Velikehold av system

Diskusjon rundt Mac OS

Velikehold av system

Innleggav ivar » tir 07.10.2003 21:39

Hvordan velikeholder dere filsystemet deres? I windows hadde man jo defrag og liknende ting. Er klar over "reparering og verifisering" av rettigheter, men er det noe mer?

Ivar

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav admin » tir 07.10.2003 22:48

Anbefaler Cocktail..

Les denne Mac1.no artiklen
http://mac1.no/community/modules.php?na ... le&sid=206

Til defragmentering og gjennoppbygging av harddisker anbefaler jeg Diskwarrior, men dette er et kommersielt program. Hold deg langt unna alt fra Norton.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav simen » tir 07.10.2003 22:48

Defrag trenger man ikke, har sjekket OS X, og den er alltid lite defragmentert, OS X fikser slikt selv. Men kunne vært greit å ha på fildisker, eksterne HD'er etc, men på system disken trenger man ikke dette.

Jeg kjører ellers OnyX (gratis og bedre en Cocktail) til å fikse rettigheter, slette Cache, optimalisere etc. en gang iblant.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav sniffer » ons 08.10.2003 10:50

Jepp. Derfrag er unødvendig i OS X, samt OS 9 da HFS+ filsystemet automatisk fordeler filene over hardisken på en slik måte at fragmanteringen blir minimal. Men HFS+ trenger en del tumle plass slik at det ikke oppstår fragmantering. Jeg anbefaler at man har minst 20-10 % ledig hardisk plass tilgjengelig til en hver tid. Visst ikke kan det oppstå fragmasjon, og skrive - lese ytelsen vil gå ned. Merker dette spesielt på bærbare som forøvrig har tregere disker.

Ellers så anbefaler jeg å reparere fil rettighetene ofte da det lett blir litt kluss der i OS X.

Jeg bruker også Journaling. Dette er innebygget i Jaguar, men ikke aktivert. Aktiveres med "sudo diskutil enableJournal /". I Panther vil journaling være aktivert som standard. Journaling minsker sjangsen for fil korrupsjon, og gjør at du ikke trenger å bruke fsck. (For å kjøre fsck på boot partisjonen starter du som "single user mode" når du starter opp ved å holde inne Apple+s. Start maskinen på nytt med kommandoen reboot)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav ivar » ons 08.10.2003 13:51

Tusen takk for svar. Skal teste litt ut. Hvordan virker Journaling?

Prøver nå ut Mozilla Camino, en veldig god browser. Anbefales.

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav sniffer » tor 09.10.2003 18:46

Journaling fungerer slik at all disk aktiva blir logg ført. La oss si at maskinen din jobber med å skrive noe til hard disken. Om dette blir avbrutt ved f.eks. strøm brudd/Kernel panic/IO error/etc, vil filen bli korrupt. Om systemet ditt hadde brukt Journaling derimot, vet systemet om filen har blitt skrevet korrekt til disken din eller ikke da en vellykket skrivning vil bli logget som vellykket. :)
Litt grovt forklart men.. ;)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav ivar » tor 09.10.2003 19:15

hm.. ok. har i alle fall satt det på. Dessuten var OnyX et genialt program, kan anbefale det!

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav thomasb » fre 10.10.2003 8:24

Ellers vil jeg sterkt anbefale å gå til innkjøp av DiskWarrior 3. Dette verktøyet er virkelig en kriger, når det gjelder å reparere harddisker. Med mindre det er skjedd en stygg fysisk skade på harddisken din, vil DiskWarrior 3 høyst sannsynlig redde deg.

Les om DiskWarrior 3 her:
http://www.alsoft.com/DiskWarrior/index.html

Du vil garantert bli overbevist over at dette er det beste harddisk verktøy til Mac OS X, etter du har lest hva de skriver om det, og etter du har lest alle prisene de har fått for dette programmet. :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav simen » fre 10.10.2003 16:50

DiskWarroir er det eneste programmet som er verdt pengene. Norton har ødelagt disker som var i orden her faktis, så hold dere unna ! DiskWarrior er best !

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav metrom » fre 10.10.2003 20:53

Journaling er vel og bra for sikkerhet, men jeg har hørt at med det enabled så går også ytelsen noe ned? stemmer det...?
medlem i 246 måneder
 

Innleggav sniffer » lør 11.10.2003 16:04

Nja. Merker ikke noe spesiell forskjell, og jeg er på en bærbar. Tror det er litt relativt. Ja, ytelsen går ned, men du vil ikke merke det mere enn andre bakgrunds programmer du har kjørende. Det er bare å slå den av om du merker at ytelsen går ned. 8)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]