Hjelp! Ekstern harddisk fra pc til mac

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Hjelp! Ekstern harddisk fra pc til mac

Innleggav HanneMarit » tor 21.11.2013 14:27

Håper noen kan hjelpe meg, skjønner ikke hva jeg driver med :-[

Har nettopp kjøpt meg en mac etter å ha brukt pc i alle år. Kjøpte også en ekstern harddisk slik at jeg kunne ta vare på alle dokumenter og filer. Får åpnet alt på macen, men kan ikke legge noe fra den inn på harddisken. Liker ikke å fylle opp maskinen med alt mulig, så vil gjerne ha alt på den eksterne harddisken. Har prøvd å google litt, men står så mye forskjellig og uforståelig at jeg blir helt tullerusk :-P

Det jeg har gjort nå (please correct me if i'm wrong) er å legge alle filer og dokumenter tilbake inn på pc'n, slik at harddisken blir helt tom, og deretter tenkte jeg å endre formateringen på den. Ser det er flere måter å gjøre det på, men kom gjerne med forslag til hva som funker best og helst er litt enkelt å få til ;) Det jeg også lurer på er hvorvidt jeg kan få alle filene fra pc tilbake inn på den eksterne harddisken etter formatet er endret til å bli mac-vennlig???? Har akkurat kjøpt den, og den er langt fra full, så har verken råd eller lyst til å kjøpe enda en. Vil bare ha alt på ett sted jeg!

Og skal jeg endre formatet på hdd mens den er koblet til pc, eller skal jeg koble den til mac først? Skjønner ingenting, så håper virkelig noen gidder å ta seg tid til å forklare meg litt :-) På forhånd tusen takk!
medlem i 124 måneder
 

Re: Hjelp! Ekstern harddisk fra pc til mac

Innleggav Kelvin » tor 21.11.2013 15:10

Steg 1a. Sjekk om du har kopiert alle filene fra den externe disken.
Steg 1b. Dobbelsjekk at du har kopiert alle filene fra den externe disken.

Steg 2. Åpne Finder og velg Gå > Verktøy (helt øverst på skjermen)
Steg 3. Åpne Diskverktøy
Steg 4. Velg/Marker den eksterne disken på venstre side av diskverktøy, du skal velge disken, ikke partisjonen på disken som ligger rett under den.
Steg 5. Velg slett tabben til høyre og formater som "Mac OS Extended (journalført), og velg ett navn på Disken.
Steg 6. Klikk "Slett..."
Steg 7. Kopier filene du ikke vil ha på den interne disken tilbake til den eksterne disken.

Edit - Om du akkurat har kjøpt Mac'en har du teknisk support fra Apple. Du kan ringe 800 56 952 for å få hjelp til dette.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Hjelp! Ekstern harddisk fra pc til mac

Innleggav Wavelength » tor 21.11.2013 15:37

Anbefaler at du formaterer til "exFAT". Det fungerer like godt på både Mac og PC.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Hjelp! Ekstern harddisk fra pc til mac

Innleggav HanneMarit » tor 21.11.2013 16:17

Tusen takk for svar - skal prøve det :)
medlem i 124 måneder
 

Re: Hjelp! Ekstern harddisk fra pc til mac

Innleggav Halion51 » tor 21.11.2013 16:57

Hei,

henger meg på litt her.....tenkte jeg skulle kjøpe en ekstern hardisk til bilder og musikk, siden maskinen begynner å bli litt treg da hardisken min er snart full. I den forbindelse lurer jeg på følgende; blir det tregere om jeg må koble den nye hd via en hub? Er det forskjell på ekst hardisker når det gjelder hastighet? Noen dere kan anbefale? Har iMac mid 2010 så det er kun usb2. Har også utvidet med 2x4 gb RAM, slik at den nå har 12 GB. Om jeg ønsker å utvide til max som er 16 GB, burde jeg da kjøpe helt nye RAM brikker, for å være sikker på at det blir likt?

Brukerens avatar
medlem i 147 måneder
 

Re: Hjelp! Ekstern harddisk fra pc til mac

Innleggav bjobek » tor 21.11.2013 18:44

Jeg har selv et par eksterne hardisker, til musikk, samt lagring og backup av bilder, til min iMac 2009. Begge er usb2.

Backupdisken har jeg i hub, den andre (med originale raw-filer som referenced til aperture-bibliotek internt) har jeg rett i. Innbilte meg at den ble litt tregere når jeg hadde den i hub, så jeg satt den rett i macen. Merker lite til dette med backupdisken, men den er jeg heller ikke avhengig av er så rask som mulig.

Det går helt fint både å ha musikk og bilder på ekstern harddisk (selv usb2!), men jeg har nå selve bildebiblioteket med previews og info internt. Å ha selve biblioteket på ekstern disk tenker jeg med gru på hvordan vil være. Farlig er det også.

Når en bare har usb 2, vil jeg tro kontakten er proppen i systemet. Begge mine store disker (en WD Desktop 2 TB og Iomega prestige) er så raske som jeg forventer av usb 2 – og helt kurante til daglig bruk. Usb 3 (for ikke å snakke om thunderbolt!) er dog betydelig bedre :). Kan varmt anbefale WD-disken. Stor plass, billig, anonym og stable-bar!

Hva gjeler RAM, tror jeg oppfatningene er delte på hvorvidt du vil merke noen særlig forskjell. Men på dette er jeg ingen ekspert. Har selv 2x2+8 GB, og det fungerer strålende.



TIL TRÅDSTARTER:

Jeg ville gjort som da jeg gikk over fra pc til mac – lagt alt over på interndisken på macen, formatert i HFS+ Journalført, og så lagt alt tilbake igjen. Macen kan lese fra windowsdisker, men ikke skrive til dem. Det er mulig å gjøre også dette, men jeg har varierende erfaringer og unngår det hvis jeg kan.
Men, dette er kanskje ikke den beste løsningen for deg. Dette forutsetter jo også at du har plass på den interne disken :)
medlem i 131 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron