Største utfordringer for windows bruker på mac?

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Største utfordringer for windows bruker på mac?

Innleggav debug debug » tor 25.07.2013 22:52

Hva var den største utfordringen for deg som erfaren Windows bruker når du begynte å bruke Mac og osx?

Selv har jeg nå hatt mac i ca 4 dager, og har noen erfaringer med ting jeg savner/ ikke fant med en gang.

Software-messig
På windows kan jeg dra et vindu helt ute til kanten av skjermen for at det skal dekke nøyaktig halve skjermen.

Hadde litt problemer med å forstå hvor det ble av programmer etter jeg hadde installert dem. (men har funnet dem nå da)

Når jeg trykker på den røde x-en oppe til venstre på et vindu, så blir programmet tydeligvis ikke lukket.

CMD+C isteden for CMD+C for kopiering etc.

Jeg er vant til å bruke shift+home for å markere teksten i et helt felt (typisk adresse feltet i en nettleser)


Hardware messig:
plasseringen på enkelte knapper på tastaturet. alfakrøll f.eks. cmd knapp vs windows knapp for å nevne noe.

På min macbook er det ingen delte knapp :(

BTW maken til god mousepad som på en macbook har jeg aldri vært borti på en bærbar PC

Men hva var dine største utfordringer?
medlem i 128 måneder
 

Re: Største utfordringer for windows bruker på mac?

Innleggav geirill » tor 25.07.2013 23:26

Jeg har hatt mac i 2 uker nå! Nå savner jeg nesten ingenting.
det jeg savnet mest var når jeg skulle unrare filer så var det ikke høyreklikk og unrar,man måtte åpne rar programmet og gjøre alt manuelt.
jeg har nå fått tak i et program som lar deg unrare filer ved høyreklikk ;)

det jeg ikke har fått til er klipp ut og lim inn!
kan bare kopiere



-Geir
medlem i 181 måneder
 

Re: Største utfordringer for windows bruker på mac?

Innleggav debug debug » tor 25.07.2013 23:30

Men det er vel kanksje en opplagt grunn til at du ikke kan høyreklikke for å unrare på en mac? :bitchin:
medlem i 128 måneder
 

Re: Største utfordringer for windows bruker på mac?

Innleggav svano » fre 26.07.2013 0:04

Det fins programmer som lar deg gjøre den windowsgreia med vinduer. Bla. cinch i app store (jeg har ikke brukt dette selv).

Det røde krysset lukker vinduer/dokumenter, men avslutter ikke programmet. Dette kan du gjøre f.eks. med cmd + q.

fn + backspace gir deg slett til høyre for markør
cmd + backspace gir deg delete, f.eks. i Finder, men i mange programmer vil backspace også fungere som delete.

debug debug skrev:Men det er vel kanksje en opplagt grunn til at du ikke kan høyreklikke for å unrare på en mac? :bitchin:
Mac har absolutt høyreklikk/control-klikk om du sikter til at det ikke er noen fysisk høyreknapp.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Største utfordringer for windows bruker på mac?

Innleggav debug debug » fre 26.07.2013 9:24

Da har jeg installert Cinch og det funker som bare det. Jeg kan enkelt maksimere vinduer til hele skjermen også :)
medlem i 128 måneder
 

Re: Største utfordringer for windows bruker på mac?

Innleggav T.B.Hansen » fre 26.07.2013 10:30

Hvorfor kjøpe Mac, hvis man egentlig ønsker Windows?

Det beste er å lære «Mac-måten» fra dag 1. Den er som regel mye mer effektiv.

Et eksempel: Ved å la vinduer fylle hele skjermen, går man glipp av en av de nyttigste funksjonene på Mac: At man kan «stable» vinduer, uavhengig av program, og navigere i bakenforliggende vinduer uten å gå ut av det «øverste» programmet/vinduet.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Største utfordringer for windows bruker på mac?q

Innleggav HEFJELLS » fre 26.07.2013 11:40

Geirill: For å klippe ut: CMD+X
medlem i 163 måneder
 

Re: Største utfordringer for windows bruker på mac?

Innleggav teedjay » fre 26.07.2013 12:06

cmd + a for å markere all teksten der markøren står, f.eks. adressefelt i nettleser.
medlem i 199 måneder
 

Re: Største utfordringer for windows bruker på mac?

Innleggav DADDY » fre 26.07.2013 12:12

HEFJELLS: Finder lager "nei nei nei" lyd når jeg gjør det.

Min erfaring er at mac er enklere. Punktum. Det bare fungerer og du har mer fokus på det du faktisk skal bruke boxen til enn hva som holder motoren i gang.

Men dermed er bakdelen at hvis noe går galt, omstart så er du rimelig hjelpesløs til Apple slipper neste oppdatering eller hvis det er et program som feilen at det blir oppdatert.

På samme måte er det liten kompetanse på forum, her, og hente hvis det er problemer utover det som fiks diskrettighetene ordner.

Ville jeg skiftet til Windows: Nei
Har jeg en Windows PC i hjemmet: Selvsagt

:-P

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: Største utfordringer for windows bruker på mac?

Innleggav svano » fre 26.07.2013 12:26

Om du vil flytte filer med å bruke tastaturet (noe cut and paste jo gjør) kan du bruke cmd+c for å kopiere og alt+cmd+v for å flytte i stedet for å lime inn kopiert fil (kom i Lion).

Unix/OS X unngår vel å bruke cut for å unngå usikkerheten om hva skjer med en fil som er "klipt ut", men ikke "limes inn" noe sted. Det er ikke opplagt at den blir liggende urørt i stedet for å bare etterhvert slettes fra clipboardet (slik andre ting som er klipt ut gjør)
Sist endret av svano den fre 26.07.2013 21:43, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Største utfordringer for windows bruker på mac?

Innleggav MCSE » fre 26.07.2013 14:10

Artig innlegg :)

Mitt største problem var nok at jeg tenkte for komplisert. Brukte en halv dag på å finne/installere driver til en skriver som ble aktiv og klar til bruk da jeg satte inn USB-pluggen :-D

Jeg sliter fortsatt med bibliotek-fil-greia til Apple (bilder etc) kontra Windows sin filstruktur på alt. Også native støtte for søk på eksterne disker er et savn. Det er et og annet ulitity jeg savner feks. Hemera. AnyDVD var også et savn men vi har en mediaserver som tar seg av det, Mac alternativene til Slysoft AnyDVD er ikke gode nok (har alle).

Det største problemet med Mac:
Er ... at jeg ikke lenger trenger å kunne / oppdatere tekniske kunnskaper om en datamaskin & periferiutstyr . Jeg jobber ikke lenger profesjonelt med data og merker at kunnskapen forsvinner ufattelig fort når jeg sitter med Mac'ene i lengre perioder. På en windows maskin er det fortsatt såpass mange "knotesituasjoner" nesten på daglig basis at man blir teknikker i tillegg til kreativ (i mitt tilfelle), på Mac er jeg bare kreativ. Vi jobber mye med video/bilder/lyd og noe grafisk men forholder oss ikke lenger til drivere, virus etc. Alt bare virker!

Jeg savner det å måtte finne en Compaq driver blant 600 nesten like i en megadatabase der alt går suppetregt. Mekkelysten er helt borte og jeg vet ikke om det er positivt, enklere ja, mer effektivt ja og man kan bruke mer tid på det man skal men man blir helt ute av stand til å hjelpe familien med Windows og plutselig sitter man med huset fult av i-Phoner/Padder og andre dingser med eple på ;) Moderen har fått en Macpro som hun elsker etter et hatforhold til en win95 PC en gang på 90'tallet. Fatter'n hater data over alt på jord og har aldri rørt et PC tastatur - men ser poenget med en iPad ??? - :)

Min/Vår overgang var en beslutning om å "prøve noe nytt", ettersom behovet i større grad var mediarelatert ble det Mac'er. Angrer ikke et sekund, selv om vi måtte lære alt på nytt.

L.
medlem i 165 måneder
 

Re: Største utfordringer for windows bruker på mac?

Innleggav T.B.Hansen » fre 26.07.2013 14:43

MCSE skrev:Mitt største problem var nok at jeg tenkte for komplisert. Brukte en halv dag på å finne/installere driver til en skriver som ble aktiv og klar til bruk da jeg satte inn USB-pluggen

He he... Jeg var på besøk hos noen som nettopp hadde kjøpt en avansert skriver, og jeg hadde behov for å skrive ut et dokument fra min medbragte MacBook Pro. Midtveis i et lengre foredrag om hvor komplisert det var å «installere» skriveren, plugget jeg USB-kabelen i MBP'en og skrev ut dokumentet. Verten ble ganske lang i fjeset...

En annen ting: Windows-brukere har mani på tastaturkommandoer, og mange tror at dette er raskere. Men med styreflaten på en bærbar Mac (eller ekstern styreflate) kan man gjøre det meste med fingerbevegelser. Selv bruker jeg bare tastaturet til på skrive med...

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Største utfordringer for windows bruker på mac?q

Innleggav geirill » søn 28.07.2013 9:23

HEFJELLS skrev:Geirill: For å klippe ut: CMD+X

Tusen takk :-)
medlem i 181 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere