Mac vs Win pc

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Mac vs Win pc

Innleggav mactiss » ons 31.07.2013 13:23

Hei,

Har lenge hatt lyst til å prøve Mac. Og spesielt etter jeg fikk meg apple tv, det blir ikke bra kvalitet når jeg bruker windows pc med AirParrot, lyden hakker når jeg ser film. Regner med at dette er bedre med mac(airplay)? Ettersom jeg ikke har penger til å slenge 10 lapper på bordet, lurer jeg på om det er greit å kjøpe brukt? la oss si et par år gammelt, "pent brukt"....

Jeg har tidligere kun hatt bærbare windows pcer, og synes ofte disse kan være over middagshøyden allerede etter et 2-3-4 år(selv etter Clean Install). Antagelig pga masse støv i vifta og gammel kjølepasta, hva vet jeg.....

Synes dere Mac også er slik? Er det feks vifter på mac som lett kan rengjøres? Eller sitter viftene slik til at de ikke så lett fylles med støv og dermed mye varmgang og vifte som konstant går på full rulle ?

Er det lett å å "resette" Mac slik at den fremstår som fabrikkny(som på Ipad), eller er det som på pc en full formatering med DVD som skal til?

Jeg skal bruke pcen (macen) i all hovedsak til surfing, streame filmer, Tv2 Sumo, eventuelt Word/exel og slike lette programmer. Til tyngre saker har jeg stasjonær. Trenger med andre ord ikke noe hardcore "spillmaskin", men sikkert greit om den tåler litt lette nettspil.

Til min skisserte bruk, vil feks den jeg linker til gjøre jobben, eller trenger jeg feks mer ram, bedre oppløsning eller noe? Og har denne 5Ghz Nettverkskort, eventuellt hvilken Mac støtter det?
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=645088

Eventuelt andre anbefallninger?

Setter stor pris på deres erfaringer å råd :)
medlem i 128 måneder
 

Re: Mac vs Win pc

Innleggav AreKrishna » ons 31.07.2013 14:10

Hm, det høres litt overkill ut å kjøpe en Mac bare for å bruke AppleTV. Finnes det ikke andre løsninger på hakke-problemene?

Når det er sagt så er Macen mye bedre til daglig bruk. F.eks. slipper du virus-problemene!

- Tradisjonelt har Macene hatt en veldig bra hardware-kvalitet. Min forrige bærbare Mac hadde jeg i åtte år, og den gikk fremdeles som en klokke - men den sto nesten bare hjemme som en stasjonær. Kjøpte ny i fjor høst, siden jeg trengte en kjappere en og fordi det ble vanskelig å finne progs til det gamle OSet.
Jeg veit ikke om dagens maskiner har like høy kvalitet. De har jo blitt billigere.

- Tviler på at viftene er lett å rengjøre, bærbare maskiner er jo veldig kompakte og ikke ment for vanlig dødelige å åpne. Men vifta på min Mac går nesten aldri, så da blir det vel også mindre støv.

- Ja, det er lett å resette Macen til fabrikksinnstillinger - selvom jeg aldri har følt behov for det. En Mac blir ikke full av guffe-filer og dritt etter en tid så den blir treig slik dere er vant med i Windoze-verdenen. De bare virker....

- Hvis du skal kjøpe en brukt så ville jeg nok anbefale deg å IKKE kjøpe en MacBook Air. De er dyrere og (litt) treigere, fokuset der er på tynnhet og lav vekt. Kjøp heller en "vanlig" MacBook Pro, eller en stasjonær iMac

Lykke til. Du kommer ikke til å angre!

8-)

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Mac vs Win pc

Innleggav T.B.Hansen » ons 31.07.2013 14:16

Man kan «resette» en Mac ved å opprette en ny bruker med administrator-rettigheter, og deretter slette gamle brukere. Formatering og nyinnstallering («cklean install») er i prinsippet unødvendig i Mac-verdenen — med mindre du skal selge en maskin med sensitive data på disken.

Apple bruker et annet kjølesystem for bærbare maskiner, enn de fleste PC-produsenter: Hele aluminiumsskallet virker som «kjøleribbe». Maskinen bør derfor ha luft på alle kanter; f.eks. bør man bruke en glatt plate som underlag om man bruker Mac'en i sengen e.l.

Nyere Mac'er er lette å åpne for rengjøring. Men jeg har selv aldri opplevd at viftesystemet er blitt tettet til av støv — kanskje fordi jeg bruker underlagsplate etc.

«Hakking» ved streaming av musikk eller film skyldes nok oftere forstyrrelser på nettverket, enn datamaskinen.

Hvilken modell man «trenger», er høyst individuelt. Det er i alle fall to ting du bør være oppmerksom på: De tynneste Mac'ene, som Air og MacBook Pro Retina, har fastloddet RAM, som ikke kan oppgraderes. Du må mao kjøpe det du trenger med en gang; du kan ikke legge til mer senere. Det andre er diskstørrelse. Mac OS trenger mye ledig diskplass for å fungere optimalt. En 128 GB disk blir fort nesten halvfull, bare av OS og programvare. Dersom du liker å ha musikk, for ikke å snakke om filmer, på den interne disken, vil 128 GB være for lite. En del nettspill bruker harddiskplass til midlertidig lagring, og kan også raskt fylle opp en 128 GB disk. En Mac med lite ledig diskplass vil bli treg.

Alle nyere Mac'er støtter såvidt jeg vet 5 GHz nett. Min 4 år gamle maskin gjør det i alle fall. De aller nyeste Air, og kommende MacBook Pro, støtter også den nye ac-standarden.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Mac vs Win pc

Innleggav FrankDrebin » ons 31.07.2013 16:49

AreKrishna skrev:
- Ja, det er lett å resette Macen til fabrikksinnstillinger - selvom jeg aldri har følt behov for det.



Er vel like lett å resette en Windows PC. I Windows 8 har det kommet en funksjon som heter "Fjern alt og installer Windows på nytt".
Etter min mening er det smartere å lage et speilbilde av PC'en like etter man har installert alle programmer og gjort personlige instillinger og mens den fortsatt er frisk og rask. Et slikt speilbilde legges tilbake på få minutter. I Windows er det verktøy for å speile harddisken.

AreKrishna skrev:
En Mac blir ikke full av guffe-filer og dritt etter en tid så den blir treig slik dere er vant med i Windoze-verdenen. De bare virker....



Er man litt oppegående er det ikke noe problem å holde en PC rask i lang tid.
medlem i 148 måneder
 

Re: Mac vs Win pc

Innleggav ddybing » ons 31.07.2013 18:18

FrankDrebin skrev:
AreKrishna skrev:
- Ja, det er lett å resette Macen til fabrikksinnstillinger - selvom jeg aldri har følt behov for det.



Er vel like lett å resette en Windows PC. I Windows 8 har det kommet en funksjon som heter "Fjern alt og installer Windows på nytt".
Etter min mening er det smartere å lage et speilbilde av PC'en like etter man har installert alle programmer og gjort personlige instillinger og mens den fortsatt er frisk og rask. Et slikt speilbilde legges tilbake på få minutter. I Windows er det verktøy for å speile harddisken.


Og på Mac har du også et slikt verktøy - Time Machine, som jeg vil si er mye bedre enn kun en speiling.
I tillegg så har du muligheten til å kun installere OS X på nytt, men la brukerfilene ligge, selv om du ikke kommer inn på maskinen. Det tror jeg ikke Windows har? ;)

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Re: Mac vs Win pc

Innleggav FrankDrebin » ons 31.07.2013 19:07

ddybing skrev:
Og på Mac har du også et slikt verktøy - Time Machine, som jeg vil si er mye bedre enn kun en speiling.
I tillegg så har du muligheten til å kun installere OS X på nytt, men la brukerfilene ligge, selv om du ikke kommer inn på maskinen. Det tror jeg ikke Windows har? ;)


I Windows 8 har man Fillogg, blir vel mye som TimeMachine (har ikke prøvd TimeMachine noe særlig). Det er i alle fall et utrolig kjekt program til sikkerhetskopiering. Les om det her:

http://www.hardware.no/artikler/guide-s ... ror/135713

Det er også en ny funksjon i Win8 som heter "Forny PCen uten å påvirke filene". Det blir vel mye samme som du nevner man over.

Tror ikke Mac OS er noe bedre enn Win8 når det gjelder speiling, sikkerhetskopiering osv.

Legg merke til at de i artikkelen skriver: "Backupopplevelsen står egentlig ikke tilbake for det du får med Time Machine i OS X, så Apple-brukere har ikke lenger noen grunn til å flire av sikkerhetskopieringen i Windows."
medlem i 148 måneder
 

Re: Mac vs Win pc

Innleggav ddybing » ons 31.07.2013 19:58

Hm, da vet jeg det :) Har ikke oppdatert meg så mye på Windows 8.
Takk! :)

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Re: Mac vs Win pc

Innleggav mactiss » tor 01.08.2013 12:45

Hei igjen, og takk for flotte og innholdsrike svar :-)

Det stemmer nok at Win 8 er blitt mere lett og formatere, har en Win 8 i huset. Denne ble kjøpt med snurre disk. Klonet innholdet til en SSD, og vips så var muligheten til å formatere på den lettvinte metoden vekk. Så da må jeg bytte om HDD å klone på nytt når jeg vil ha en fresh start. I tillegg er jeg ikke blitt komfortabel med Win 8, etter mitt syn egner det seg nok bedre på touch skjerm, men vi er alle forskjellige og nok om det.

Om air er dyrere enn feks pro for samme spec, høres det lurt ut og gå for pro, samtidig som en har oppgraderingsmuligheter. Dessuten virker også pro "liten nok". Det er en 13" jeg drømmer om.

Om jeg går for brukt(noe som er sannsynelig), nyere jo bedre, men har det feks skjedde mye fra en 2010mod til 2012?
medlem i 128 måneder
 

Re: Mac vs Win pc

Innleggav FrankDrebin » tor 01.08.2013 14:57

mactiss skrev:Så da må jeg bytte om HDD å klone på nytt når jeg vil ha en fresh start.


Hvorfor ikke bare speile SSD'n når den er fresh, og legge tilbake det friske imaget ved behov? Verktøy for å speile følger med i Win8.

mactiss skrev:I tillegg er jeg ikke blitt komfortabel med Win 8, etter mitt syn egner det seg nok bedre på touch skjerm, men vi er alle forskjellige og nok om det.


Etter min mening er Win8 sykt bra og egner seg både til touch og mus. Stabilt og raskt. Om man har problemer med å venne seg til den nye startskjermen kan man jo bare laste ned startknappen og alt blir som før.
medlem i 148 måneder
 

Re: Mac vs Win pc

Innleggav iEirik » tor 01.08.2013 17:07

Vil bare nevne at det ikke funker å speile via airplay med de eldre mac-modellene (husker ikke helt hvor skillet går). Min 2009 mod. kan ikke speile bilde over airplay.

Om det kun er videofiler du skal streame kan jeg varmt anbefale beamer :)
http://beamer-app.com/
medlem i 185 måneder
 

Mac vs Win pc

Innleggav meridian1979 » tor 01.08.2013 17:45

@iEirik

En kompis av meg har MBP early 2011 og den støtter speiling. Altså er det et sted mellom din og hans maskin at speiling ble innført.
medlem i 175 måneder
 

Re: Mac vs Win pc

Innleggav kimern68 » tor 01.08.2013 19:32

Nå koster jo ikke en ny mid-2012 Macbook Pro 13" så veldig mye lengre, den minste modellen med i5 prosessor, 4gb ram og 500gb hd koster i dag 7990 hos komplett, den har etter min smak kanskje litt lite minne, men siden dette ikke er noen retina eller air, så har man muligheten til å oppgradere minne og hardisk selv, og større brikker koster jo ikke allverden. SSD kan man jo også oppgradere til. Her er i allefall link til en ny maskin, så kan du jo se på det: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=756484
medlem i 140 måneder
 

Re: Mac vs Win pc

Innleggav mactiss » fre 02.08.2013 11:56

Hei igjen og takk for gode svar :-)

Hva betyr betegnelsen "mid"? Er det slik at en istedet for og si at den er kjøpt feks "1/7-12", så kalles den mid? Tilsvarende "2/2-12", så er den early, eller noe? Eller er det rett og slett for at det kommer oppdaterte versjoner fra feks februar til maskinen som selges i Juli?

Og hva er de generelle synspunktene angående Retina skjerm. Er dette å anbefalle eller er skjermen på en "vanlig " Macbokk pro så god at dette ikke skal vektlegges for mye? Går det mye på fargegjenngivelse, slik at om jeg kallibrer MBP, så blir de ganske like bortsett fra lavere oppløsning? eventuelt ulemper med Retina?

Og, er 8 Gb max ram du får puttet i en MacBook Pro 13,3"?
medlem i 128 måneder
 

Mac vs Win pc

Innleggav meridian1979 » fre 02.08.2013 12:20

Early - release tidlig på året, mid - midt på året, late - sent på året. Brukes for å tidfeste når maskinene lanseres. Jeg vil anbefale deg å laste ned programmet Mactracker, der står alt du trenger å vite om appleprodukter. MBP fra mid 2010 kan du sette 16 gb ram i uoffisielt. Apple sier max 8 gb ram.
medlem i 175 måneder
 

Re: Mac vs Win pc

Innleggav mactiss » fre 02.08.2013 12:55

Takk for svar,

Vurderer nå en lite brukt "mid-2012" (MBP), vet noen om det har skjedd noe fra den til den som selges nå, og hva kan jeg gi for en slik en?

13-tommer: 2,9 GHz
2,9 GHz tokjerners Intel Core i7
Turbo Boost opptil 3,6 GHz
8 GB 1600 MHz-hukommelse
750 GB harddisk (5400 o/min)
Intel HD Graphics 4000
Innebygd batteri (7 timer)

Har søkt på serienummeret på den nå og sammenlignet med 2013 mod. Det eneste jeg kan se skiller er at den jeg vurderer har OS X Lion som operativ system og ikke OS X Mountain Lion.

Fint om noen kan bekrefte/avkrefte om mine sammenligninger stemmer? :-)

Og hva er forskjellene på disse operativsystemene, kan/(bør) jeg eventuelt oppgradere for en billig penge?

Om jeg slår til på denne handelen vil jeg inntil videre sette inn en Samsung 830, 128 GB SSD istedet for snurredisken. Vil dette være en grei prosess å gjøre(har en flink mac mann som kan hjelpe om behov), tenker da på ettersom den er brukt, "eier" da den som kjøpte pc operativsystemet (lastet ned via app eller noe, eller kommer OS på CD, eller knyttet til den spesifikke maskinen på noen måte og ikke nåværende eier)om jeg feks skal nustille maskinen helt og legge på SSD?

Kanskje dårlig formulert, men håper dere skjønner? :-)
medlem i 128 måneder
 

Neste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere