Hvor lavt kan du kjøre Os X?

Diskusjon rundt Mac OS

Hvor lavt kan du kjøre Os X?

Innleggav andbrekk » tir 19.08.2003 1:15

Jeg er en av sneglene som fremdeles kjører versjon 9.2.2 av OS. Jeg skal gå over snart, men mangler endel programvare som er helt essensiell for meg, og synes at Classic i X er en stusselig greie. Allikevel er jeg interessert i å høre om brukererfaringer fra de som har G3 med prosessorhastighet lavere enn 600mhz og installert Os X, - hvordan fungerer dette?

Selv sitter jeg med en Powerbook Pismo 500 med 384mb ram, - kan dette anbefales?
medlem i 248 måneder
 

Du kan hvis du vil...

Innleggav thomasb » tir 19.08.2003 8:44

Du skal helt fint kunne installere OS X på din Power Book Pismo.

Her kan du lese hva Apple anbefaler:
http://www.apple.com/macosx/upgrade/requirements.html

Jeg mener du bør ha 10GB eller større harddisk og 256MB eller mer ram. Jeg har selv en iMac DV SE 500MHz med 384MB ram, og jeg har OS X på den. Det fungerer utmerket! Det å jobbe i Classic er ikke noe som anbefales. Hvis du virkelig trenger og kunne jobbe i OS 9, så vil jeg anbefale at du ikke installerer Mac OS X, før du har fått programvaren du trenger til Mac OS X.

Du kan velge å partisjonere (dele opp) harddisken din i 2. Da kan du ha en partisjon til OS X, og en til OS 9, men det å bytte mellom OS X og OS 9 hele tiden, er ikke morsomt.

Du vil nok oppleve at OS X er litt tregere (litt mindre "snappy") enn OS 9, men det er det verdt. Mac OS X er lekkert, selv på en 500MHz G3 med 384MB ram.

Det vil snart komme oppdateringer på Power Book fronten, og prisene kan muligens endre seg litt. Du har ikke vurdert å gå til innkjøp av ny Power Book ?

http://www.apple.com/no/powerbook

Har du flere spørsmål, så spør i vei! :wink:

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav simen » tir 19.08.2003 12:43

Kammisen har en 450 B&W G3 med ATI Radeon PCI kort, den er snappy nok. Mye man kan gjøre for å få den enda mer snappy. Som blant annet å legge på en theme som ikke har gjennomsiktige menyer, fjerne skyggen på vinduene, fjerne den animasjonen når du åpner ett nytt vindu, ha Docken like stor uansett om du tar musa over, unngå å la programmer "hoppe" i docken; bruk heller den "pila" under, etc… Og en Cocktail en gang i blant anbefales også. Pass også på at du har den nyeste Mac OS 10.2'en. 10.3 anbefales ikke dersom du har fått tak i denne på noen måte, vent til den endelige versjonen. Mac OS X er VELDIG glad i ram, fyll dens lyster. Av dyrere oppgraderinger kan man putte i ett bedre skjermkort, og oppgradere cpu'en (G4 anbefales, pga Altivec). Mac OS X er litt vansklig i starten for folk som ikke er vant til *NIX systemer ifra før, det er mye "kluss" med rettigheter i starten, men det er noe man blir vandt med.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav admin » søn 24.08.2003 19:43

Mine kjære far kjører OS X 10.2.6 på en iMac DV 400 G3 med 128MB RAM. Dette virker helt fint til Office, Mail og surfing på web. En veldig ren instalasjon av meg da, alt rot er ryddet vekk og minimale prosesser kjører. Ikke noe prob!

Ingen kræsj siden 24 mars 2001 :) (Dagen OS X ble innstalert) og oppetider på 30 - 40 dager.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav sniffer » tor 28.08.2003 3:14

andbrekk:

Hold deg til OS 9 litt til, og prøv OS X når versjon 10.3 kommer i desember. Du vil garantert ikke bli skuffet.

Jeg har en iBook 600 G3 8mb ATI med 384mb ram, og bruker OS X daglig. Jeg har også testet Panther DP 1 (Beta utgave av OS X 10.3), og merket med en gang at 10.3 var raskere enn 10.2.6 som jeg har nå på min maskin.
Jeg har brukt OS X siden versjon 10.0, og det er ikke annet å si enn at OS X bare blir bedre og raskere med tiden.
Alt etter hvilke behov du har, vil jeg også anbefale deg å oppgradere minnet. OS X liker mye ram. Mine 384 blir for lite når jeg holder på med PS og DreamweaverMX, men ellers går det sånn nogenlunne greit for mitt behov.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

osx på 604 og 603

Innleggav Darv » søn 28.09.2003 12:09

Hei, jeg lurer på om det er noen som har prøvd å kjøre osx på en 604 eller 603 maskin med xpostfacto (http://eshop.macsales.com/OSXCenter/XPo ... ility.html).

Jeg har syslet med tanken om dette selv, for det er mange billige gamle maskiner å få tak i og man kunne sette det opp som server. Da har ikke treighet i det grafiske displayet så mye å si.
medlem i 246 måneder
 

Innleggav simen » søn 28.09.2003 12:15

Darv: Ville heller gått for Linux på disse, eller NetBSD / OpenBSD.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav Salamander » søn 28.09.2003 14:28

Går sikkert fint med osX. Har kjørt det fra X 1,3 på min iMac 333 m 256MB RAM, og Jaguar er ganske akseptabelt. Men det er gode grunner til å vente hvis du allikevel må kjøre classic. Classic er ustabilt, langsomt, filer kan korrumperes, og ikke minst--Applelinks har gående en diskusjon om sikkerhetsaspektene ved å bruke classic-miljøet. Selv kjører jeg ikke classic i det hele tatt pga. dette.
medlem i 247 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]