Ekstern harddisk

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Ekstern harddisk

Innleggav ritzz » søn 29.11.2015 18:35

Hei! :)

Jeg har en ekstern harddisk som jeg har brukt med PC, men har nå fått mac og vil gjerne kunne legge filer fra macen over til samme harddisken. Den er nå formatert til Windows sitt system. Hvordan kan jeg omformatere den til mac sitt system evt. dette FAT32-systemet? Er det mulig å gjøre det uten å miste filene som allerede er på harddisken?

Takker for svar!
medlem i 100 måneder
 

Re: Ekstern harddisk

Innleggav Grubasek » søn 29.11.2015 18:58

Du kan ikke omformatere den uten å miste alle filene!
Hvis den er formatert med NTFS-formatet kan du bare lese fra den, ikke skrive til den.
Hvis den derimot allerede er formatert med FAT32-formatet kan du både lese og skrive til den. Men da er det også begresninger på filstørrelsen (maks. 4 GB).
Hvis den er formatert med NTFS-formatet kan du ved hjelp av et tilleggsprogram til OS X også skrive til disken istedenfor å bare kunne lese fra den, som er det du kan idag.

Det finnes flere programmer som kan fikse dette: Paragon NTFS for Mac (ikke gratis), Tuxera NTFS for Mac (ikke gratis, men du kan prøve det i 15 dager), NTFS for Mac OS X (gratis).

Jeg bruker selv Paragon NTFS for Mac, og er godt fornøyd med det, men hva som er best kan jeg ikke si noe om.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Ekstern harddisk

Innleggav ritzz » søn 29.11.2015 19:12

Okei! Er det mulig å formatere hele harddisken om til Mac sitt system, evt. FAT32 viss jeg tømmer den først?
medlem i 100 måneder
 

Re: Ekstern harddisk

Innleggav Grubasek » søn 29.11.2015 19:15

Ja, det er ikke noe problem. Det gjør du med Diskverktøy, som ligger i Programmer, Verktøy-mappen. Disken bør formateres med formatet "Mac OS Extended (journalført)"; men vær obs på at disken da KUN kan brukes med OS X. ;)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Ekstern harddisk

Innleggav ritzz » søn 29.11.2015 19:58

Okei, tusen takk! :)
medlem i 100 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]