Computer name-problem

Diskusjon rundt Mac OS

Computer name-problem

Innleggav Gjest » man 08.09.2003 23:27

Hei!

Jeg har akkurat "konvertert" til Mac. I den anledning har jeg kjøpt meg en brukt iMac 400 mhz. Jeg har et lite, men veldig irriterende problem: han som tidligere eide maskinen har lagt inn et navn på den; og det dukker opp på innloggings-skjermen før OSet har startet. Jeg har ikke klart å forandre dette navnet. Og jeg har forsøkt overalt... Er det noen som har peiling?

-Thomas Marthinsen
 

Innleggav admin » man 08.09.2003 23:51

OS 9 eller Mac OS X på denne maskinen?

og gratulerer med et smart valg, å bytte til Mac er ingen dum ide :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Operativsystem

Innleggav Gjest » tir 09.09.2003 11:27

Hei!

Jeg har ikke angret hittil på overgangen!

Det er installert Mac OS X på den. Den nyeste versjonen, antar jeg, for jeg oppdaterer hele tiden.

Thomas Marthinsen
 

Innleggav thomasb » tir 09.09.2003 14:29

Navnet på maskinen endrer du ved å gå inn på System Preferences, så Sharing, og der har du "Computer Name" og "Rendezvous Name".

Fikk du svar på ditt spørsmål nå?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Allerede utprøvd.

Innleggav Gjest » ons 10.09.2003 9:34

Hei!

Dette har jeg allerede forsøkt, uten at det lyktes... Så det må jo være noe annet - noe som ligger helt i dagen men som jeg ikke kan se?

-Thomas Marthinsen
 

Innleggav thomasb » ons 10.09.2003 16:29

Får du ikke endret maskin navnet? Kan du ikke skrive inn i det feltet? Blir det ikke endret når du skriver nytt? Fortell mer :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Navn-problem.

Innleggav Gjest » ons 10.09.2003 23:04

Saken er, som jeg skrev, at jeg allerede har forsøkt dette i System preferences. Og da fikk jeg skrevet inn både navn og rendevouz navn. Men det hadde ingen effekt. Og nå, om jeg går inn for å gjøre dette om igjen, kan jeg bare forandre rendevouz-navnet og ikke computer-navnet. Slik ser det ut per idag.

Jeg setter stor pris på all hjelp, fra thomasb og alle andre!

-Thomas Marthinsen
 

Innleggav thomasb » ons 10.09.2003 23:29

Dette høres merkelig ut. Prøv å åpne programmet "Disk Utility" og velg harddisken din, velg "First Aid", trykk på knappen "Repair Disk Permissions". Når den er ferdig med det, restart Mac'en din, og så prøver du å endre maskin navnet igjen.

Hva slags navn prøver du å endre til? Bruker du bare bokstaver, eller tegn også?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Navn.

Innleggav TM » ons 10.09.2003 23:34

Ålreit, jeg skal forsøke det så snart jeg er tilbake på studenthjemmet. (Er nå i Sandefjord for å jobbe for avisa der). Men tusen takk. Og når det gjelder navnet jeg vil forandre til, er det rett og slett "Thomas Marthinsen" - intet mere. Navnet som allerede er der inneholder både 'ø' og apostrof.

-Thomas Marthinsen

Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav admin » tor 11.09.2003 0:30

Siden du sier navnet kommer opp på Login delen så tror jeg kanskje din forrige bruker har skiftet loginbilde. Dette er mulig med en liten hack.

http://www.resexcellence.com/hack_html_ ... 4-03.shtml

Sjekk den siden :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav TM » fre 19.09.2003 17:06

Tusen takk for all hjelp; det funker nå! Flott forum!

Thomas Marthinsen :lol:
 

Innleggav admin » lør 20.09.2003 21:59

Vi Mac-folk er hyggelige, og spesielt her på Mac1.no! The friendly bunch!

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron