Mac vs Win pc

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Mac vs Win pc

Innleggav meridian1979 » fre 02.08.2013 14:58

Jeg kan svare på noe av det du lurer på som jeg er ganske sikker på. Den maskinen du refererer til er den nyeste MBP uten retina som har kommet. Den har større prosessor og mer ram enn grunnmodellen. Jeg tror også hdd er større enn på basismodellen. Denne kunne jeg muligens gitt rundt 7K for.

Å bytte til ssd er ikke så vanskelig. Det finnes mange videoer på YouTube om fremgangsmåten, evt også ifixit.com.

Å oppdatere til nyere OS koster ikke mye, mener det er 130-140 kr.
Sist endret av meridian1979 den fre 02.08.2013 20:01, endret 1 gang
medlem i 175 måneder
 

Re: Mac vs Win pc

Innleggav mactiss » fre 02.08.2013 17:27

Takk for svar!

Er OS knyttet til eier eller til selve maskinen? Mener å lest at det var en som hadde kjøpt brukt og så fått problemer når han skulle formatere.( men mulig dette kanskje gjaldt at forrige eier hadde oppgradert, og da selvfølgelig brukt sin Apple konto til selve oppgraderingen... )

Pc var kjøpt ny i mai dette år, men det var en mid 2012. Selger mener den er brukt ca 40 timer. Forandrer dette prisen, eller mener dere prisen ligger på ca 7? Selger forlanger 9,5....
medlem i 128 måneder
 

Re: Mac vs Win pc

Innleggav T.B.Hansen » fre 02.08.2013 17:53

Glem «formatering» — det har ingen rasjonell hensikt på Mac.

Kjøp fra App Store — inkludert Mac OS — er knyttet til Apple ID. Uten Apple ID'en programmene er kjøpt med, kan man bruke dem, men ikke oppdatere eller gjeninstallere. Kjenner man brukernavn og passord til Apple ID'en, kan man installere programmene på flere maskiner. Men ingen fornuftige mennesker gir disse opplysningene til andre — det betyr også at andre kan kjøpe programvare, musikk, film etc på din regning.

Om man kjøper en brukt Mac med siste versjon av Mac OS eller annen programvare fra App Store installert, kan det altså lønne seg å kjøpe dette på nytt med egen Apple ID — ellers mister du eventuelle oppdateringer. En ny versjon av Mac OS må uansett kjøpes om du ønsker den — 10.9 er rett rundt hjørnet.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Mac vs Win pc

Innleggav mactiss » fre 02.08.2013 18:59

Takk for svar!

Klarer ikke helt å bestemme meg her. Føles noe tryggere å kjøpe helt ny, selv om det koster litt ekstra. Ser jeg kan få denne: http://www.eplehuset.no/produkt/3154_macbook-pro-133-25-ghz.aspx

for ca 10,000 om jeg oppgraderer til 8 gb ram. Hvor mye bedre er egentlig den i7 vs i5?

Og slik som jeg har forstått det, kan jeg bygge ut med ram og annen HDD på pro-utgaven. Jeg har en SSD liggende, så da slipper jeg den utgiften nå. Eventuelt kjøpe en større med tiden, men det haster ikke enda.
Hvor mange spor til ram finnes i denne maskinen? Ser jeg får 2*4 om jeg bestiller med 8GB. Om jeg fyller opp alle sporene, ville det kanskje vært like lurt å bestille med 4Gb ram nå, og heller bygd ut med 2*8(om det finnes) etterhvert.
Noen som kan linke til Ram som passer denne pcen, så ser jeg prisnivået......?

forslag?
medlem i 128 måneder
 

Re: Mac vs Win pc

Innleggav T.B.Hansen » fre 02.08.2013 19:10

mactiss skrev:Og slik som jeg har forstått det, kan jeg bygge ut med ram og annen HDD på pro-utgaven.

Ikke på alle Pro-modeller. De tynneste typene (Retina) har fast montert RAM.

På de typene der RAM kan byttes, er det som regel billigere å bytte ut den RAM'en som følger med, med større brikker, enn å kjøpe en modell med mer RAM. RAM som er «sertifisert» for Mac er mye dyrere enn standard RAM — men en Mac kan godt bruke billig standard-RAM isteden.

Når det gjelder SSD, er det viktig å huske på, at Mac OS trenger mye ledig diskplass for å virke optimalt. Når disken begynner å bli full, vil Mac'en bli treg. Bare operativsystem og programvare tar opp mye plass, og en disk på 128 GB vil fort bli full. Om man ikke bare bruker Mac'en som skrivemaskin, eller bare til Internett-surfing, er 128 GB rett og slett for lite — om man ikke tar bryet med å lagre alle dokumenter, musikk, bilder etc på en ekstern disk.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Mac vs Win pc

Innleggav kimern68 » fre 02.08.2013 19:12

Det er ikke veldig store forskjeller på i5 og i7 om du skal drive med surfing, dokumenter, mail, avspilling av video osv… Når det kommer til ram så koster 2x8 GB brikker omtrent 1100-1300 kr hos komplett, det er plass til 2 brikker, og 16GB er maks i de maskinene. Den maskinen du linker til fra Eplehuset er samme maskinen som jeg ga deg en link til fra komplett, der koster samme maskin 7990 kr for en ny maskin, de har en kampanje gående nå. Her er litt linker:

Macbook Pro 2,5 GHZ i5: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=756484

2x8 GB minne til maskinen over:

Mac sertifiserte brikker kr 1299 kr: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=772723

Samme brikker uten mac logo 1149 kr: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=752034
medlem i 140 måneder
 

Re: Mac vs Win pc

Innleggav mactiss » fre 02.08.2013 20:08

kimern68 skrev:Det er ikke veldig store forskjeller på i5 og i7 om du skal drive med surfing, dokumenter, mail, avspilling av video osv… Når det kommer til ram så koster 2x8 GB brikker omtrent 1100-1300 kr hos komplett, det er plass til 2 brikker, og 16GB er maks i de maskinene. Den maskinen du linker til fra Eplehuset er samme maskinen som jeg ga deg en link til fra komplett, der koster samme maskin 7990 kr for en ny maskin, de har en kampanje gående nå. Her er litt linker:

Macbook Pro 2,5 GHZ i5: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=756484

2x8 GB minne til maskinen over:

Mac sertifiserte brikker kr 1299 kr: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=772723

Samme brikker uten mac logo 1149 kr: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=752034


Hei,

Og takk til dere begge for at dere prøver å hjelpe, det er snilt :-)

Ser at 128Gb kan være noe snaut, men for å ikke betale altfor mye i en smell, så tenker jeg at 128gb(som jeg har liggende) kan gjøre jobben en liten stund, slik at jeg kan fordele utgiftene litt :-! Når det er sagt har jeg en kraftig stasjonær pc til bilderedigering, men fint om denne takler greit Lightroom og Adobe elements?(burde vel gå greit med 8 GB ram ihvertfall?)

For det er ikke noen spesiell SSD som kun fungerer på Mac? har en samsung 830 serie.

Nå har jeg også 4 Gb ram liggende her av typen:
http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=752029

Passer denne rammen i maskina? Da kan jeg i såfall oppgradere maskina til 128 SSD og 8 Gb ram med det jeg har liggende. Så kan jeg heller kjøpe 256 SSD samt 2*8 Gb ram etterhvert.

Maskinen fra komplett du linket til, den kan oppgraderes til 16 Gb? Da burde jeg ha god maskin i mange år fremover? og er det da "mid-2013", med nyeste OS ol?

Er det tredje generasjon i5 som sitter i den?

Til slutt, hva er deres synspunkt på Retina skjerm?

Vet det blir mange dumme spørsmål her, men setter stor pris på tilbakemld ettersom jeg vurderer å bestille i kveld.(er redd tilbudet slutter :-! )
medlem i 128 måneder
 

Re: Mac vs Win pc

Innleggav kimern68 » lør 03.08.2013 1:17

maskinen jeg linker til er basismodellen av siste utgave av macbook pro 13" non retina, en mid-2012 maskin. Og ja, denne kan oppgraderes til 16 gb ram. Og nei, du kan ikke oppgradere maskina til 8 gb ram med brikken du har liggende, dette fordi maskinen blir levert med 2x2 gb brikker, altså 2 ram brikker på 2 gb hver, så ved å bytte ut den ene som med den du har vil du få maks 6 gb, ved å se raskt på spesifikasjonene på den brikken så skal den passe, men jeg er ingen ekspert og kanskje noen andre vil kunne svare bedre.

Den skal også være utstyrt med siste utgave av OSX så vidt jeg veit, det er uansett ikke lenge til det kommer en ny versjon, denne vil nok koste omtrent 140 kr for en oppgradering slik som nåværende versjon gjorde.

Retina modellene er veldig fine, men ulempen med de om man liker å kunne bytte ut litt deler selv er at man hverken kan oppgradere ram eller SSD selv da disse er loddet fast til hovedkortet i maskinen for å spare plass, noe som gjør at det er en fordel å kjøpe disse nye, og samtidig makse ram og SSD når man bestiller maskinen, ikke har den en Superdrive heller (CD/DVD rom). Og selv om man kanskje ikke har bruk for Superdriven, så kan man kjøpe deler som gjør at man kan ta ut Superdriven og sette inn en hardisk, eventuelt SSD der superdriven var, jeg veit det er en del som setter inn SSD der hardisken sitter, og flytter hardisken til plassen til Superdriven, og for de som da vil beholde denne skaffer et kabinett som gjør at man kan bruke Superdriven som en ekstern enhet.
medlem i 140 måneder
 

Re: Mac vs Win pc

Innleggav Valotunk » lør 03.08.2013 1:25

SSD er ikke loddet fast i hovedkortet.

Oppgradering er fullt mulig med SSD fra tredjeparts leverandør. F.eks. OWC som fortløpende kommer med oppgraderinger etterhvert som nye modeller av Macbook ankommer markedet.
medlem i 198 måneder
 

Re: Mac vs Win pc

Innleggav Master_Gismo » lør 03.08.2013 4:31

mactiss skrev:Hei
Og takk til dere begge for at dere prøver å hjelpe, det er snilt :-)
Til slutt, hva er deres synspunkt på Retina skjerm?

Vet det blir mange dumme spørsmål her, men setter stor pris på tilbakemld ettersom jeg vurderer å bestille i kveld.(er redd tilbudet slutter :-! )

Jeg ville ikke kjøpt MBPr.
Men det kommer jo av at jeg bruker ikke PC til 3D tegning og høyoppløselige bilderedigering på pixel nivå. Jeg bruker maskinene mine til å surfe, mail, lett redigering av bilder. Så da holder det mer enn godt nok med en Mac Air for mitt bruk. Den er også raskere enn MBP, siden den har SSD Lagring. Men nå for tiden bruker jeg en iPad2 når jeg ikke er hjemme. MBP er beregnet for grafikere som trenger ekstra kraft og ytelse til 3D tegning, rendering og andre harde jobber. Jeg trenger bare en maskin som holder noen år.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Mac vs Win pc

Innleggav mactiss » lør 03.08.2013 13:53

Tusen takk til alle som har hjulpet meg på vei :-)

Da er pc fra komplett bestilt, også får jeg sette inn den SSD og ram'en jeg har. Får lese meg opp på det, eventuelt lage en ny tråd der det hører hjemme. Det skal vel uannsett være kurrant å oppgradere til større SSD på et senere tidspunk? Slenger på et spm til: Når maven kommer til meg, er HDD som sitter helt blank, slik at jeg da kan sette inn SSD med en gang, for så og innstallere OS fra dvd om det følger med? Eller inneholder den orgianle HDD noen som bør være med inn på SSD?

Men dette med å flytte orginale HDD opp til superdrive plassen for så å fortsatt kunne bruke superdriven eksternt var vel ikke så dumt :-)
Ettersom jeg er ny på mac så vet jeg ikke helt hvor mye en slik superdrive er i bruk, nedlastninger og innstallasjoner går mye via app antar jeg? Men det er jo uannsett nødvendig å kunne ha muligheten. Om jeg tar ut superdriven å setter det i eksternkabinett, kan jeg da koble den på mac'en å få innstallert programmer på mac'en via kabinettet?
medlem i 128 måneder
 

Re: Mac vs Win pc

Innleggav kimern68 » lør 03.08.2013 20:10

Hardisken som sitter i macen når du får den inneholder alt av operativsystem og sånne type filer, akkurat som om man kjøper en normal laptop uten å gjøre noen spesialbestillinger på den.

Om du skal bruke superdriven eksternt så vil den fungere som alle andre eksterne cd/dvd/blueray enheter, eneste er at du ikke vil få bluerayspiller. Husk også at det er ikke bare å flytte over, du må bestille et kit som gjør at du kan montere en hardisk/SSD der superdriven var. Det finner du her: http://eshop.macsales.com/item/OWC/DDAMBS0GB/,

i tillegg trenger du et eksternt kabinett for superdriven for å bruke den eksternt, som dette: http://www.amazon.com/SuperSlim-optical ... B00724YQSY
medlem i 140 måneder
 

Re: Mac vs Win pc

Innleggav mactiss » søn 04.08.2013 12:57

Takk for tips :-)

Så videon i fra linken din, og det så overaskende enkelt ut å bytte ut til HDD ramma :-)
(Bare synd prisen akkurat kommer over 200,- kroners grensen, men det kan vel umulig bli fryktelig dyrt uannsett. dette selges ikke i Norge?)

Bare så jeg får det inn med teskje, har ikke brukt eksterne dvd kabinett før. Men om jeg vil innstallere et program på mac'en, program som jeg har på dvd, så lar det seg gjøre via kabinettet?

8-)
medlem i 128 måneder
 

Re: Mac vs Win pc

Innleggav kimern68 » søn 04.08.2013 17:29

Ja, om du har en ekstern dvd rom så kan du bruke denne til å innstallere programmer du har på en dvd/cd, akkurat som du gjør med en intern enhet. Husk bare at windowsprogrammer ikke fungerer på mac (med noen unntak) om du ikke innstallere windows på macen enten via bootcamp, paralells eller lignende.
medlem i 140 måneder
 

Re: Mac vs Win pc

Innleggav mactiss » søn 04.08.2013 20:23

Takk for info :-)

Hvor mye ledig plass bør HDD som OS ligger på ha tilgjengelig for å "jobbe lett og ledig"?
medlem i 128 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]