Panther innstallasjonen DVD sucks!

Diskusjon rundt Mac OS

Panther innstallasjonen DVD sucks!

Innleggav Slacker » man 02.02.2004 18:57

Ugh... je har et stort problem min kjære mac skulle bli som ny, da jeg satte i oppstarts DVDen som fulgte med PowerBooken 15". Jeg begynte innstallasjonen formaterte harddisk og satt meg godt til rette med et smil om munnen, men akk... med ett ble smilet brott borte da Installasjonen stoppet midt under da den prøver å kopiere systemfilene til harddisken. Gang på gang prøvde jeg til liten nytte.

Da jeg nå har ventet over en uke på at applecare skal sende en ny plate har jeg sett meg lutlei og har lastet ned platene fra internett. (Ulovlig?) Derfor lurer jeg på om det er mulig for meg å brenne disse .dmg filene på en windows maskin, for så å kjøre innstalasjonen på macen?
medlem i 245 måneder
 

Innleggav sniffer » man 02.02.2004 19:50

Desverre finnes det ingen programmer på Windows som støtter hfs-mac, eller .dmg, fil system, så det blir litt vanskelig. (Vet at BeOS har noe støtte for hfs, og mulig det finnes noe for Linux, men å få brent .dmg er ingen selvfølge) Skjønner godt at det der var irriterende. Når det gjelder lovligheten så spiller det ingen rolle hvor datafilene kommer ifra så lenge du har lisensen, noe du også har i og med at du eier installasjons cd-en som fulgte med.

Forhåpentlig tar jeg feil, og noen kan rette på meg og antagelsen om at du ikke får brent platen på Windows. :/

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav andemann » man 02.02.2004 20:08

Ville prøvd å fått tak i i iso eller toast format, går utifra at easy cdcreater (er det ikke den som er fra roxio) takler toast filer

Andreas

Brukerens avatar
medlem i 245 måneder
 

Innleggav Slacker » man 02.02.2004 20:13

Finnes det da en vennlig sjeld her i Ålesund som er i besitelse av en oppstarts DVD for PowerBook 15" eller 17" som vil låne den bort til meg en halvtime-times tid. (folka på eplehuset "hadde" ikke noen version av panther å låne meg. DRITT SERVICE) Fu*k fikk også akuratt besøk fra NRK som lurte på om jeg ville være så vennlig å betale lisensen min. :(

Uff.. vil denne uflaksen noen ende ta?

Hjelp en med macer i nød!
mob:48 02 75 78
medlem i 245 måneder
 

Innleggav Jon » man 02.02.2004 21:35

Du kan brenne dmg i et windows system, du må bare konvertere til iso format. Det gjør du på følgende måte:

I found this out a while ago when looking for info on reading .DMG files on Windows or Linux boxes. I found out it was not possible, and I wasn't too happy. You see, my iMac has no CD-R drive, just a CD-ROM. This tip creates ISO images from DMG images, so they can be burned elsewhere. To convert the file to an ISO image, type the following command at your terminal window:


hdiutil convert /path/to/filename.dmg -format UDTO -o /path/to/savefile.iso

Replace /path/to/filename.dmg with the path and name of the existing .DMG file, and replace /path/to/savefile.iso with the desired path and name for the converted image.

This then creates an ISO image burnable in Nero on Windows, or pretty much anything on Windows that will burn ISOs and same with Linux. I just converted a DMG image as a test, and it took a while -- it only converted at about 1MByte per secoond, but I only have a 333Mhz imac G3, so speed wise, it may be good.


Eller bruk linken under og les der, er også noen kommentarer og "script" som er laget til formålet. Har ikke prøvd det selv.

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20040121135301830

Håper du får orden på mac'en din! =)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav sniffer » man 02.02.2004 21:57

Godt tips Jon, men desverre ser det ut til at hdiutil er OS X (/Darwin?) spesifikk. Se:
http://developer.apple.com/documentatio ... til.1.html
for mere info.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Slacker » tir 03.02.2004 0:13

desverre har jeg ikke tilgang til mac os lenger så ellers takk for tipset!
medlem i 245 måneder
 

Innleggav thomasb » tir 03.02.2004 0:19

Sikker på at det er Panther DVD'en det er noe galt med da? Det kan jo være din SuperDrive det er noe galt med?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav magnus » tir 03.02.2004 0:39

Prøvd å bare legge over noen andre sin sytemmappe via firewire?, eller å ty til Jaguar cdene? Jaguar er bedre enn ingen mac!, blir litt kjipt hvis man er vant til Panther men...:P
medlem i 245 måneder
 

Innleggav thomasb » tir 03.02.2004 0:59

Slacker skrev:desverre har jeg ikke tilgang til mac os lenger så ellers takk for tipset!


magnus: Sa han ikke nettopp at han ikke hadde tilgang på en annen Mac? :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav magnus » tir 03.02.2004 1:12

Jeg leste bare med øynene halvveis åpen :) , skal se bedre etter neste gang :P . Sist det skjedde hos meg, at jeg ikke fikk innstalert mac os var det harddisken min som hadde blitt skadet på et eller annet underlig vis, aner ikke hvordan eller hva som hadde skjedd, men da hadde jeg ihvertfall det samme problemet som deg; Jeg prøvde flere titalls forskjellige mac os cder men alle kræsjet etter et lite stykke ut i innstalasjopnen. Tvilsomt at tilsvarende har skjedd på en så nye maskin.
medlem i 245 måneder
 

Innleggav Slacker » tir 03.02.2004 2:18

Problemet er ikke at innstalasjonen kræsjer, som den sikert hadde gjort vis det hadde vært windows, men en feilmelding sier at systempakke 2 er skaddet eller noe i den duren. Etter å ha lest litt på apple forumet har jeg sett at det er noen andre som har hatt problemer med cd2 av panther. (jeg har altså ikke 3 cder, men 1 DVD) Så jeg håper det er samme problem hos meg og ikke en ubehaglig harddisk feil slik at jeg må leve uten macen flere uker til.

Vi får krysse fingrene og håpe på at det kommer en pakke i posten i morgen!

Etterpåklokskap :idea: : Vis man skal ta clean install sørg for at man har et fungerende os i bakhånd!
medlem i 245 måneder
 

Innleggav Slacker » tir 09.03.2004 16:09

Endelig etter X antall uker har jeg fått det velskapte barnet hjem igjen. (PowerBooken altså) Begynner å bli lei av alle barndomssykdomene.

Fant ut at det ikke var RecoverDVDen i det hele tatt, men den ene vifta som hadde skjært seg. +ramen (Godt jeg ikke fikk innstalert på nytt engentlig, kanskje prosesoren hadde brent seg)

PS Apples kunde behandlig suger! ARG at det skulle ta 4 uker for meg å få prøvd ut om det var DVDen som var gal eller noe annet er for j*#vlig.
medlem i 245 måneder
 

Innleggav sniffer » ons 10.03.2004 18:58

Merkelig mye uflaks du har hatt.

Hva sa Apple support til deg da? De er veldig raske på å reparere maskinene visst det er fabrikk feil på dem og maskinen blir sendt inn, men kan virke litt samlebånd ellers når det gjelder problem-løsning.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Slacker » ons 10.03.2004 21:24

Apple brukte ikke så lang tid når jeg først fikk sendt den inn.

Men etter at jeg fikk maskinen igår har det dukket et merklig feil. Skjermen fryser halveis i feks. cube effekten (fast user switch).
medlem i 245 måneder
 

Neste

Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]