PC vs ny Imac

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

PC vs ny Imac

Innleggav gmes » fre 28.12.2012 13:41

Hei folkens.

Må si nye imac 27" frister.. skjermen e så digg.. utsende... man slipper svære toweret ståanes attme.

Men så får man jo også en mye bedre pc (hardware messig) for samme prisen.. Og man kan oppgradere den etterkvert.


Det jeg trenger hjelp til e å velge.. (favoritt e imac) men fornuften sier litt annet :P tenke litt på pris osv.

Jeg bruker maskin kun til å surfe, redigere bilder, se litt film kanskje.. JEg spiller ikke.. eneste kanskje josefine spill til jentungen. thats it..
medlem i 138 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav Ovit82 » fre 28.12.2012 13:46

Til ditt bruk vil jo en macmini passe veldig bra kombinert med en ekstern skjerm. Da får du et prisgunstig alternativ med mye fleksibilitet.

Siden du ikke er gamer vil vel brukervennligheten ha mer å si, og da igjen veie enda tyngre mot Mac.

Selv har jeg samme behov som deg men gikk for 27" med oppgradert fusion drive (ram oppgraderer jeg selv senere). Dette var et valg jeg tok grunnet design og fordi jeg elsker Mac ;)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav tiddylicious » fre 28.12.2012 14:54

Mac mini forslaget er forsåvidt et godt kompromiss, selvom det skal sies at iMac 27" er rimelig hot stuff 8-)

Personlig pleier jeg ofte å kjøre et kompromiss mellom det som gir mye for pengene, og hva jeg ønsker / er ute etter. Om målet bare er funksjonellt, så blir iMac litt dyrt (syns jeg). Dessuten kan det være greit å se for seg hvor mye du skal bruke maskinen og hvor den skal stå, før du spytter i så mye.

Velger du en mac mini f. eks, så kan du nesten ha råd til en sydenferie med familien i tillegg (litt avhengig av hva du kjøper av skjerm).

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav T.B.Hansen » fre 28.12.2012 15:15

Maskinvare-spesifikasjoner er relativt uvesentlig i valget mellom PC og Mac. Det er operativsystem og programvare som utgjør den store forskjellen.

Windows er mer ressurskrevende enn Mac OS (du finner tester på nettet som dokumenterer dette), så man må litt opp i specs for å få samme ytelse som for Mac. Men for de fleste arbeidsoppgaver er tiden du bruker til å sette dem igang, mye viktigere enn tiden maskinen bruker på å utføre oppgaven. Det er her Mac vinner.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav gmes » fre 28.12.2012 15:23

Takker. Bruker datan ganske mye da.. Og må nu innrømme man har forelska seg litt i 27" imac.. skjermen e fiiiiin..

Har vell bestemt meg.. men sammtidig så e foruften å fucke det till litt :P
medlem i 138 måneder
 

PC vs ny Imac

Innleggav Ovit82 » fre 28.12.2012 16:11

Bare glem fornuften i sluke tilfeller, jeg måtte rett og slett gi opp etter over en måned med å forsøke å få fornuften til å overtale meg ;)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav Hall11 » fre 28.12.2012 16:40

Dersom 27" frister, er kanskje en Mac Mini + denne skjermen er prisgunstig og godt alternativ?

http://www.dustinhome.no/search/U2713H

Jeg har en 24" Dell-skjerm, og kvaliteten er utmerket. Mini-en er ellers en kraftig liten plugg...
medlem i 225 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav refraction » fre 28.12.2012 17:01

gmes skrev:Men så får man jo også en mye bedre pc (hardware messig) for samme prisen.. Og man kan oppgradere den etterkvert.

Jeg bruker maskin kun til å surfe, redigere bilder, se litt film kanskje.. JEg spiller ikke.. eneste kanskje josefine spill til jentungen. thats it..


Om du skal være økonomisk og ikke har større krav enn det der, så kunne også en standard laptop med windows gjort jobben helt greit samtidig som den er lett å flytte rundt fra kjøkkenbordet til sofaen eller hjemmefra til jobb osv.

Laptops får du jo i flere størrelser og prisklasser, en kjekk tass med greie specs og 17" koster ca 6500,- mens en superlett 13" fort koster noe mer.

Rent prismessig en 27" iMac koster fra ca 15k, en 21.5" ca 11k.

Sett rent økonomisk så kunne du fått tilsvarende ytelse for halve prisen og byttet maskin dobbelt så ofte, for samme pris. Dvs en ny laptop hvert år og over 2 år kommet opp i samme pris som 1 iMac. I og med at teknologi eldes raskere enn vi liker så kan den metoden være verdt å ta med i betraktningen :-)

Hvorvidt det er fornuftig/økonomisk/fordelaktig å shoppe det ene eller det andre er helt opp til den som skal kjøpe, men det er en god ide å vite om og sette seg inn alternativene før man shopper.
medlem i 136 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav FrankDrebin » fre 28.12.2012 17:06

T.B.Hansen skrev:Windows er mer ressurskrevende enn Mac OS (du finner tester på nettet som dokumenterer dette), så man må litt opp i specs for å få samme ytelse som for Mac.


Er da Windows 8 testet? Jeg har installert Windows 8 på 6 pc'er her i huset og alle har blitt merkbart raskere. Særlig oppstartstiden (fra helt avskrudd) er betydelig raskere. En av pc'ene starter nå opp på 12sek!. Til sammenligning starter iMac'en min opp på 45sek.

Til trådstarter vil jeg si at jeg heller ville kjøpt PC. Man får mye mer for penga ved å kjøpe pc.
medlem i 148 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav refraction » fre 28.12.2012 17:33

Den evige påstanden om at OSX, Linux eller Win er "bedre" vil alltid være der, og det kan nesten alltids backes opp med fine "tester" man finner på internet.

Windows som OS har endel handikap som OSX/*nix verden ikke har, hvor f.eks OSX har et stort fortrinn i at Apple dikterer både hw & sw. De ikke slipper inn hvem som helst til å skrive drivere vil de kunne kontrollere kvaliteten i helt annen grad enn i Windows verden.

Samme effekten ser man i konsoll verden, mindre tull der enn i Windows :-P

I og med at Windows hele tiden skal være så bakoverkompatibel så setter det også grenser for hvor langt de kan strekke optimaliseringen. F.eks kunne sløyfet hele .net/dx osv x generasjoner bakover og kun beholdt strømlinjeformet "nyeste versjon" hele tiden hadde gjort mye.

Men alikevel i reel ytelse for vanlig bruk, så vil man ikke merke enorme forskjeller i hastighet f.eks på word vs pages.

Et lukket system som Apples verden er har noen fordeler, men det har også den åpne verden til Windows. Så blir det for forbrukeren å velge den løsningen som virker mest fornuftig i forhold til hva de vil oppnå :-)
medlem i 136 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav jeje » fre 28.12.2012 17:46

Det høres ut som en enkel pc er et godt nok valg for deg. Hvis du absolutt vil ha apple, er mac mini et naturlig valg. Hvis du har råd til og ønsker å svi av 8-10 tusen ekstra på en 27" iMac fordi du synes den er fin og har lyst på, så er det vel bare å gjøre det, men du trenger det helt klart ikke til bruken du beskriver.
Sist endret av jeje den lør 29.12.2012 16:22, endret 1 gang
medlem i 169 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav Kirk » fre 28.12.2012 21:51

Vil absolutt anbefale den nye iMacen med Fusion Drive. Lynkjapp, lydløs og lekker!

:-D

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav refraction » fre 28.12.2012 22:01

Kirk skrev:Vil absolutt anbefale den nye iMacen med Fusion Drive. Lynkjapp, lydløs og lekker!

:-D


Man kan også stappe f.eks en Seagate Momentus XT Hybrid inn i en PC og få tilsvarende effekt til en billig penge. Ca 800kr for 750GB med tilnærmet "ssd speed", ikke bråker de spesielt mye heller :-)
medlem i 136 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav T.B.Hansen » fre 28.12.2012 22:59

FrankDrebin skrev:Er da Windows 8 testet? Jeg har installert Windows 8 på 6 pc'er her i huset og alle har blitt merkbart raskere. Særlig oppstartstiden (fra helt avskrudd) er betydelig raskere.

Slike tester er naturligvis utført med identisk maskinvare; ikke på ulike maskiner.

Til og med Windows 7 er siste versjon av Mac OS ubetinget raskere i de testene jeg har sett. Windows 8 er i noen tilfeller raskere enn Mac OS. Oppstart er imidlertid det eneste tilfellet der forskjellen er av betydning. Med Mac er det ikke vanlig å gjøre omstart så ofte — om om man ønsker det, veier raskere avslutning opp for mye av oppstartstiden.

Som sagt, hvorvidt man foretrekker Windows eller Mac, bør avgjøres av hvilket operativsystem man foretrekker. Når det gjelder prisforskjell, må man se på materialer og byggekvalitet — som også får utslag i holdbarhet. Ikke alle ønsker (eller har råd til) å bytte datamaskin hvert år — noen foretrekker å kjøpe noe som tåler hard og langvarig bruk...

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav budbringeren » lør 29.12.2012 0:36

Vil legge til noe annet som ikke er nevnt. For hva bruker du av tlf og eventuelt nettbrett? Hvis det er slik at du her bruker apple, ville jeg anbefalt kjøp av mac/iMac med tanke på syncen mellom disse. I mitt tilfelle er dette en viktig faktor siden jeg setter dette ganske så høyt. Kanskje noe som også er av betydning for deg..

I mitt tilfelle er det mye ved apple som går i feil retning hvor jeg ikke finner facebook integrering viktig samt annet, og ikke bruker jeg iphoto, photostream osv.. Men iCloud funskjonen ellers, samt å benytte seg av helt like programmer for alle enheter er gull verdt, og kanskje dette også er av betydning for deg.

Så kanskje ta med dette i betraktning også.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Neste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron