Apple fortsetter sin arrogante holdning

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Re: Apple fortsetter sin arrogante holdning

Innleggav Cybbe » fre 07.11.2008 13:09

Det er ikke noe krav fra plateselskapene at musikken som selges i ITMS kun skal kunne brukes på Apples egne musikkspillere. Når Apple bruker DRM-kravet til å låse musikk solgt i en dominerende nettaktør for musikk til en dominerende musikkspiller, så hjelper det lite å skylde på andre.

Jeg håper Apple blir felt i markedsrådet. Vi kan ikke la trusler om å legge ned butikken fra en dominerende aktør føre til at norsk lov ikke lenger håndheves. En slik bruk av markedsmakt er forkastelig fra en MNC.

Apple har hatt en holdning om lock-in så å si fra starten av, kontroll i alle ledd. De forsøker å dytte plateselskapene foran seg - men selskapet er ikke noe mindre ansvarlig for hva de selger av fri vilje i egen butikk og de spesifikke tekniske begrensningene ITMS bruker av den grunn.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Apple fortsetter sin arrogante holdning

Innleggav Billhater » fre 07.11.2008 15:08

Enig med Cybbe. Det er akkurat dette det dreier seg om. De andre her trekker utelukkende inn bare DRM, men det handler om at Apple låser kundene sine. Bruker du og kjøper DRM-musikk fra iTunes, må du spille den av på iPod. Dette er ene og alene Apples (makk)verk og har ingenting med DRM å gjøre. Kan ikke folk fatte og begripe det?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Apple fortsetter sin arrogante holdning

Innleggav segrov » fre 07.11.2008 15:29

Apple vil sannsynligvis vinne rettsaken, så jeg ser ikke noe grunn til bekymring.

Det finnes ingen lover i Norge som hindrer deg i å lage en butikk som selger varer - i dette tilfelle musikk - myntet på spesielle avspillere.

Hvor var forresten Thon i kampen mot Microsofts klamme grep om internett, offentlige dokumenter og generelle dominans? Skal vedde på at Thon satt på sin egen PC og tenkte "joda - jeg tåler så inderlig vel den urett som ikke rammer meg selv".
medlem i 250 måneder
 

Re: Apple fortsetter sin arrogante holdning

Innleggav Billhater » fre 07.11.2008 15:49

Angrep er jo som kjent det beste forsvar, men jeg synes ærlig talt dette er en avsporing i akkurat denne saken. Nå er det Apple som står for tur, og etter min mening ser det ut til at Apple bryter markedsføringsloven. Så jeg tror Apple taper. Om de da vil ordne det slik at musikk kjøpt på iTunes Store kan spilles på andre spillere enn iPod, er vel usikkert. Blir resten av Europa med, er vel sannsynligheten større for det. Jeg håper de taper så det synger!

Forøvrig er jeg helt enig i at noen bør se nærmere på MS. Nå er vel selskapet blitt bedre med årene og fokus på forbrukerne er blitt sterkere. Det er noko noe av forklaringen på at det er Apple som er anklaget her. Og ærlig talt: Er dere i mot forbrukermakt? Som sagt: Det er helt uhørt at Apple binder kundene sine til iPoder.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Apple fortsetter sin arrogante holdning

Innleggav AsbjørnH » fre 07.11.2008 15:56

Jeg håper Apple vinner.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Apple fortsetter sin arrogante holdning

Innleggav segrov » fre 07.11.2008 16:02

Bilhater: var det ment som et svar til meg?
medlem i 250 måneder
 

Re: Apple fortsetter sin arrogante holdning

Innleggav svar » fre 07.11.2008 16:09

kajac2: AAC= advanced audio codex, ikke apple audio codex :P

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Apple fortsetter sin arrogante holdning

Innleggav Billhater » fre 07.11.2008 17:09

Segrov: Deg også :-) Mest det med MS. Jeg er egentlig enig, men jeg er også glad for at Apple blir presset i denne saken uavhengig av om andre blir "tatt". Det er tvilsom argumentasjon å henvise til at andre er like ille eller verre når det gjelder disse tingene. Skal man se gjennom fingrene med tvilsomme ting bare fordi andre er verre? Da hadde vi fått et fint samfunn. Privatrettslig er det mulig med en slik argumentasjon med tanke på folks rettsfølelse, men overfor kommersielle selskaper ... No way! Apple går så det griner, så de har ikke min sympati!

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Apple fortsetter sin arrogante holdning

Innleggav segrov » fre 07.11.2008 17:23

Ok, greit nok at du ikke liker store bedrifter som tjener penger og alt det der.

Men hva er det du skal "ta" Apple for? Har du faktisk lest lovteksten Apple er ment å bryte? Det er ingenting konkret i den paragrafen som gjør at det er mulig å ta Apple på noe. Forbrukerombudet driver et bløffespill i håp om å få oppmerksomhet om en allerede dårlig sak.

Saken er opplagt - Apple vinner denne saken og kan fortsette å tilby musikk til Mac-brukere i Norge.
medlem i 250 måneder
 

Re: Apple fortsetter sin arrogante holdning

Innleggav kajac2 » fre 07.11.2008 17:31

Greit nok, jeg kan ikke vite hva platebransjen tenker, og jeg trodde seriøst Admins påstander ikke holdt mål og jeg ante ikke at det fantes så mye dokumentasjon på det.

Det som derimot ikke kan unnskyldes er at Apple låser (i hvertfall DRM-musikken) til sine egne spillere. For dette går kan bare Apple gjøre noe med, men det vil de sansynligivs ikke grunnet sin egoistiske sans for forretninger. Og det er her norske markedsråd bør ta grep, noe de gjør nå. Så jeg støtter ikke Apple i denne saken.
medlem i 198 måneder
 

Re: Apple fortsetter sin arrogante holdning

Innleggav trmika » fre 07.11.2008 20:07

det mulig at jeg er på Apples side , men egentlig er jeg likegyldig hvem som er synderen eller ikke. Jeg vil ikke at min musikk-butikk (ITunes ) skal lukkes i Norge. Og det tror jeg kommer til å skje om Markedsrådet , vinner. Om det skjer så har vi tapt uannsett. Men folk som mener at Apple gjør noe galt ser ikke dette. Jeg vil ikke at forbruker-rådet skal ødelegge for meg. Jeg VILL IKKE bli tvunget til å kjøpe fra andre. Jeg har like mye rettigheter som de som klager på Apple.
medlem i 193 måneder
 

Re: Apple fortsetter sin arrogante holdning

Innleggav Billhater » fre 07.11.2008 20:11

Jeg vil jo påstå at saken slettes ikke er dårlig. Man har jo til og med oppnådd en del ting allerede ved at Apple har endret vilkårene i iTunes. Det vil jeg kalle en suksess og må bety at Apple skjønte at de hadde en dårlig sak.

Hva som skjer videre, vet ikke jeg, men siden saken bringes inn for Markedsrådet, regner jeg med at Thon og hans jurister mener at de har hjemmel for saken.

Poenget er at forbrukerombudet mener at iTunes´låsing til iPod er i strid med den norske markedføringsloven. Hvis det er noen som har kompetanse på denne loven, må det være forbrukerombudet og ikke Apple eller brukerne her inne. Jeg kjøper ikke den at ombudet har en dårlig sak. Han har en god sak i forhold til markedsføringsloven.

Dessuten har den typen produktlåsing som Apple bedriver ingen framtid. Hvis ikke Apple skjønner det, er de steike dumme og fortjener dagbøter og store søksmål. Hvis de taper og på grunnlag av det trekker seg ut av Norge slik noen antyder her inne (som en slags trussel!), så viser de for all verden hvordan de tenker. Du kødder ikke med Apple, har mottoet til nå vært. Jo, det er nettopp det vi gjør i Norge, og det er så ufattelig digg! Strategien til ombudet er klok: Apple er størst. Tas de, vil de andre følge etter.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Apple fortsetter sin arrogante holdning

Innleggav trmika » fre 07.11.2008 20:26

så om Markedsrådet vinner og ITunes trekker seg ut av Norge så er det liksom greit overfor alle de som er fornøyd med ITunes og handler der? har ikke de også rett til å beholde sin butikk. Må alt absolutt forbys i dette landet? Er det ingen adre måter å ordne opp i ting enn ved lov? Skal det alltid være en tapende side?
Beklager Forum-admin , men jeg blir så frustrert av slik tenkning.
Om du kjøper Grandis, så går du ikke til Stabburet og klager og sier at denne ikke smaker som italiensk pizza , for så å kjøpe igjen. Eller kjøper Pepsi og klager på at dette ikke er Cola og så går du neste dag og kjøper på nytt. Jeg handler hos ITunes og vet det er DRM. Jeg godtar at dette er varen jeg kjøper. Slik fungerer butikk, nå må vi slutte å over-beskytte folk. Kanskje på tide at folk begynner å lese det de signerer på når de handler.
Bare så det er sagt jeg tror og håper at DRM vil forsvinne , men ikke på denne måten. Grunnen for mitt argument er at jeg ikke vil miste ITunes, så får jeg heller svelge noen kameler med at jeg ikke kan spille musikken på andre enheter imens jeg venter på at plateselskapene skal komme til fornuft. Mange kjøper ikke musikk med DRM , dette burte være et bra argument for å fjerne det + at musikken har dårligere kvalitet med DRM enn uten.
En annen ting som dere som er mot ( eller for ) ikke har tenkt på :
hva skjer med de som har kjøpt låter? Itunes validierer om du har en gyldig maskin for å spille av. Jeg for min del mister låter for ca 3500 kr. om ITunes stenges i Norge. hva med dere ?
medlem i 193 måneder
 

Re: Apple fortsetter sin arrogante holdning

Innleggav fredarn » lør 08.11.2008 1:11

Som jeg skrev i et tidligere innlegg er jeg helt enig med deg trmika; Apple og andre selskaper må selv få lov til å velge hva slags produkt de ønsker å selge, akuratt som forbrukerne kan velge hvilke produkter vi ønsker å kjøpe.

Liker du ikke iTunes, la vær å bruke iTunes. Liker du iTunes? Værsegod å bruk iTunes.
medlem i 217 måneder
 

Re: Apple fortsetter sin arrogante holdning

Innleggav trmika » lør 08.11.2008 3:20

grunnen til at jeg skriver dette på flere plasser er at jeg ønsker at flest mulig skal få med seg hva dette kan bety. Noen som ha noen tips hva som skal til for å få dette på forsiden til VG , Dagbladet e.l ( elektronisk utgave )
medlem i 193 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]