Doble filer i iMac

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Doble filer i iMac

Innleggav Tada » man 21.01.2013 14:39

Har hatt iMac 21", utstyrt med ekstra minne som jeg selv satte inn, i snaut et år, og er veldig fornøyd, selv om det var mye å lære for en gammel PC-bruker. Overføringen av alt fra den gamle PC-en gikk som en drøm.
Men jeg blir ikke klok på filsystemet. Når jeg i Finder søker på et dok navn, får jeg alltid to utgaver. Har prøvd å ta to skjermbilder for å vise hva jeg mener, her for Bilder. Men det gjelder også for Dokumenter:

/Users/toraudun2/Desktop/Skjermbilde 2013-01-21 kl. 13.22.32.png
og
/Users/toraudun2/Desktop/Skjermbilde 2013-01-21 kl. 13.21.55.png

Det ville være veldig nyttig å få forklart hvorfor de samme filene opptrer både under maskinens eget forslag under Favoritter til Bilder, Dokumenter osv, og i tillegg under det spesifikke brukernavnet.
Så håper jeg i fortsettelsen å kunne slette den ene utgaven for å spare plass...
På forhånd takk :-)
medlem i 145 måneder
 

Re: Doble filer i iMac

Innleggav Wavelength » man 21.01.2013 14:46

Du må nesten laste opp bildene på internett slik at vi ser de. Nå ligger de fortsatt på din maskin.

Bruk bildr.no. ;)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Doble filer i iMac

Innleggav Tada » man 21.01.2013 14:57

Takk - mer å lære
Er dette adressene?
http://bildr.no/view/1373318
http://bildr.no/view/1373315
medlem i 145 måneder
 

Re: Doble filer i iMac

Innleggav Ovit82 » man 21.01.2013 15:08

Hei,

Nå er bildene dine lastet opp, men du burde brukt en av de andre linkene fra bildr, tror det er en av autolinkene som heter til bruk i forum med miniatyrbilde.

Uansett, for å svare på spørsmålet ditt, så er de "mappene" til venstre i findervinduet ditt snarveier. Så når du trykker på "bilder" kommer du egentlig til toraudun2/bilder. Samme gjelder dokumenter. Du kan forsåvidt lage egne snarveier der ved å trekke en mappe til venstresiden, og om du vil slette snarveien kan du trekke en mappe vekk fra vinduet og den vil få en liten sky på seg og forsvinne med et "puff".

Edit: ser at du fikk fikset linken før jeg la ut innlegget mitt ;)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Doble filer i iMac

Innleggav Tada » man 21.01.2013 16:05

Takk for raskt svar. Grei forklaring. Men synes det er merkelig at Finder, ved søk, oppgir både hovedadressen og snarveien, slik at alt kommer i dobbelt dose, når det - slik jeg forstår deg - vitterlig bare er ett dokument.
For, igjen om jeg forstår rett, så innebærer dette at plassen bilder, dok osv tar på harddisken er avgrenset til EN utgave? Altså ikke den plassbruk som jeg har trodd?
medlem i 145 måneder
 

Re: Doble filer i iMac

Innleggav BenJ » man 21.01.2013 17:29

Det er rett og slett flere veier til Rom.
Flere måter å navigere blant filer.
Vi snakker om "snarveier", det er kanskje det som forvirrer.

Vi kaller det forøvrig ikke å "søke" når vi navigerer i Finder.
Da bruker vi Spotlight, den lille ruta med forstørrelsesglass øverst i menylinjen til høyre, eller øverst til høyre i et Finder-vindu. Hurtigtast: command-mellomrom.

Edit: Tips: Hold command-tasten og trykk på navnet på et Finder-vindu (altså HELT øverst i midten av et vindu). Da ser du plasseringen filen har i hierarkiet.
medlem i 172 måneder
 

Re: Doble filer i iMac

Innleggav Tada » man 21.01.2013 17:50

Fint at det kommer svar så raskt!
Takk for tipset om bane via navnet øverst. Det var nytt
Spotlight er jeg godt kjent med, og det er når jeg bruker det, jeg får dobbelt sett forsalg for hvert enkelt dokument, med to baner og tilsynelatende med plassering to steder. Hvis det eg. er samme dok, har jeg fått svar på et viktig spmål.
Dermed er det heller ikke grunn til å bruke tid på å lokalisere "ekstrafiler" for å spare plass på harddisken. Korrekt?
Men i et så rasjonelt oppbygd system stusser jeg over noe som på meg virker som smør på flesk, og for en nybegynner absolutt er forvirrende...
Sist endret av Tada den man 21.01.2013 19:34, endret 2 ganger.
medlem i 145 måneder
 

Re: Doble filer i iMac

Innleggav rattata12 » man 21.01.2013 18:18

Har du en ekstern hardisk med kopi av filene? Isåfall kan spotlight være innstilt på også å ta med denne og dermed vises det dobbelt..
medlem i 173 måneder
 

Re: Doble filer i iMac

Innleggav BenJ » man 21.01.2013 18:35

Tada skrev:Spotlight er jeg godt kjent med, og det er når jeg bruker det, jeg får dobbelt sett forsalg for hvert enkelt dokument, med to baner og tilsynelatende med plassering to steder. Hvis det eg. er samme dok, har jeg fått svar på et viktig spmål.
Dermed er det heller ikke grunn til å bruke tid på å lokalisere "ekstrafiler" for å spare plass på harddisken. Korrekt?

Nei.
Hvis filene har forskjellig plassering/bane så er det to filer!
(Eneste unntak er såkalte aliaser, som er snarveier/"pekere" til filer. Disse er små 1k filer og har alltid en liten pil på ikonet sitt.)

Hvis du ser at dette gjelder store mengder filer, ville jeg først prøvd å bruke logikk for å finne en forklaring. Har du kopiert den samme mappa to ganger til forskjellige steder? Da er det jo lett å slette den ene og problemet er løst.
Det finnes programvare som Easyduplicatefinder som hjelper deg med store mengder. Koster 10 dollar. Hold deg unna Mackeeper som har noe "free"-saker, de har et tvilsomt rykte.

Et tips til: høyreklikk på en fil og du får mange kjappe, kjekke funksjoner, bl.a "Gå til overordnet mappe". Men den kunne du sikkert.
medlem i 172 måneder
 

Re: Doble filer i iMac

Innleggav Tada » man 21.01.2013 19:41

Fortsatt takk for innspill. Men skjønner at det ikke var så enkelt, likevel.
Nei, jeg har ingen ekstra harddisk koblet til. Kopieringen må ev ha foregått da jeg overførte fra gammel PC.
Og noe som bekrefter at her er forskjeller:
I Dokumenter (mappe til venstre i filvindu) finner jeg ikke alle dok som jeg har arbeidet med og som er overført fra tidligere PC. Ser ut som det bare er nye dok jeg har arbeidet med etter at jeg fikk ny maskin. Så den mappa, i hvert fall slik den fremstår hos meg, er ufullstendig i forhold til hva jeg trenger.
Har prøvd å sette meg inn i filbehandler for ev å gå via en slik, og fått inntrykk av at Totalfinder er anbefalt. Kjenner ikke den benj foreslår. Mottar gjerne anbefalinger
medlem i 145 måneder
 

Re: Doble filer i iMac

Innleggav Tada » tor 24.01.2013 18:51

Avsluttende oppfølging:
Takk for flere gode innspill - særlig forslaget til programvare Easyduplicatefinder, som, selv om den var dyr, gjorde underverker!
Herved er opprydding foretatt. :-) :-)
medlem i 145 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron