PC vs ny Imac

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Re: PC vs ny Imac

Innleggav Maccrell » lør 29.12.2012 1:39

Du trenger ingen iMac til ditt bruk.
Vet hvordan det er dette med lysten til å kjøpe en iMac bare fordi den ser så stilig ut.
Jeg kjøpte meg iMac og angrer på det. Mange turer på verksted med den og for ikke å snakke om java problemene. Dessverre hørte jeg ikke på fornuften. Bruker du like mye penger på en pc som på en iMac får du en helt rå pc som gir raskere oppstart og er mye kraftigere i praktisk bruk enn en iMac. Dette vet jeg for jeg har begge deler. Sammenligner jeg min iMac 27" mot min tilsvarede dyre pc blir iMac en sinke på alle områder selv om jeg har windows 7.
medlem i 143 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav Stereo Mac » lør 29.12.2012 2:53

Det med mange turer på verksted er utrolig kjipt, men ikke nødvendigvis en sannhet for alle.

Har selv iMac på andre året og den har ikke hvert i nærheten av et verksted.
Ser vel ikke bort fra at java problemene henger sammen med de andre problemet da disse også er fraværende hos meg.

Uansett, det finnes mandagsprodukter over alt, synd at du fikk en av disse.

iMacen min herjer med mine venners "råere" PC på rendering av film. Men de gruser meg på spill. Kommer nok an på behov og hvilke briller man ser verden med.

Få Pcr som starter raskere en 12 sek, men at de finnes ingen tvil. Men å kalle Macen en sinker på alle områder... Det må være noe alvorlig galt med den iMacn, dessverre.

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav jerry.c.bush » lør 29.12.2012 11:06

Min iMac 27" fra 2009 er i alle fall ikke noe sinke på videoredigering. Har heller ikke hatt problemer med den noensinne, heller ikke problemer med Java. Så jeg sier det igjen: Det er rart at noen har alle problemer man kan ha og noen ikke har problemer i det hele tatt.
Trådstarter kan gjerne kjøpe seg en iMac, ingen tvil at du får deg en knall maskin. Men... Det er du som må ta valget. Ikke forvent en rå spillemaskin, men en meget potent maskin til bilde og videoredigering.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav T.B.Hansen » lør 29.12.2012 11:14

Gjennom alle de årene jeg har brukt Mac (ca 20 år sammenhengende; ca 25 år fra første forsøk), har jeg hatt problemer bare med én maskin. I forhold til venner og arbeidsgivere som har brukt PC, har de tekniske problemene vært forsvinnende få. Dette stemmer også med undersøkelser gjort av internasjonale konsulentfirmaer: Over tid har Apples produkter vist seg som de mest pålitelige.

Alt i alt, når innkjøp, vedlikehold og programvare er medregnet, har jeg nok brukt ganske mye mindre penger på «data» over en 20-årsperiode, enn bekjente som bruker PC (og da har jeg stort sett hatt Apples toppmodeller). I tillegg har jeg aldri hatt problemer med virus, som flere ganger har satt Windows-systemer ut av spill, både hos privatpersoner og firmaer jeg kjenner. Med Mac bruker man tiden på de oppgavene som skal gjøres; ikke på å holde utstyret i drift. Flere IT-proffer jeg kjenner har faktisk også innsett dette, og gått over til Mac privat de siste årene...

Problemer med programvare er alltid brukerens egen skyld. Unngå gratisprogrammer laget av amatører, betaversjoner o.l.; ikke installer antivirusprogrammer (som er absolutt unødvendig på Mac); hold alt oppdatert og slett programvare som ikke blir oppdatert — og kjør gjerne Onyx e.l. etter hver OS-oppdatering. Og ikke minst: Lær deg å utnytte fordelene ved Mac OS; ikke forsøk å finne «Windows-løsninger» i Mac-programmer.
Sist endret av T.B.Hansen den lør 29.12.2012 12:05, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav Alfred.Woodden » lør 29.12.2012 11:27

Kirk skrev:Vil absolutt anbefale den nye iMacen med Fusion Drive. Lynkjapp, lydløs og lekker!

:-D


Ditto

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav HEFJELLS » lør 29.12.2012 16:32

Har en iMac midt 2007. Den har vært 1 gang på verksted og det var for bytte av hdd. Ellers har den virket knirkefritt.
medlem i 164 måneder
 

PC vs ny Imac

Innleggav iumentum » lør 29.12.2012 16:54

Min 2007 iMac fikk ny SSD nå, og ble med det lynkjapp igjen. Klar for mange nye år. Kan ikke annet enn å anbefalle iMac!
medlem i 174 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav FrankDrebin » lør 29.12.2012 17:05

iumentum skrev:Min 2007 iMac fikk ny SSD nå, og ble med det lynkjapp igjen. Klar for mange nye år. Kan ikke annet enn å anbefalle iMac!


Vel, nå blir vel også en pc betydelig raskere med SSD. Har byttet til SSD på flere her i huset, og det er stor forskjell.

Hvordan bytter man harddisk på iMac? Dette er vel ikke noe man kan gjøre selv eller?
medlem i 149 måneder
 

PC vs ny Imac

Innleggav Ovit82 » lør 29.12.2012 17:06

Hdd er ett av de store minusene med den nye imacen, det går nemlig ikke lengre an å bytte selv.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav FrankDrebin » lør 29.12.2012 17:20

Ovit82 skrev:Hdd er ett av de store ministrene med den nye imacen, det går nemlig ikke lengre an å bytte selv.


Min er ca. 1 år gammel. Hvordan gjør man det på den? Av med glasset antar jeg?
medlem i 149 måneder
 

PC vs ny Imac

Innleggav Ovit82 » lør 29.12.2012 18:16

Gå til ifixit og se på en tutorial der, på din skal det gå fint å bytte, bare de nyeste som kom ut nå i november desember som ikke kan åpnes.

Mener du finner noen skruer på underdimensjonert av skjermen.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav Norgesannonser » lør 29.12.2012 19:12

En kjapp anbefaling fra meg er Mac Mini + 27" skjerm. Det er lite og nett, rimelig oppstartspris og ser bra ut. Lett å plassere, og har god ytelse i forhold til det du har nevnt. Selv redigerer vi HD video med Mac Mini med 4 GB Ram... (720p mest)

Virker som om du :
1) ikke har behov for heftig ytelse
2) ikke er "gift" med et OS mtp andre dyre programmer du har
3) er opptatt av at det skal SE bra ut
4) gjerne kan ha en økonomisk løsning

Jeg bruker (mest kona) Mac Mini + 24" skjerm (ikke Apple), og det fungerer fint til det aller meste - inkl videoredigering. Ikke fargeperfekt mtp laging av trykksaker, men greit nok.

Jeg bruker Macbook Pro alene + sammen med en 27" skjerm (ikke Apple) når jeg er på kontoret, og er veldig fornøyd.

Fordelen med Mac OS er i følge min erfaring mindre krøll, tull og oppdateringer som må ha omstart + mye bedre backup løsning.

Jeg har ingen erfaring med Win 8, men har sett litt på det. Virker ok ved førsteinntrykket, men litt kjedelig å se på. Samt virker litt tungvint for meg i bruk. Men det kan være fordi jeg ikke er blitt vant med det :-)

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav gmes » lør 29.12.2012 20:24

Hei

Takker for masse svar.Største grunnan man vil ha Imac istedenfor mac mini (ska du ha litt stas over mini så må du opp i 9-10K klassen + skjerm, da e du vel like langt som en imac nesten..

Det er att skjermen virke kanon!! knall skarp og klar.. fine farger. osv. Det er en møbel nesten.. pc har du lyst å gjemme mest mulig..

Jeg har ellers alt i apple, (iphone,ipad og atv) så som noen sier så sammarbeide dem jo bedre/letter med en imac.

Allså har råd til imac,. ikke det.. men fornuften sier bruke 18K på en data e .. ja.. egentlig galskap.

Redigere en del bilder. Selv om man har spyder 4 og kallibrert skjermen. Det er ikke klart nok og fargan. nei vet ikke.. Trives ikke .. skjermen e DOG MANGE år.. lcd.

SKulle det bli imac så blir det kun med 1 tb disk.. mulig 1 tb fusion disk. Men ka koster det vist man skal oppgradere det seiner.. hva vil feks eplehuset ta før en slik jobb. regner med man MÅ kjøpe disk der og.. noen som vet sånn ca?

Og ja,..

Hvordan gjør apple det egentlig (eplehuset) selger dem ut feks den modellen som er i butikkan nu. billigere ut, vist dem har noen igjen? heller blir alt sendt i retur..
medlem i 139 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav jerry.c.bush » lør 29.12.2012 23:15

Det er nok ikke mulig å ettermontere noe på de nye iMacene så du må nok bestille den som du ser for deg bruken din.

Om Eplehuset har noen demoer til salgs ser du ved å gå til deres nettside og klikke deg inn på tilbudssidene der. Om de har så dukker de nok opp der.

Jeg ville nok anbefalt, om du går for den nye modellen, å gå for en fusion disk. Både under bruk og når du vil selge den om en 5 års tid eller der omkring.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: PC vs ny Imac

Innleggav eplefrik » søn 30.12.2012 0:08

Kjøp deg en iMac! Ikke noe å nøle på. Som du sier, det er som et møbel. Med en mac mini må du ha flere kabler og i tillegg en skjerm. Hvis du skal ha en cinema skjerm fra apple så er du oppi nesten samme pris som en iMac... Det er ikke like fint med en annen skjerm fra et annet merke i tillegg til mac mini. Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt en iMac, du kommer ikke til å angre et sekund!
medlem i 145 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]