partisjoner.

Diskusjon rundt Mac OS

partisjoner.

Innleggav GEIR MOLDEN » fre 26.03.2004 8:47

Hei alle sammen. Jeg har nå tenkt til å bytte ut min 20 gig´s harddissk med en på 120 gig. Det jeg lurer på i den forbindelsen er partisjoner.

1. Hva er fordelene?
2. hva er ulempene?
3. hvordan bør i så fall maskinen organiseres (hva går hvor)?
4. kan en partisjon ha sitt eget opprativsystem, en for 9.2, en for 10.2 og en for 10.3?
5. andre ting jeg bør vite?

Jeg vil gjerne vite alt som er å vite om partisjoner, så alle råd tas vel imot, og er det noen som sitter på noen gode linker ville je blitt veldig glad.

Har tenkt til å gå for en Barracuda V på 120 Gb(ca. 900,-), men er det noen som har andre annbefalinger vil jeg gjerne høre?

På forhånd takk
 

Innleggav thomasb » fre 26.03.2004 9:16

For det første vil jeg si at Barracuda V på 120GB er et goddt valg. Jeg har den harddisken selv. Veldig bra disk. Stille og rask. :)

1. Du kan ha flere operativsystemer installert samtidig.
2. Kan fort bli litt irriterende å ha mange partisjoner når du begynner å få lite med plass. Det å flytte filer mellom de forskjelige partisjonenen hele tiden kan bli litt irriterende.
3. Ikke noe hokus pokus med hva som skal gå hvor, med mindre du vil sette det hele opp slik at du har home-området ditt på en egen partisjon eller lignende. For å kunne svare skikkelig på dette trenger vi å vite litt mer om hva du selv tenker og hva du skal bruke maskinen til. Driver du mye med Photoshop eller Final Cut Pro, da vil det være en stor fordel å ha en egen swap-partisjon til det.
4. Ja, som sagt tidligere.
5. Ikke som jeg kan tenke på for øyeblikket...

En nyttig link hvis du skulle ønske å ha home-området på en egen partisjon (les kommentarene også!):
http://www.macosxhints.com/article.php? ... rtitioning

Fortell oss gjerne litt om hvordan du selv tenker du vil ha det. Hvilke operativsystem vil du ha installert? Skal OS 9 brukes? Hvorfor skal man ha OS 10.2 i tillegg til 10.3?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Geir Molden » fre 26.03.2004 10:11

Hei Thomas.
Først en stor takk for et meget raskt svar.

Saken er den at når jeg nå skal bytte harddisk så tenkte jeg egentlig å begynne helt på nytt, derfor partisjoner.

1. part hvor den gamle HD skal være slik den er idag. Har forstått det som at det finnes programmer for totalkopiering fra en disk til en annen, med alle adresser, instillinger, bokmerker o.s.v. helt inntakte. Har engang tidligere kopiert en HD til en annen hvor alt forsvant.

2. part hvor jeg ønsker å installere Panther med alt av hva som hører med

3. part hvor jeg har alt mitt stash.

Ja, jeg jobber mye med Photoshop, og får nå om kort tid et nytt DSLR kamera som jeg kommer til å bruke MYE.
Burde jeg da ha en egen partisjon til adobe CS og alt arbeidet jeg gjør der, eller bør CS ligge i programmappen i Panther og kun arbeidet på egen partisjon.

Dette er min arbeidsmac, men brukes også privat (enkeltmannsforetak) hvor det også er 2 andre brukere, kone og barn. De har sine egne områder som brukes kun til smått. Hvor bør de ligge?

Grunnen til at jeg vil ha en partisjon med os 9.x er fordi jeg vet det finnes oppdateringer som må gjøres i os 9.x og ikke classic.

Når så alt er som det skal være med Panther tenker jeg å formatere 1. partisjon og slette alt det gamle rælet. (ja, jeg har organiseringsmani), og kun ha os 9.x her med noe tilhørende programvare

Har hørt om problemer med 10.3 så intill videre vil jeg bevare 10.2.8

Til slutt noe om str.
1. part 20 Gb
2. part 40 Gb
3. part 60 Gb

Har i tillegg en 250 gb ekstern harddisk til hjelp
Har ikke sett på linken din enda, men skal gjøre det nå

mvh
Geir Molden
G4 Cube 1,25 ghz 1,2Gb ram
 

Innleggav magnus » fre 26.03.2004 16:08

1. 120 er ikke 120 :) så du må nok minst trekke ifra en gb på vær partisjon, om ikke mer. dette pga. at det regnes på flere måter (1024, 1000) Når de sier at en harddisk er 120 gb, er dette regnet på den måten at 1mb = 1000byte, når den er formatert er det regnet på den måten at 1 mb = 1024 byte. :P

2. Mac OS liker godt at programmene ligger i Programmermappen, men dette er ingen nødvendighet.

3. Dette var mitt innlegg nummer 400 :P
medlem i 245 måneder
 

Innleggav thomasb » fre 26.03.2004 17:21

Apple sine programmer må ligge i programmer mappen, hvis ikke kan du få problemer.

Det er riktig som Magnus sier. 120GB harddisk har ikke 120GB "in real life". Min 120GB disk er på 111.78GB. 20GB iPod'en min er på 18.59GB. Slik er det bare, dessverre.

:)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav gola » lør 27.03.2004 13:43

Vet ikke om jeg ville anbefale mer enn to partisjoner. Den partisjonen hvor du planlegger å ha din gamle hd blir jo bare på 20GB og etterhvert en unyttig partisjon når du har migrert det gamle innholdet over på den nye. Jeg ville ha brukt den eksterne harddisken til å lagre hele den gamle hd med carbon copy cloner f.eks., og så holdt meg til to partisjoner hvis jeg var deg. En til stash og os9 installert, og en til panther (nok til et stort iphoto og itunes bibliotek + masse programvare), kanskje rett og slett like store.

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron