Systemkrav til osx 10.3.x

Diskusjon rundt Mac OS

Systemkrav til osx 10.3.x

Innleggav andemann » tor 20.11.2003 10:32

Hva er systemkravet til OSX 10.3 (i følge apple), og hva bør man egentlig ha av maskinvare for å ha glede av det.

Vurderer å kjøpe meg en brukt mac for å se om appleverden er noe for meg.


Andreas

Brukerens avatar
medlem i 245 måneder
 

Innleggav admin » tor 20.11.2003 11:51

Jeg har installert 10.3 på en iMac DV G3 400MHz, med 192MB RAM. Det går ikke så det suser, men virker fint til å surfe nett, sjekke e-post og sånne ting.

På min PowerBook G4 400MHz med 512MB RAM går det helt fint til det meste. Hovedpoenget er nok av RAM.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Hooloovoo » tor 20.11.2003 16:09

Jeg kjører Panther på min 550mhz to år gamle PowerBook, og det raser i vei. Jeg testet maskinytelsen før og etter Panther, og overall fikk jeg 40% økning i ytelsen. Hvis du vil prøve mac ville jeg anbefalt å kjøpe nytt eller brukte pro-maskiner for å få fullt utbytte av Panther. (Og skal du prøve Apple, ville jeg prøvd det nyeste og feteste likesågodt med en gang.)

Bare spør hvis du er i tvil om hvilken bærbar/stajonær du skal kjøpe. Som tommelfingerregel ville jeg ikke kjøpt noe tregere enn 500mhz G4 eller 700mhz G3.

:o)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav smacmac » tor 20.11.2003 16:28

Jeg har en 400mhz iMac (kraftig oppdatert) som i dag ruler vilt med Jaguar og Apple selv sier vel selv at den skal bli enda raskere med Panther.

Ja jeg bruker også Photoshop og Ilustrator (samtidig).

Det må sies de gamle iMacen er fremdeles gode.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Bing » ons 17.12.2003 1:02

Jeg vurderer å legge inn Panther på en PMG4 350Mhz 512MB, altså revision-B (graphite), men jeg er ikke helt sikker på hvor smooth dette kommer til å funke.
Eventuelt vil jeg bytte prosessoren til 1GHz eller høyere og slenge inn mer RAM.
Noen som kan si noe på arbeidsflyten med førstnevnte konfigurasjon?

Brukerens avatar
medlem i 244 måneder
 

Innleggav ivar » ons 17.12.2003 2:52

Hold deg unna G3.

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav thomasb » ons 17.12.2003 8:17

Går HELT fint med G3 og Panther :).

Går selvfølgelig ikke helt smooth når man bare har 8MB vram, men annet er jo ikke å forvente med slike spesifikasjoner.

Her er Apple sin egen side med system krav for å kunne installere Panther:
http://www.apple.com/macosx/upgrade/requirements.html

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav ivar » ons 17.12.2003 18:48

Ja, det funker med Panther. Men jeg tenkte mer på om man skal kjøpe seg maskin nå så holder man seg unna G3.

ivar

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav thomasb » ons 17.12.2003 20:29

Ja. Det er jeg helt enig med deg i! :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav sniffer » tor 18.12.2003 17:01

Finn en maskin som støtter QE, så hjelper det også endel.
Panther er ett must på litt eldre maskiner. Er veldig merkbar forskjell ifra Jaguar og Panther på min iBook 600 uten QE.
Ram er alfa og omega. Har 640 selv og det er utrolig hvor godt det hjelper. OS X ytnytter ram for hva det er verdt, og det er overraskende hvor mye juice man kan presse ut av en gammel maskin med mye ram!
Apropo, jeg ville nok tatt Hooloovoo's test resultat med en klype salt. (Beklager Hooloovoo :) Kjenner meg ikke helt igjen med 40 %, skjønt merkbart er det)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav sniffer » tor 18.12.2003 17:11

Det med G3 eller ei. Det finnes iBooker med G3 på 900Mhz. Kan ikke avfeie disse til normalt bruk, da de er like gode som G4 på ikke AltiVec oppgaver. Til det andemann spør etter, så er det jo snakk om å få mest mulig for pengene for å bruke OS X, og bli kjent med iApps, og det Apple verdenen ellers har å by på. Med Panther så kjører OS X svært brukbart på veldig lave modeller i forhold til tidligere. Tror det er mye viktigere med krav til ram mengden enn spørsmålet med cpu.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]