen spratt ut av kurven og landa rett i asfalten på et hjørne. Det var det hjørnet der ladekontakten satt på de gamle powerbookene (2004 eller 2003-modell), altså før unibody, og med unibody er maskinene definitivt blitt enda mer solide.

Så byggekvalitet - hvis du bruker maskinen mye, og gjerne drar den mye med deg f.ex. fram og tilbake til skole/jobb/et.c. - så kan byggekvalitet ha VELDIG mye å si. Broren min har vel hatt to forskjellige Acer-maskiner i løpet av de årene jeg har hatt denne jeg har nå (den første ble nok kjøpt litt før jeg kjøpte denne når jeg tenker på det), begge har knekt på nøyaktig samme sted på det ene hengselet. Så for litt under to år siden kjøpte han en liten macbook - lurer på om det var den første 13" mbp'en - billig, han fikk kjøpt en av de utgående modellene eplehuset hadde brukt som demomaskiner.

Ok, han HAR trengt hjelp med den senere, og den er absolutt ikke perfekt, men denne har da altså nå levd et år som demomaskin og to år med vanlig bruk i en familie med to små barn. I løpet av ca like lang tid hadde de vært gjennom to acere før dette.

Det er sånt byggekvalitet betyr. Ting holder lenger, ting funker når du trenger dem, du slipper å bruke tid på tull og tøys for å få dem til å funke, og kan heller bruke den tida til produktive ting.

----------------------------------------------------------------

Åja, et tips forresten Frank: Hvis det er så mye problemer med den imacen når dere bruker osx, men den funker fint med windows, så ville jeg ha gjort en clean install av osx der, for som sagt - sånn skal det ikke være, og nettopp pga det at det funker med windows men ikke med osx, så er det bortimot banna bein sikkert at det er software som er problemet. Sannsynligvis er det et eller annet lite tredjepartsprogram dere har lagt inn, som skaper problemet, kanskje en film dere har lasta ned som ga beskjed om at dere trengte en bestemt codec for å få sett den, eller noe sånt? Kjør en helt clean install, gjør alle oppdateringer, og vær veldig nøye med hva dere installerer (noe av det samme som har en tendens til å skje med maskinen til broren min...), spør gjerne her på forumet hvis du er usikker, så skal jeg vedde mye på at du har en maskin som funker flott igjen :)

Men hvis du allikevel bare vil bruke den til spill osv, så kan du helt sikkert få solgt den for en grei penge og få en maskin som er mer egna til spill og sånt, hvis du bare rensker opp i den så den funker 100% igjen.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav jerry.c.bush » man 31.12.2012 4:59

@FrankDrebin:
Hvis vekt utseende osv. har så mye å si og man har god råd, så for all del kjøp en MBP. Jeg gjør det i alle fall ikke.


En Mac selger man faktisk etter mange års bruk og får faktisk ganske mye penger for.
Da har man en god slant man kan bruke på en ny. Er den da dyr?
Kan man gjøre det med "vanlige" maskiner? Det kan jeg med erfaring svare deg et klart nei til. Jeg har mange gamle maskiner stående som jeg ikke blir kvitt. Dette er maskiner som alle har vært dyre maskiner med stor kraft og er fullt brukbare om man bare bruker riktig operativsystem på de, men likevel så er det ikke råd å få solgt de, heller ikke gitt de bort. Ingen vil ha disse maskinene. Macene derimot er en helt annen historie. Jeg har gjort så mye jeg kan for å bruke disse maskinene som står brakk her til noe fornuftig, men det blir som regel bare med forsøket og tiden som har blitt brukt til å installere OS og så blir maskinene igjen satt i boden og støve ned. Utallige annonser lokalt og på finn.no har ikke hjulpet, selv ikke gi bort hjelper.

Jeg synes fortsatt att det er rart at noen få har alle problemer og andre ikke har det.

Jeg har selv maskiner av blackbox sorten, både bærbare (slepbare) og stasjonære i flere fasonger og størrelser i tillegg til at jeg kjører Windows 7 og 8 i Parallels på iMacen. Samtidig så supporterer jeg også flere bedrifter som kjører Windows 7 only. At Windows 7 ikke krasjer er tull, ja, den har blitt bedre enn XP og Vista, men på langt nær så stabil som OS X. Det er langt igjen også. Så at noen mener at Windows ikke krasjer så bruker dere ikke maskinen, men bare sitter og ser på skrivebordet. Da kan det være at det går bra, om dere er heldig.

At en maskin ikke er skrudd av på et par måneder betyr jo på en måte også at den ikke har krasjet. Min iMac har nå ikke vært avskrudd på 45 dager, 6 timer og 35 min for å være helt nøyaktig. Sist den ble startet på nytt var ved en oppgradering av program eller OS (ikke helt sikker).

Min iMac er serveren vår i tillegg til å være "hovedmaskinen" min for filmredigering og bildebehandling. Så i stedet for å ha en NAS i tillegg så gjør denne maskinen nytte for seg også til den jobben. 9W er absolutt ikke mye for en arbeidsstasjon og server. I tillegg til iMacen med tilkoblede disker så står en TimeCapsule med tilkoblede ekstra disker og mater iMacen og andre maskiner med data i tillegg til TimeMachine og Carbon Copy Cloner. Dette fungerer utmerket.

Jeg er nå hjemme på juleferie "over there" og nyter det jeg har på min iMac via iPad og iPhone når jeg måtte ønske det via feks AirVideo. Knall. Sender fra iPad til Apple TV hos min søster her borte det jeg har liggende på min iMac, disker og TC hjemme i Norge.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav gmes » man 31.12.2012 10:58

wow her gikk det unna.. hvorfor er det så krig mellom pc og mac.. Prøvd å tenkt høyt på facebook og.. og det e alltids.. mac e dritt,,, pc e dritt.. osv. Man blir aldri enig.

Drømmen e imac. Den e så snasen å se på.. skjermen e digg. og liker apple mer og mer sidne man har ipad/iphone og atv..

Men fornuften har nok seiret. syns nesten 20k e før mye penga å legge i datamaskin for mitt bruk.

Så ved å legge 10k så kan jeg oppgradere drastisk den pc`en jeg har..
medlem i 138 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav FrankDrebin » man 31.12.2012 11:18

TorsteinO skrev:
Åja, et tips forresten Frank: Hvis det er så mye problemer med den imacen når dere bruker osx, men den funker fint med windows, så ville jeg ha gjort en clean install av osx der, for som sagt - sånn skal det ikke være, og nettopp pga det at det funker med windows men ikke med osx, så er det bortimot banna bein sikkert at det er software som er problemet. Sannsynligvis er det et eller annet lite tredjepartsprogram dere har lagt inn, som skaper problemet, kanskje en film dere har lasta ned som ga beskjed om at dere trengte en bestemt codec for å få sett den, eller noe sånt?
Men hvis du allikevel bare vil bruke den til spill osv, så kan du helt sikkert få solgt den for en grei penge og få en maskin som er mer egna til spill og sånt, hvis du bare rensker opp i den så den funker 100% igjen.


Nei nei, det er ikke tredjepartsprogram eller noe annet dritt som er årsaken. Denne maskinen er holdt clean. Jeg har også ved et par anledninger reinstallert OS'et, ikke fordi det trengs, mest fordi jeg ville teste det.
En av de første feilene jeg opplevde var at den hang seg når jeg tømte papirkurven. Det lå riktignok mange filer der, men at det skal ta 15min å slette er usansynlig. Måtte til slutt bare skru den av med knappen bak. Dette har også skjedd ved en senere annledning. Ellers har det vært noe annet smågrums, og hver gang har jeg tenkt med meg selv at feil også skjer på Mac som liksom skal være så bra.

En grunnene til at jeg kjøpte iMac'n var at jeg ville teste om Mac virkelig er så mye bedre enn PC som dere eplefreaker vil ha det til. En annen grunn var at guttungen syntes det var kult med Mac. Etter han oppdaget hvor dårlig egnet den var til spill var den ikke så kul lenger. Som sagt bruker vi den nå bare med Windows. Slik vil det trolig forbli til den tar kvelden. Det jeg liker med den er at det er en veldig stilig maskin å ha i stua, rene møbelet. Skjermen er også bra. Musa var derimot forferdelig, den ble umiddelbart byttet ut med en Logitech mus.
medlem i 148 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav Maccrell » ons 02.01.2013 16:44

Når du sier det så har jeg også opplevd at min iMac har låst seg når jeg har forsøkt å tømme papirkurven. Den har også låst seg under videoredigering og avspilling av filmer på hd og nettet. Ikke har jeg noen progamvare som ikke er Apples. Det er god plass på harddisken og jeg kjører Onyx ofte.
Nå kan jeg ikke huske sist pcn låste seg eller hang. Nå er den riktignok mye kraftigere enn iMacen. Pcn kjører windows 7 og brukes til video og bilderedigering samt alt mulig annet rart. Nå gjelder det samme med pcn at widows vedlikeholdes.
Min erfaring er altså at windows 7 er mer stabil enn OSX.
Blue-ray bryr ikke Apple seg om. For moro skyld satte jeg sammen en ny iMac på App Store og prisen ble 50 tusen og da manglet den SSD og blue ray og andre nødvendige ting.
Prisene på iMac er ren galskap og en kan ikke setter sammen en iMac og få den optimale maskinen.
Derfor skal en tenke seg om før en kjøper iMac. Finner en ut senere at en vil forandre på hardwaren er du med en iMac låst. På en stasjonær pc kan du bytte ut alt, om du ikke har 10 tommeltotter.
medlem i 143 måneder
 

PC vs ny Imac

Innleggav TorsteinO » ons 02.01.2013 17:58

50k? Sikker på at ikke det var for to? Jeg kjøpte akkurat (den kom i dag, sitter og venter på at overføringsassistenten skal bli ferdig) 27" med 3,4ghz i7, 3tb fusiondrive og det beste skjermkortet, det eneste jeg ikke maxa var ram'en, og den endte vel på 22-23k eller så (kjøpte litt annet stash i tillegg så har ikke nøyaktige tall i hodet), greit st apple har dyr ram, men de tar da ikke 30k for 4x8gb?

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav jerry.c.bush » ons 02.01.2013 18:48

@Macrell: Hvorfor kjører du Onyx?
Jeg kjører ikke noen programmer for å vedlikeholde maskinene våre da OSet tar seg av det selv. Heller ikke har jeg hatt noen av problemene du snakker om.
Kan det være at du gjør noe i Onyx som du ikke burde ha gjort? Jeg bare lurer.
Maskinen skal IKKE låse seg uten at noe er steike galt. Og det kan det bli om du lar programmer som skal "rydde" løpe løpsk på filene dine.

Jeg bruker AppCleaner til å hjelpe finne filer som tilhører programmer som jeg har installert om jeg skal avinstallere det. Ikke noe annet.

Min maskin har ikke låst seg det siste halvåret i alle fall. Og før det så var det et tredjepartsprogeam som låste seg, men det løses ved å ta en "CTRL-ALT-DELETE", men med CMD-ALT-ESC og tvangsavslutte programmet som har låst seg.
Sånn går det når man installerer gamle programmer som ikke lenger er i utvikling/oppdatering.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav Maccrell » tor 03.01.2013 0:20

Om du leser min siste kommentar jerry så skriver jeg der at jeg ikke har andre programmer enn Apples. Det vil altså si at jeg ikke har tredjepartsprogrammer. Det er flere andre her inne som også har lignende problemer, men det er nok bare en brøkdel av de med problemer som lufter de her inne. Du er nok bare en av de heldige som aldri har problemer med Mac jerry. Forøvrig er jeg en erfaren bruker av både OSX og Windows .
medlem i 143 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav Valotunk » tor 03.01.2013 0:55

TorsteinO skrev:edit: Faktisk husker jeg ikke engang når forrige restart var hos meg, men kan sjekke... (gå inn i terminal og skriv "uptime" så får du det opp: 17:16 up 29 days, 6:28 - så hos meg er det nå nesten en måned siden forrige restart (det var lenger enn jeg trodde også)


Sjekket for moro skyld hos meg også:

23:53 up 50 days, 1:34

;)
medlem i 198 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron