hjelp!

Diskusjon rundt Mac OS

hjelp!

Innleggav ingo » man 24.11.2003 14:18

Jeg har fått meg en ibook og bruker mac OS for første gang (jeg har panther). Jeg ble veldig imponert over brukervennligheten, det enkle oppsettet og det silkesmoothe uttrykket.
Men jeg møter på en del problemer som jeg regner med skyldes fikling med konfigurasjonene. Så jeg lurte på om det var noen her som kunne hjelpe meg?
problem1: når jeg velger machjelp i finder så kommer hjelpvinduet frem, står der og laster og så lukkes det tvert!??

problem2: Finder ikonet ligger ikke lenger i docken men på skrivebordsbakgrunnen under docken..?

håper noen kan hjelpe meg.
 

Innleggav thomasb » man 24.11.2003 15:57

Det høres ut som om ditt Mac OS har alvorlige problemer. Fiklet litt mye med ting som ikke skal fikles med? :)

Jeg vil anbefale deg å installere Mac OS X Panther på nytt! ;)

IKKE glem backup, hvis du trenger det.

Er det noe mer du lurer på ang. backup eller reinstallering av Mac OS X Panther, så bare still spørsmål.

Vi er her for å hjelpe deg! :D

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav simen » man 24.11.2003 16:51

Reinstallering ?? Tull. På det første kan du bare slette Hjelps valg filer, så er du tilbake på scrach med Hjelp programmet (les, ingenting annet vil endres). På den andre kan du bare slette Dockens og kanskje Finderns valgfiler. Om du vil sjekke om det er noe galt med instillinger eller system, så lager du bare en ny bruker, om alt funker i den nye brukern så er det bare en instillingsfeil, og bør bli behandlet som det.

Reinstallasjon er en billig Windows løsning !!

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav thomasb » man 24.11.2003 18:30

Takk simen ;)

Enig at reinstallering er en cheap måte å gjøre det på. (hehe)

Vi bør vel kanskje også nevne hva de forskjellige pref filene heter da.

Pref fil til Dock: com.apple.dock.plist
Pref til Hjelp: com.apple.helpviewer.plist og com.apple.help.plist

Har du fortsatt problemer etter dette, prøv å lag en nye bruker som simen sier.

Har du fortsatt problemer etter dette, spør igjen.

Hvordan har du installerte Panther? Oppgraderte du, eller tok clean install?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Gjest » man 24.11.2003 20:03

takk for raske svar!

Finder ordna seg selv etter en god gammel reboot.
Men hjelp boksen er fremdeles rar, selv om jeg gjorde som dere sa.
Det som er snodig er at hjelpern fungerer i alle andre programmer enn Finder (Mac hjelp).
Det er en helt ny ibook som ellers fungerer strålende.
 

Innleggav thomasb » man 24.11.2003 22:30

Prøv en gang til å slette pref filer:

Mac Help prefs:
com.apple.help.plist
com.apple.helpviewer.plist
com.apple.helpui.plist

Hvis problemet fortsatt er der, så prøv å lage en ny bruker og åpne Mac Help innlogget som den nye brukeren. Krasjer det da?

Fortsatt problemer?
Vet ikke om dette vil hjelpe noe, men du kan jo alltids prøve.

Restart og hold inne eple + s

Da vil du komme i noe som heter Single User Mode. Når den har loadet ferdig, slik at du kan skrive, så skal du skrive: fsck -yf
Når du er i single user mode, så vil tastatur layouten være ulik den du har når du er i OS X. Derfor er bindestrek tasten + når du er i single user mode (tasten til venstre for backspace). Trykk enter tasten. Hvis den finner noen feil, skal du skrive det samme (bare trykke opp pilen, så får du forige kommando frem), og trykke enter en gang til. Hvis du får meldingen "Macintosh HD appears to be OK", så er harddisken din frisk. Skriv så til slutt: reboot
Og trykk enter tasten. Da vil den starte på nytt og gå inn i Mac OS X igjen.

Kanskje det er noe permissions problemer? For å reparere permissions, åpner du Disk Utility (/Applications/Utilities/), velg din harddisk, trykk på "First Aid" tabben, og trykk repair file permissions. Ta en restart, og se om problemet fortsatt er der.

Håper du får fikset problemet.

Lykke til! ;)
Sist endret av thomasb den tir 25.11.2003 9:14, endret 1 gang

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav simen » man 24.11.2003 22:32

Om det er vil ikke fsck fungere så lett :D Fordi Journaling blir automatisk skrudd på, og kun ved terminalen kan du skru den av (slik som jeg har gjort :D ). Så får dere forklare som vanlig, gidder ikke skrive så mye (er så mange som vil ha hjelpe, bruker halve dagen på mails etc... :lol: neida, er så koselig atte).

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav thomasb » man 24.11.2003 22:34

fsck vil fungere helt utmerket det!

Det er bare å skrive fsck -yf

;)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Gjest » man 24.11.2003 23:02

Jeg logget inn som ny bruker og da virket hjelperen.
dessuten manglet denne : <i>com.apple.helpviewer.plist</i>

Kall meg gjerne feig, men jeg vil ikke begynne å skrive inn komandoer i darwin :)

men.. hvis det ikke er noe annet å gjøre.
 

Innleggav sniffer » man 24.11.2003 23:08

Hvorfor ikke bare bruke disk util på Panther cd'en? Den overkjører vel Journaling, og er enklere for uerfarne å bruke?

ingo: Dette gjør det samme som fsck -f som de andre snakker om.
Finn din Mac OS X install cd. Sett den i. Restart mens du holder inne "c" knappen. Maskinen vil da starte ifra install cd'en. Velg norsk språk.
Trykk oppe på menyen oppe til venstre. Velg disk verktøy. Velg hard disken/partisjonen din, og reparer + reparer fil rettighetene. Avslutt disk verktøy, og start maskinen på nytt. Endel lettere å finne ut av enn å gå i kommando linjen. :)
Sist endret av sniffer den man 24.11.2003 23:14, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav sniffer » man 24.11.2003 23:12

Anonymous skrev:dessuten manglet denne : <i>com.apple.helpviewer.plist</i>

Det gjør ikke noe at den mangler. Programmene oppretter slike filer automatisk, og etter behov.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav thomasb » tir 25.11.2003 9:12

Hvis det er com.apple.helpviewer.plist som mangler, og problemet er fikset i en ny bruker, så var den problemet, regner jeg med. Logg inn i din gamle bruker igjen, og slett de 3 pref filene igjen. Men husk å gå lukke Help før du gjør dette. Prøv så å åpne Mac Help.

Hvis du ikke tør å bruke fsck -yf, så er det bare å starte opp fra Panther CD'en som sniffer sier :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]