OS X Server oppsett hjelp

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

OS X Server oppsett hjelp

Innleggav Proteus » man 07.04.2014 0:06

Ganske så ny på Mac verden, så jeg håper dere har tålmodighet med meg :-[

Jeg kvittet meg ganske nylig med min HP EX490 med MS WHS 2011, og skaffet meg en Mac Mini Server 8-)
Planen er å benytte den som en enkel fil server, kanskje media server og mail server (ikke applikasjons server)
Oppdaget at jeg hadde litt behov for assistanse i denne nye verden, og ber derfor ydmykt om litt hjelp.

Mitt tidligere Windows Server miljø var enkelt med en Asus RT-N66U Dark Knight 11n N900 Router som fungerte som DHCP.

Statisk ip : 192.168.10.1
Oppsett DHCP : 192.168.10.100 - 192.168.10.254 (Alle klienter og smart telefoner/iPhones)
Statisk IP for klienter : 192.168.10.50 - 192.168.10.99 Tekniske servere, media servere etc)
Subnet : 255.255.255.0
Router SSID : MySSID (E.g.)

Statisk IP fra min ISP : 79.138.161.36 (E.g.)
DNS/DDNS : Ikke satt av sikkerhets messige hensyn(og min manglende kunnskap)

HP EX490/MS-Home 2011 : 192.168.10.50 (Statisk)
Workgroup : MySSID

Alle klienter : Dynamisk 192.168.10.100 - 192.168.10.254, eller statisk om nødvendig 192.168.10.51 - 192-168-10-99
Workgroup : MySSID

Så idet jeg starter opp min Mini Mac Server, oppdaterer OS, henter OS X, installerer og skal sette opp,
oppdager jeg idet jeg forlater MS verden til fordel for Mac verden at jeg møter noen ukjente faktorer.
(Men jeg akter ikke gi meg med det første, for dette vil jeg ha til å virke)

Mac Mini Server er satt opp som følger:

Access type : Local Network (Istedet for "Local Network and VPN" eller "Domain Name")
Computer name : Server
Host name : server.MySSID.local (har også prøvd "server.MySSID.private", "MySSID.local" and "MySSID.private")
TCP/IP IPv4 : 192.168.10.50 (benytter kabel forresten via en switch rett til Asus Routeren)
IPv6 : Automatic
DNS : Ikke satt opp(igjen grunnet min manglende komeptanse og usikkerhet om det er nødvendig)
(Under oppsett foreslår forresten OS X, DNS server 127.0.0.1, 192.168.10.1 og search domain MySSID)
WINS : NetBIOS name MySSID(rapporteres som i bruk på høyre side), Workgroup "WORKGROUP"
(Endret dette til DNS server 127.0.0.1, 192.168.10.1 og search domain MySSID, men ingen listede WINS-servers)
802.1X : Ingeting(Kun aktivert automatic connection)
Proxy : Ingenting
Open Directory : Ikke satt opp enda.
DHCP : Ikke satt da routeren fungerer som DHCP server.

Tilkobling med MS Windows 7 klienter fungerer så langt og jeg kan nå standard mappene.
Jeg får imidlewrtidig ikke kontakt med min iPad og Harlekins "Server Admin" app. Ei heller fra min iPhone.
Noe tyder derfor på et feil oppsett.

Noe (sikkert dumme) spørsmål jeg har er da:
1. Definisjonen "Host Name" i OS X, er det samme definisjon som "Workgroup" i Windows ?
(Ja jeg ser det står "Workgroup" i WINS, NetBios Workgroup men blir nooe forvirret over definisjonen "Host Name")
2. Er det noen helt klare feil i mitt oppsett som dere ser med en gang ?
3 Finnes det noen gode bøker / "How To`s" på nettet på hvordan en skal sette opp en OS X server for hjemmebruk som far kan forstå ?

Jeg er som sagt ny i denne verden, men ønsker å få dette til å virke da jeg er litt smålei Microsofts løsninger.

Jeg sette svært stor pris på alle de svar jeg kan få på dette området.
Har skolebarn/studenter hjemme og som venter på at far skal få opp den nye serveren igjen som han har skrytt slik av :-)
medlem i 235 måneder
 

Re: OS X Server oppsett hjelp

Innleggav jerry.c.bush » man 07.04.2014 3:59

Denne karen har en serie med videoer om hvordan man setter opp OS X Server:

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: OS X Server oppsett hjelp

Innleggav Proteus » man 07.04.2014 23:49

Takk for raskt svar. Utrolig bra initiativ og bra video(er).
Prøvde etter beste evne, men sliter dessverre enda med kontakt med å få kontakt med serveren med Harlekins Server Admin app blant annet.

Har satt server som følger:
Access type : Local Network (Istedet for "Local Network and VPN" eller "Domain Name")
Computer name : Zeus (tenkte det var bedre med enkle navn på serverene)
Host name : zeus.local (endret denne slik at den tilsvarte innlegget og fjernet "MySSID")
Configure IPv4 : Using DHCP (Får tildelt FAST ipadresse fra router)
TCP/IP IPv4 : 192.168.10.50 (kabel. Trådløs er slått av)
Router : 192.168.10.1
DNS : 192.168.10.50 som henviser til serveren først slik han gjorde, så router 192.168.10.1 og deretter 2 fra ISP leverandøren
Search domain : http://www.google.no

Under nettverk/WINS:
NetBIOS navn : ZEUS
Arbeidsgruppe : MySSID
WINS tjenere : ingen

I min Asus router er DHCP slått på slik at DEN fordeler adresser, mens server og noen andre klienter mottar faste reserverte adresser.
DNS server er satt til først DNS server ip hos ISP leverandør.
Standard gateway er ikke satt da jeg er i tvil om dette skal være ISP leverandørens modem eller min eksterne IP adresse.

Noe er galt og jeg skjønner det rett og slett ikke. Etter mine begreper burde dette fungere...

Tips ?
medlem i 235 måneder
 

Re: OS X Server oppsett hjelp

Innleggav lipslide » tor 17.04.2014 14:41

Det ser ikke ut som Harlekins Server App Remote fungerer med Mavericks (10.9.x) ref. informasjon i Appstore.

Det er litt lettere å hjelpe deg hvis du forklarer hva slags utstyr / infrastruktur du har og hva du ønsker å få til.

Har du en Mac Mini med OS X (10.9.2) og server.app (3.1.1) og ønsker å sette opp fildeling med Windows 7 klienter og en iPad?

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]