Problemer med Num Lock

Diskusjon rundt Mac OS

Problemer med Num Lock

Innleggav magnus » søn 01.02.2004 1:47

Jeg har Apples gamle standard tastatur (ikke det nyeste med ledning men det som var i svart orginalt, jeg har det dog i hvitt). På dette tastaturet fungerer ikke lyset i Num Lock knappen, noen andre som har dette problemet?, Er dette vanskelig å skifte ut? :P
medlem i 244 måneder
 

Innleggav thomasb » søn 01.02.2004 2:22

ojda! Min fungerer heller ikke. :( Den fungerte fint før. Caps-lock lyset fungerer.

Dette må være et problem i Panther. Noen flere som har dette problemet?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav magnus » søn 01.02.2004 2:29

Min caps-lock fungerer og :P, så vidt jeg husker num-locken fungert før, og jeg har aldri kastet et mac tastatur i gulvet eller slått i det :) , i motsetning til en del pc tastatur som har gått til @?¢‰*=! undre spilling og diverse (mac tasturene er for fine il å ødelegges :P) Jeg skal teste nå etterpå om jeg kan få det til å virke i et annet OS. Num-lock fungerer foresten helt fint på iBook G4
medlem i 244 måneder
 

Innleggav admin » søn 01.02.2004 21:23

Har heller ikke num-lock under Panther, men nå vet jeg ikke om det noensinne har fungert fordi jeg aldri bruker numlock :) Hva skal man med den knappen? :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav magnus » søn 01.02.2004 22:40

Num lock er jo en idiotisk knapp, noensinne hatt bruk for edn? Neppe, den har aldri vært annet en til bry under tallinntastninger (på pcer ihvertfall) Den fungerer vel heller ikke i Mac OS, sikkert bare for de som vil bruke et Apple tastatur på en PC. :P
medlem i 244 måneder
 

Innleggav thomasb » man 02.02.2004 0:08

Jeg har testet num-lock tasten på min maskin og på faren min sin Power Mac G4 733MHz. De har begge det sorte Apple Pro tastaturet. Num-lock tasten fungerer ikke, og det gjør heller ingen ting. Som dere sier, hva skal man med den?! :P

Broren min har en 17" PowerBook G4 1.33GHz, og den har også num-lock tast. Jeg tenkte jeg skulle sjekke om den også var ubrukelig. Det fant jeg fort ut at den ikke var :). På PowerBook'ene er num-lock ganske viktig. Uten num-lock tasten får du nemlig ikke brukt "num-padden" som ligger rundt omkring jkl tastene. Godt å vite. Num-lock knappen lyser til og med på broren min sin PowerBook. Kanskje Apple med vilje har tatt det bort på maskiner som ikke trenger det? Det tror jeg!

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav magnus » ons 11.02.2004 16:37

Sjekket på eMacene på skolen, de har 10.2 Jaguar, og der fungerer num-lock tasten, jeg sjekket ikke om den hade noen virkning, men den lyste ihvertfall :P
medlem i 244 måneder
 

Innleggav smacmac » tor 12.02.2004 16:51

eMacene har et tastatur som ligner å bluethottastaturet bare med ledning, så de er ikke som det vanlige.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav thomasb » tor 12.02.2004 19:24

Det er ikke tastaturet som er problemet. Det er Mac OS X 10.3.x Panther som gjør at num-lock tasten ikke lyser/fungerer. Man har rett og slett ikke bruk for num-lock på en desktop Mac med Mac OS X 10.3.x Panther. :) Grunnen til at det fungrte på eMac'ene du snakker om magnus, er at de har Mac OS X 10.2.x Jaguar ;)

Som jeg sa tidligere, på en PowerBook er num-lock tasten nødvendig.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav sniffer » tor 12.02.2004 19:59

Fungerer her på min iBook/10.3.2 i det minste. :)

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav magnus » tor 12.02.2004 20:03

Ja jeg vet at det er derfor :) , men de gamle emacene og imacene / de første hadde et annet tastatur enn det nye bluetooth tastaturet som også finnes med ledning. Så det tastaturet jeg testet var akkurat slik som vi kjenner Apple Pro Keyboard :P
medlem i 244 måneder
 

Innleggav thomasb » tor 12.02.2004 20:42

sniffer skrev:Fungerer her på min iBook/10.3.2 i det minste. :)


På Apple sine bærbare maskiner skal det fungere, så det er riktig :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Foxtrot » tor 19.02.2004 18:24

Hmm, Num lock fungerer ikke i det hele tatt hos meg, kan vœre at jeg har slått av knappen.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav magnus » tor 19.02.2004 18:32

Den skal ikke fuengere på stasjonære maskiner heller, har du en bærbar derimot, da er det noe galt
medlem i 244 måneder
 

Innleggav thomasb » tor 19.02.2004 18:41

Foxtrot skrev:Hmm, Num lock fungerer ikke i det hele tatt hos meg, kan vœre at jeg har slått av knappen.


Hva med å lese hele posten før du poster? :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Neste

Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron