PC vs ny Imac

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Re: PC vs ny Imac

Innleggav gmes » søn 30.12.2012 1:06

Vil 512 mb grafikk kort holde til Lightroom og photoshop arbeid?

Dumt ikke 2.9 mhz ikke kan oppgraderes til 1 gb
medlem i 139 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav budbringeren » søn 30.12.2012 1:13

Hva macrell skriver får meg til å undres om jeg er inne på itavisen. Usaklig svartmaling som ikke er trådstarter til hjelp. At mac er en sinke på ALT blir for dumt å skrive, spesielt på et macforum hvor leserne vet bedre.

Bruker en fem år gammel iMac og har aldri hatt et eneste problem, hjelper ca 7 andre venner med deres iMac og null problemer, ingen levering på verksted.

Men at trådstarter kanskje burde velge pc er en annen sak, men usakligheter hjelper ikke trådstarteren.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav Maccrell » søn 30.12.2012 2:14

Du budbringeren på et mac forum får en i overkant overdrevne positive svar ang. mac og derfor blir de rådene ikke objektive.
Selv eier jeg flere mac og pc maskiner. Det jeg har prøvd å forklare her er at om en kjøper en pc for samme prisen den dyreste iMacen koster, så vil en få en pc som er betydelig kraftigere enn en iMac. En kan like det eller ikke like det, men det er uansett fakta.
Hvorfor ikke kjøpe deg er mac mini og bruke et nytt tv som skjerm ? Et tv må du jo uansett ha og det er jo et møbel. En mac mini er knapt synlig og lydløs + billig i forhold til iMac.
Alle må jo ikke nødvendigvis gjøre som meg selv å flotte seg med en alt for dyr iMac.
Her i dag skulle jeg se skitouren på nrk og brukte da iMac og Safari. Som vanlig så gikk det ikke mange minuttene før elendigheten hang. Løsningen var å bruke en pc som er like dyr som iMacen. Her brukte jeg Internet Explorer og samtidig fortsatte på samme pc med å redigere bilder. Kan bare opplyse om at det ikke hang en eneste gang på pcen. Begge maskinene er koblet til med kabel til samme router.
At du nå ikke lenger kan oppdatere en ny iMac er enda en grunn for ikke å kjøpe iMac. Utviklingen på hardware og nye programmer går raskt. En ny iMac kan fort bli avleggs.
4890,- for den rimeligste mac mini og et led smart tv får du for under 5000,. f.eks 40". I januar er det salg og du får sikkert billigere tv.
medlem i 143 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav budbringeren » søn 30.12.2012 2:29

Overdrevne positive svar om mac? Jeg har nevnt at man burde ta med i vurdering hva man har fra før av, enten det er pc eller mac. Ellers har jeg skrevet at svartmalingen din blir usaklig hvor du skriver at den er en sinke på ALT. Det er usaklig påstand, og hvis nrk henger, uansett om du kobler til samme ruter, så er noe feil i ditt os antakeligvis. Har selv null problem med nrk på en iMac, os 10.8. Mac er ikke best på alt, ei heller Pc.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav HEFJELLS » søn 30.12.2012 2:32

Sitter her med en iMac midt 2007, 2,4Ghz, 4GB RAM, OS 10.8.2 og Safari 6.0.2. iMacen er koblet trådløst via Airport Extreme til routeren Har oppe tre vinduer i Safari. De ene viser nrk1, det andre viser nrk2 og i det tredje sitter eg og skriver dette. Det er ikke noe som henger eller hakker her hos meg i alle fall.
medlem i 164 måneder
 

PC vs ny Imac

Innleggav TorsteinO » søn 30.12.2012 2:50

Et par kjappe kommentarer ang fusion drive-løsningen:

1: "vanlige" hybridløsninger er i følge alt jeg har sett av rapporter virkelig ikke i nærheten av FD på ytelse

2: sannsynligvis vil det være mulig å bytte ut diskene etterhvert, siden fd er softwarebasert og innebygget i os'et. Så en som hadde prøvd å aktivere det på en maskin med ssd+hdd, og mener bestemt han skrev at det funka.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav Stereo Mac » søn 30.12.2012 5:44

@Macrell

Jeg ville filmet når den henger seg. Om den gjør det flere ganger i uken film det. Om den henger seg 3-4 ganger i løpet av en uke så har du dokumentert det. Du bør få en ny mac om du har hatt den inne til service flere ganger, er vel maks 3 ganger på samme feil?

iMacen skal ikke oppføre seg slik. Du har helt rett i att mange PCer er / ser sterkere ut på papiret men Apple får oftere mer ut av hardwaren grunnet at det lager OS og velger få HW løsninger som må passe til OS.

Siste testen jeg leste om dette var om ultrabooks på lyd og bilde. Flere maskiner som var sterkere en MBA på papiret. Men når det kom til bilde / foto redigering så vant MBA selv om andre hadde sterkere HW og høyere geekbench score.

Er uten tvil PCr der ute som banker Macer sønder og sammen, men dette er ikke nødvendigvis en hovedregel.

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav FrankDrebin » søn 30.12.2012 10:22

Ovit82 skrev:Hdd er ett av de store minusene med den nye imacen, det går nemlig ikke lengre an å bytte selv.


En av tingene jeg ikke liker med Mac er at det enten er umulig eller svært vanskelig å bytte hardware selv. Selv batteri er jo umulig eller for dyrt å bytte på diverse Apple produkter.

Min hoved pc kommer alltid til å være en stasjonær hvor jeg enkelt kan bytte hardware selv. Ville vært svært ukomfortabel med å sende inn en pc med mine viktige data på, og i tilegg kanskje ventet 2 uker på å få den reparert.

Nei, jeg kommer aldri til å kjøpe noe Apple produkt mer. Er for mye jeg misliker med Apple.
medlem i 149 måneder
 

PC vs ny Imac

Innleggav TorsteinO » søn 30.12.2012 10:32

Her er litt om det jeg nevnte over - http://arstechnica.com/apple/2012/10/mo ... -your-own/

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav Maccrell » søn 30.12.2012 13:01

Må si meg delvis enig med deg Frank, men vil ikke stenge døra for appleprodukter. Når det gjelder iMac blir det aldri mer kjøpt iMac her i huset. Jeg har alt fått en ny iMac fra apple fordi de ikke fikset den jeg hadde. Naboen hadde samme problemet og fikk ny. I tillegg skal en vente lenge på reperasjoner.
Kanskje jeg kjøper flere mac mini og en iPad, ja til og med en iPhone 5.
Og til budbringeren så er ikke en iMac en sinke, men i forhold til en like dyr pc er den en sinke.
medlem i 143 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav Stereo Mac » søn 30.12.2012 13:39

Kunne vært gøy å sett en faktisk sammenligning.

At man får så meget mer i en tilsvarende dyr PC, meget mulig det stemmer, har aldri sjekket det spesielt grundig selv.

Men da må man ta høyde for skerm, web-kamera o.s.v

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav FrankDrebin » søn 30.12.2012 14:55

Stereo Mac skrev:Kunne vært gøy å sett en faktisk sammenligning.

At man får så meget mer i en tilsvarende dyr PC, meget mulig det stemmer, har aldri sjekket det spesielt grundig selv.

Men da må man ta høyde for skerm, web-kamera o.s.v


Vel, du kan jo ta en titt på denne:

http://www.multicom.no/Xishan-W370E-17e ... /p10621805

....og sammenligne hvor mye du må gi for en MacbookPro med samme spec.

Jeg har selv en slik og må si meg veldig fornøyd. Guttungen elsker å spille på den da også tyngre spill funker helt fint.

Den leveres rikignok uten operativsystem, men Windows 8 Pro versjon selges nå til 249,- om man laster den ned fra Microsoft.no
medlem i 149 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav jerry.c.bush » søn 30.12.2012 15:42

Samme spec, samme ytelse, samme muligheter.... Alle vidt forskjellige ting. Så må man ta med workflow, brukervennlighet osv. Ta med en test med begge maskinene og se hva du får ut av det da. Spesielt om du finner tester gjort av noen som aldri har brukt en datamaskin noen gang. Det finner du nok ikke, men jeg tror jeg vet hvordan det hadde gått. Altså teste maskinene fra man åpner pakken, helt fra scratch.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav TorsteinO » søn 30.12.2012 15:56

Får du den med OS X også, Frank? Ikke det nei, trodde ikke det. Neste punkt er jo at den også er ganske mye større og tyngre enn en 15" MBP. Et annet punkt er byggekvaliteten:

"Materialtvalget er plast, og maskinen gir et middels godt inntrykk av kvalitet"
(fra http://www.dinside.no/901968/multicom-xishan-w370e)

Vel, på min "sen 2008"-modell 15" MBP funker egentlig alt fint fremdeles, bortsett fra at jeg det siste året har begynt å merke at jeg trenger noe kjappere (gjør endel tung photoshopjobbing og har generelt mange programmer og tabs oppe samtidig). Endel taster er helt blanke av mye bruk, og den har fått en liten bulk i lokket, men ikke så gæærnt i og med at den har blitt brukt vanvittig mye i over fire år. Fikk nytt batteri fra apple uten noe problem i løpet av to dager for et par år siden da det begynte å tulle på tross av korrekt bruk(det var eplehuset som sa at jeg burde ta kontakt med apple siden det hørtes ut som en garantisak, mens jeg egentlig trodde det var kaputt pga bruken og ringte for å høre om prisen på et nytt).

Powerbooken jeg hadde før det ble kjørt enda hardere, og var med meg tur retur til australia to ganger og daglig fram og tilbake til skolen i tre år etter det. Fikk blant annet en ganske hard tur i gulvet som bøyde hele maskinen, men den fungerte fremdeles fint.

Men for all del, kanskje byggekvalitet ikke er så viktig for deg. Det er det for meg. Det er også OSX - jeg har ikke kjørt en clean install siden jeg la inn Tiger sommeren 2005, bare oppgradert, og i 2008 flytta jeg over ALT av de gamle filene mine til den nye maskinen, så på mange måter er det faktisk fremdeles samme installasjon som jeg la inn i 2005. Har generelt hatt så lite problemer med disse maskinene at det er helt sprøtt.

Men - for all del, jeg ser poengene dine med å kunne bytte ut deler, det er ikke det enkleste på disse nye imac'ene - og ikke på laptoper generelt.

Egentlig ville jeg hatt en MacPro, en litt "midt på treet"-modell hadde holdt fint for meg ytelsesmessig, hvis de bare hadde blitt oppdatert, det er først og fremst pga muligheten til flere interne disker osv jeg ville ha en MP i stedet for andre varianter, men nå er jeg lei av å vente, Tim Cook har lovet at det skal komme "noe" i 2013, men vi vet ingenting mer, jeg trenger noe kjappere, og en 27" imac er på mange måter utvidbar nok (takket være USB3+TB) til at den kan funke for meg. Har passet nøye på å kjøpe den som forbruker også, så jeg har fulle rettigheter hvis den krangler. Og skulle den funke fint, men det kommer en knall ny Mac Pro i nær fremtid, så selger jeg den brukt. Enkelt og greit.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav Valotunk » søn 30.12.2012 16:26

Jeg har vært borti en del av Multicom sine maskiner, og det som går igjen er:

+mye kraft og ytelse for pengene
+svært mye tilkoblingsmuligheter

-et kvalitetsmessig middels chassis hvor knirking ikke er helt ukjent etter tid
-noe høy vekt
-dårligere batteritid enn det som oppgis
-touchpad som ligger et stykke bak de beste av konkurrentene

Det som undrer meg er hvor få produsenter som klarer å levere gode styreflater. Samsung har etter hvert klart det rimelig bra, men produsenter som HP, Dell og Lenovo fremdeles leverer styreflater på nivå med en katastrofe på mange av sine modeller. Ingen, absolutt ingen leverer bedre styreflater enn Apple som heller ikkje gjør noen forskjell på sine rimeligste og dyreste modeller.
medlem i 198 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]