Problemer med ekstern harddisk

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Problemer med ekstern harddisk

Innleggav Lenekjar » fre 05.07.2013 0:49

Trenger hjelp!!

Er ganske ny med mac, og har tidligere bare brukt pc. Jeg har en ekstern harddisk som er full av bl.a alle bilder tatt opp gjennom flere år. Jeg satt nå og sikkerthetskopierte resten av bildene fra pc'n til den eksterne harddisken for å flytte noe over på den nye mac'en. Da jeg koblet den til mac'en, startet noe som heter time machine. Fikk spørsmål opp som jeg halvveis leste, bl.a annet noe om sletting. Tror jeg da trykket feil. Skulle ha trykket "ikke slett", da jeg ikke visste hva dette innebar. Den begynte og jobbe. Jeg fikk litt panikk for at alle bilder ol skulle bli borte, så jeg skrudde harddisken av underveis. Nå får jeg ikke åpnet harddisken hverken på c eller mac. Pc'en viser at den blir koblet til, men får den ikke opp i "min datamaskin" eller tilgang til innholdet. Mac'en sier nå at "disken du har satt inn, kan ikke leses av denne maskinen. HJELP!! Er alt borte?? Hva gjør jeg??
medlem i 129 måneder
 

Re: Problemer med ekstern harddisk

Innleggav stigzy » fre 05.07.2013 10:50

Høres ut som om harddisken måtte formateres før den kunne bruke Time Machine på macen din. Og det kan se ut som om du tok bort harddisken midt i formateringsprosessen. Det kan resulteres at harddisken ikke kan leses. Har selv hatt samme problem. Jeg måtte da formatere harddisken på nytt i disk verktøy på macen, og da fungeret det utmerket. Jeg hadde da ingen viktige filer som jeg mistet.

Hva du skal gjøre for å finne bildene dine, vet jeg desverre ikke. Hvis du leser HDD informasjonen, har du mye ledig plass eller kan det se ut som om bildene er der enda?

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Problemer med ekstern harddisk

Innleggav Lenekjar » fre 05.07.2013 11:06

Takk for svar!

Jeg finner den kun under enheter i kontrollpanel på pc'en. Der står det at enheten fungerer som den skal, men volum, kapasitet, ledig plass osv er blankt.

Macen vil ikke lese den.. Den dukker heller ikke opp på time machine, så jeg kan ikke fullføre formateringen.
medlem i 129 måneder
 

Re: Problemer med ekstern harddisk

Innleggav T.B.Hansen » fre 05.07.2013 11:50

Windows pøser på med mer eller mindre uvesentlige advarsler, og brukerne vender seg til å ignorere dem... På Mac har advarsler en funksjon, og må leses og forstås...

Mac og Windows bruker ulike harddisk-formater. Windows kan ikke lese Mac-disker, mens Mac kan lese og kopiere fra Windows-disker — men ikke skrive til/lagre på dem. Når man kobler en disk som er formatert for Windows til en Mac, får man spørsmål om man vil formatere disken. Formatering sletter alt innhold på disken.

Time Machine er automatisk sikkerhetskopiering. Når man kobler en ny disk til en Mac, vil man få spørsmål om å bruke den nye disken til slik kopiering. Med mindre man har anskaffet disken til nettopp dette formålet, klikker man «Nei» til dette. Skal disken brukes til Time Machine, må den være i Mac-format. Er den i Windows-format, må den formateres = slettes.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Problemer med ekstern harddisk

Innleggav Lenekjar » lør 06.07.2013 0:44

Takk for svar, T.B.Hansen. Skulle ønske jeg visste det du nettopp skrev før jeg koblet til.. ;)

Vet du om det er noe jeg kan gjøre for å redde det innholdet som var på harddisken eller evt det som fremdeles er igjen??
medlem i 129 måneder
 

Re: Problemer med ekstern harddisk

Innleggav Janjaya » tir 09.07.2013 0:02

Det mest sikreste er å få noen profesjonelle til å gjøre den gjenopprettingen du snakker om. De vil ha verktøy til å kunne lese av data på disken, uten å skrive noe til den, og på den måten bevare innholdet på disken.

Det finnes ulike verktøy til både Windows og Mac (jeg har bare tidligere hatt erfaring med Windows verktøy) som kunne hjulpet. Men jeg tror at siden du har fjernet filsystem strukturen at det blir vanskelig for deg å gjøre noe. Denne metoden kan ødelegge innholdet mer enn det som allerede er.

Stemte det at du allerede har en sikkerhetskopi av bildene slik du beskrev i det første innlegget? Hvis det er slik så kan du formatere disken til det du ønsker. Hvis det er noe igjen som er veldig viktig for deg anbefaler jeg at du søker profesjonell hjelp.
medlem i 174 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]