OS 9 eller X?

Diskusjon rundt Mac OS

OS 9 eller X?

Innleggav doktoren » tir 23.03.2004 13:27

Hei

Jeg har fått meg en gammel (ikke så veldig gammel) mac, en G4/350. Jeg har 16 GB harddisk og 512 mB ram. Denne har installert OS 9 ett eller annet. Jeg har ikke jobbet så mye med Mac før, men merker at det virker mer atraktivt å bruke OS X i en eller annen versjon.

Spørsmålet er: Er maskinen ny/stor nok til å kjøre OS X? Vil maskinen bli tregere? Hva er fordelene/ulempene med OS X i forhold til OS 9 på en såpass gammel maskin?


8O
medlem i 241 måneder
 

Innleggav Hooloovoo » tir 23.03.2004 15:51

Med såpass mye minne tror jeg det skal gå greit, så lenge du installerer Panther eller Jaguar (OS 10.3 eller 10.2). Kommer også litt an på hva du skal jobbe med.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav artofdesign » tir 23.03.2004 15:57

Det burde være innlysende:
Han er lege siden han kaller seg: Doktoren
:wink:

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav doktoren » tir 23.03.2004 16:13

Maskinen brukes til å styre hjertekompresjonsautomatikken under bypassoperasjoner. Fra før styres dette av DOS-basert programvare.
Ellers så skal maskinen brukes til musikkinnspilling (pro tools eller nuendo). Og litt surfing og sånn ...

Norske leger har alltid vært veldig konservative når det gjelder å bruke ulike platformer. Det finnes mye god shareware for både Mac og Linux på nettet som ville ha kuttet ned helsekøene betraktelig.
medlem i 241 måneder
 

Innleggav artofdesign » tir 23.03.2004 16:38

Jada, nå ble jeg betrygget.
Håper du tuller!!!

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav magnus » tir 23.03.2004 20:53

OS X er mye mer stabilt, 10.3 egner seg best visst du har en eldre maskin, da dette er noe raskere på edlre maskiner. Med 512 mb ram er det ikke noe problem med Mac OS 10.3.3, så lenge du ikke skal kjøre så altfor tunge programmer, pass på så du ikke fyller harddisken helt til randen, da maskinen trenger noen prosenter til minne, mellomlagring og diverse.
medlem i 245 måneder
 

Innleggav sniffer » tir 23.03.2004 21:00

Ville du vært mer betrygget om "hjertekompresjonsautomatikken under bypassoperasjoner" ble styrt av gamle NT maskiner? ^^ (Er forøvrig mere utbredt til slike ting ligger på MS løsninger så langt jeg er kjent)

Men tilbake saken. Maskinen høres ut til å være klar til å kjøre OS X.

Fordelen med OS X er at den har ekte beskyttet minne, og er stabilt som ett fjell. Multitasking, dvs gjøre flere ting på en gang, takler OS X svært elegant. Støtter flere brukere, og fungerer veldig bra i nettverk. (Inkl. Windows nettverk). krever ellers lite vedlikehold.

Fordelen med OS 9 er at det er veldig raskt og bra visst du bruker den til enkelt oppgaver som f.eks. Photoshop, o.l. Er veldig brukervennlig. Vil trolig fungere raskere på denne maskinen da den er litt gammel, MEN på en annen side kan man si at Mac OS 9 er bare like stabil som de programmene man kjører på den.

Konklusjonen min er at OS X (Panther) er det beste valget pga stabilitet. Visst det viser seg at OS X går for tregt til de oppgavene du har tenkt å bruke maskinen til, kan OS 9 være ett alternativ. Men jeg er ganske sikker på at OS X er det du vil ha. ;)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav doktoren » tir 23.03.2004 21:07

Tusen takk for svar, jeg tror jeg skal installere panther på maskinen.

Er det noen som kan gi en enkel oppskrift på hvordan jeg kan koble min gamle windows xp-pc i nettverk med min "nye" mac? Trenger jeg mer hardware enn de to maskinene (som begge har nettverkskort) og en nettverkskabel? Er resten av jobben gjort med litt innstillinger?
medlem i 241 måneder
 

Innleggav sniffer » tir 23.03.2004 21:18

Det er bare litt innstillinger. Visst disse maskinene bare skal "snakke" med hverandre, er det bare å bruke en krysset nettverks kabel.

Det er ikke sikkert det er nødvendig, men det er nok lurt å oppdatere Panther til 10.3.3 som er siste versjonen da det så vidt jeg er bekjent noen nettverk relatert i oppdateringene siden versjon 10.3 som kan være praktisk å få lagt inn.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Jon » tir 23.03.2004 23:24

og nyere nettverkskort (ivertfall laptoper) har automatisk kryssing av kabel i nettverkskortet. Da skal det fungere med en vanlig tp kabel.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

nettverk

Innleggav Gjest » ons 24.03.2004 0:53

Hei
Eg har prøvd mange ulike Mac os mot min gamle pc med windows 2000. Nettverksoppdateringene i os 10.3.2 og 10.3.3 er verdt å få med seg, hadde desse kommet før hadde eg spart dagevis med strev for å få kopla maskinene saman og få overført nokre filer. (Dagevis tilsaman over eit par år) Det er berre å koble saman maskinene med ethernetkabel og aktivere windows fildeling på macen så skal normalt heimemappa på macen dukke opp i mine nettverkssteder på pc'en. Gjør det ikkje det så marker den linja der det står windows fildeling i delingsmenyen i systemval så kjem nettverksadressa du skal skrive inn på pc'en fram under (os 10.3.3) For å få ein windows pc til å dukke opp i nettverket slik at du kan koble den til fra macen så må du nok spørre andre. Det er meir enn eg har klart.

Roald
 

Innleggav Bonna » ons 24.03.2004 1:15

Det funker hvertfall å bare dele filer på pcen som i et vanlig nettverk mellom 2 pcer hos meg. jeg bruker 2000 på pcen, men jeg tror ikke det skal være så mye vanskligere på xp. Ellers er det bare å gjøre som gjest skriver før meg. funker hvertfall til 2000. :)
medlem i 245 måneder
 

fildeling mac og pc

Innleggav Gjest » ons 24.03.2004 15:39

Deling av filer mellom win2000 og win XP og to pc'er virker også hos meg. Fildeling mellom flere macer med ulike os går også veldig bra. Det er å dele filer på ein pc slik at ein får tilgang på dei frå ein mac som er vanskeleg. Har kommet så langt at eg kan dele skrivaren som er kobla til pc'en og at den dukker opp i nettverket. Problemet ligger i at det nettverkspassordet eg har lagt inn på pc'en ikkje verkar når eg skriv det inn frå macen. Eg er sikker på at passordet er rett. Det kan være at det er noko med krypteringa av passordet som skapar trøbbel når to ulike system skal snakke saman.
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]